Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1181
Title: A brief overview of the XXI century foreign language education in Hungary
Other Titles: Короткий огляд освіти іноземних мов XXI століття в Угорщині
Krótki przegląd edukacji języków obcych XXI wieku na Węgrzech
Authors: Siladi Vasyl
Szilágyi László
Сіладі Василь
Keywords: foreign language teaching;procedure;regulations;methods;testing;data collection
Issue Date: 2020
Publisher: Instytut Spraw Administracji Publicznej
Type: dc.type.researchArticle
Citation: Siladi Vasyl: A brief overview of the XXI century foreign language education in Hungary. In KELM Knowledge, Education, Law, Management. 2020. №8 (36), Volume 2. pp. 13-17.
Series/Report no.: ;№8 (36), Volume 2.
Abstract: Abstract. Various international surveys often show an unfavourable picture of language skills and language learning opportunities in Hungary, and few domestic surveys are available. Today, the main content regulator in Hungary is the National Core Curriculum, and the regulations for language teaching are formulated in the Foreign Languages section. This is further detailed in the foreign language framework curricula broken down by pedagogical stages and school types. Both types of documents build on the Common European Framework of Reference (CEFR, 2002), i.e. they follow European trends and work with the level system and requirements formulated in it. With all this in mind, the question arises as to why language teaching in Hungarian public education is not effective then. The answer requires empirical data that gives an overall picture of school and classroom work, as well as about the current situation and the steps that could be taken for development.
Резюме. Різні міжнародні опитування часто показують несприятливу картину мовних навичок та можливостей вивчення мови в Угорщині. Сьогодні основним регулятором змісту в Угорщині є Національна основна навчальна програма, а положення щодо викладання мови сформульовані в розділі Іноземні мови. Це додатково детально викладено в рамках навчальних програм з іноземних мов, розбитих на педагогічні етапи та типи шкіл. Обидва типи документів ґрунтуються на загальноєвропейській системі відліку (CEFR, 2002), тобто вони відповідають європейським тенденціям і працюють із системою рівнів та вимогами, сформульованими в ній. З огляду на все це виникає питання, чому тоді викладання мови в угорській державній освіті не є ефективним. Для відповіді потрібні емпіричні дані, що дають загальну картину роботи в школі та класі, а також про поточну ситуацію та кроки, які можна зробити для розвитку.
Adnotacja. Różne międzynarodowe badania często wykazują niekorzystny obraz umiejętności językowych i możliwości uczenia się języka na Węgrzech, a niewiele ankiet krajowych. Obecnie głównym regulatorem treści na Węgrzech jest krajowy program nauczania podstawowego, a przepisy dotyczące nauczania języka zostały sformułowane w sekcji Języki obce. Jest to dodatkowo szczegółowo opisane w ramach programów nauczania języków obcych, podzielonych na etapy pedagogiczne i typy szkół. Oba typy dokumentów opierają się na Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (CEFR, 2002), co oznacza, że są zgodne z europejskimi trendami i pracują z systemem poziomów i wymaganiami w nim sformułowanymi. Biorąc to wszystko pod uwagę, powstaje pytanie, dlaczego zatem nauczanie języka w węgierskiej edukacji publicznej nie jest skuteczne. Odpowiedź wymaga danych empirycznych dających ogólny obraz pracy w szkole i klasie, a także aktualnej sytuacji i kroków, które można podjąć w celu rozwoju.
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1181
ISSN: 2353-8406
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Szilágyi László

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Szilagyi_L_A_brief_overview_of_the_XXI_century_foreign_language_2020.pdfSiladi Vasyl: A brief overview of the XXI century foreign language education in Hungary. In KELM Knowledge, Education, Law, Management. 2020. №8 (36), Volume 2. pp. 13-17.427.14 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons