Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1205
Title: | A kultúra és nyelv kapcsolata |
Other Titles: | Зв’язок мови з культурою |
Authors: | Berghauer-Olasz Emőke Бергхауер-Олас Емйовке |
Keywords: | kultúra;identitás;kulturális emlékezet;kollektív emlékezet |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Прикарпатський Національний Університет імені Василя Стефаника |
Type: | dc.type.article |
Citation: | In Вісник Прикарпатського Університету. Педагогіка. 2010. Випуск XXXIII. с. 43-47. |
Series/Report no.: | Педагогіка;Випуск XXXIII. |
Abstract: | A jelen idők pszichológiai szakirodalmában számos meghatározás használatos a kultúra fogalmának körülírására, melyek közül ritka esetben találkozhatunk mindent átfogó és behatároló magyarázattal. Egyik kimerítő megközelítést M. Cole téziseiben találjuk, amely szerint a kultúra az emberek által felhalmozott tudásra épülő életmódok együttese, amely a nyelvben kódolódik, s fizikai tárgyakban, hiedelmekben, értékekben, szokásokban és tevékenységekben testesül meg, amelyeket az egyik generáció a másiknak továbbad (Cole, 2008). Nagy áttörést jelentett Assmann tényfejtése a kultúráról, túllépve a megkövesedni vélt mintázatokon, mintegy új aspektusból világítva meg a kultúra, az emlékezet és az identitás fogalmát, ezek összefonódását. Резюме. Культура – сукупність способів життя, засновані на побудові нагромадних знань людей, які закодовані у мові, затверджені у фізичних предметах, повір’ях, цінностях, навиках та діяльностях, які передаються з покоління в покоління. В роботі отримаємо погляди про новітні, переломні теорії, які розглядаються в сучасній психологічній літературі. На основі цього можливо зустрічати й ту думку, за яку дитина не соціалізується, а за допомогою засвоєння мови, в аналогічному процесі, засвоює культуру. Abstract. Culture (from the Latin cultura stemming from colere, meaning “to cultivate”) is a term that has different meanings. The term culture in anthropology had two meanings – the evolved human capacity to classify and represent experiences with symbols, and act imaginatively and creatively; and the distinct ways that people living in different parts of the world classified and represented their experiences, and acted creatively. The study shows those new significant aspects of culture and language which appeared in psychological literatures. |
Description: | http://lib.pnu.edu.ua/files/Visniki/visnyk-pedagogika-2010-33.pdf |
URI: | http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1205 |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Berghauer-Olasz Emőke |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Berghauer_Olasz_E_A_kultura_es nyelv_kapcsolata_2010.pdf | In Вісник Прикарпатського Університету. Педагогіка. 2010. Випуск XXXIII. с. 43-47. | 349.49 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License