Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1133
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Месарош Лівіа | uk |
dc.contributor.author | Livia Mesarosh | en |
dc.contributor.author | Mészáros Lívia | hu |
dc.contributor.author | Dzуamko Viсtoria | en |
dc.contributor.author | Дзямко Вікторія | uk |
dc.contributor.author | Dzámko Viktória | hu |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T14:59:32Z | - |
dc.date.available | 2021-08-09T14:59:32Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Mесарош Лівіа, Дзямко Вікторія: Визначення ролі задач з механіки у розвитку творчих здібностей і логічного мислення учнів через аналіз типових задач конкурсів «Кенгуру» та «Левеня». In Науковий вісник ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Збірник наукових праць. 2018. Випуск 2 (43). с. 173-176. | en |
dc.identifier.issn | 2524-0609 | - |
dc.identifier.other | DOI: 10.24144/2524-0609.2018.43.173-176 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1133 | - |
dc.description.abstract | Резюме. У статті показано (на основі всеукраїнських конкурсів «Кенгуру» і «Левеня») реалізацію прин- ципів науковості, доступності для школярів, враховуючи при цьому уміння самостійно працювати з додат- ковою літературою, активізацію пізнавальної діяльності, формування освітніх й виховних цілей, які ставить перед собою педагог. Наводяться задачі з механіки, які сприяють засвоєнню знань з механіки і готують учнів до конкурсів. Метою статті є визначення ролі задач з механіки на конкурсах «Кенгуру» і «Левеня» у процесі розвитку творчих здібностей і логічного мислення учнів. Використані теоретичні (системний і порівняльний аналіз літератури, робочих програм, педагогічного процесу з проблеми дослідження, узагальнення та систе- матизація науково-теоретичних положень з метою отримання цілісної картини про сучасний стан досліджень та можливостей вдосконалення підходів учнів до задач з механіки) та емпіричні методи дослідження (діа гностичні та обсерваційні для оцінки рівня сприймання учнями матеріалу). | uk |
dc.description.abstract | Abstract. The article demonstrates (on the basis of all-Ukrainian competitions «Kangaru» and «Levenia») the implementation of principles of science and accessibility for schoolchildren, while taking into account the ability to independently work with additional literature; to activate cognitive activity; to form educational goals set by a teacher. A huge stream of information requires from pupils the ability to find the useful one and use it. The need for knowledge of physical and mathematical disciplines is taken into account, since they are more likely to be met in subsequent learning. The problems on mechanics, that promote the acquisition of knowledge about the movement and prepare students for contests, are given as an example. The purpose of the article is to determine the role of problems on mechanics at competitions «Kangaru» and «Levenia» in the process of development of creative abilities and logical thinking of pupils. The task is practically check the technology of forming of pupils' ideas about mechanics, look for ways to improve their knowledge through participation in competitions «Kangaru» and «Levenia». The methods used: theoretical (systematic and comparative analysis of scientific literature, of programmes descriptives, of pedagogical process on the problem of research, generalisation and systematisation of scientific and theoretical positions in order to obtain a coherent picture of the current state of the research and possibilities of improving the pupils' approaches to problems in mechanics) and empirical (diagnostic and observational to assess pupils' perceptions of material). The analysis of pupils' readyness to solve problems of mechanics, presented at competitions «Kangaru» and «Levenia» is conducted. The dynamics of the participants was assessed with the aim of further prediction of effectiveness of competitions. | en |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | Видавництво УжНУ «Говерла» | en |
dc.relation.ispartofseries | Серія: «Педагогіка. Соціальна робота»;Випуск 2 (43) | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | задачі з механіки | uk |
dc.subject | мотивація | uk |
dc.subject | розвиток логічного мислення | uk |
dc.subject | розвиток творчих здібностей | uk |
dc.title | Визначення ролі задач з механіки у розвитку творчих здібностей і логічного мислення учнів через аналіз типових задач конкурсів «Кенгуру» та «Левеня» | en |
dc.title.alternative | Defining the role of mechanics problems in the development of creative characteristics and logical intelligence of pupils by analysing the typical problems of «Kenguru» and «Levenia» competitions | en |
dc.type | dc.type.article | en |
Appears in Collections: | Mészáros Lívia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Meszaros_L_Dzamko_V_Vyznachennia_roli_zadach_z_mekhaniky_u_rozvytku_tvorchykh_2018.pdf | Mесарош Лівіа, Дзямко Вікторія: Визначення ролі задач з механіки у розвитку творчих здібностей і логічного мислення учнів через аналіз типових задач конкурсів «Кенгуру» та «Левеня». In Науковий вісник ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Збірник наукових праць. 2018. Випуск 2 (43). с. 173-176. | 382.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License