Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/168
Title: Іншомовна освіта в забезпеченні комунікативної культури особистості в школах Угорщини
Other Titles: Foreign education in the provision of communicative culture of an individual in Hungary
Authors: Сіладі Василь
Siladi Vasyl
Szilágyi László
Keywords: іншомовна освіта;іноземна мова;особистість;комунікативна-культура;Угорщина
Issue Date: 2019
Publisher: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Type: dc.type.article
Citation: In Педагогічний альманах. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 43. c. 61-69.
Series/Report no.: Випуск 43.
Abstract: Резюме. У статті розглядається проблема впливу іншомовної освіти наформування комунікативної культури особистості в Угорщині. Проаналізовано основні підходи доіншомовної освіти в європейськомуосвітньому середовищі. Визначено, що іншомовна освіта –це цілісний педагогічний процес навчання, виховання і розвитку учнів змістом і засобами предмета «іноземна мова». Виявлено тенденції у формуванні іншомовної комунікації в європейських країнах: полікультурна спрямованість вивчення іноземної мови, розширення мовного плюралізму, який сприяє процесу безперервного розвитку мовної особистості, формування єдиного освітнього простору мовного поля, у якому іноземна мова виступає як інваріантна частина, а інші предмети – як варіативні. Усистематизовано основні цілі навчання іноземної мови в угорських школах: формування і розвиток комунікативної культури школярів, соціокультурний розвиток учнів, ознайомлення учнів зі стратегіями самоспостереження за своїм комунікативним розвитком у міру просування від одного ступеня навчання іноземної мови в школі до іншого, що дозволить їм визначати і досягати власні цілі у вивченні іноземної мови, формування у школярів поваги до інших народів і культур, готовності до ділової співпраці і взаємодії, вироблення спільного рішення щодо загальнолюдських проблем, розвиток мотивації до вивчення другої іноземної мови, розвитку самоосвітнього потенціалу молоді з урахуванням різноманіття сучасного багатомовного і полікультурного світу, розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі вивчення мов і культур. Зроблено висновок, що вивчення іноземної мови в угорських школах виражається у формуванні компетенцій як сумі знань, умінь і особистісних якостей, які дозволяють людині здійснювати різні дії; у загальних компетенціях, які не є мовними, але вони забезпечують будь-яку діяльність, включаючи комунікативну; у комунікативних мовних компетенціях, що дозволяють здійснювати соціально-практичну діяльність з використанням мовних засобів.
Abstract. The article deals with the problem of the influence of foreign language education of the formation of the communicative culture of an individual in Hungary. Here are analyzed the main approaches to foreign language education in the European educational environment (system). It is emphasized, that critical thinking, communicative culture and communicative competence are among the leading skills, that becoming relevant in the 21st century. They will influence the success of personal education in the future and the level of socio-economic development of society. It is established, that foreign language education is a holistic pedagogical process of teaching, upbringing and development of students with the content and means of the subject „foreign language». The tendencies in the formation of foreign language communication in European countries had been identified: multicultural orientation of learning a foreign language, expansion of linguistic pluralism, which contributes to the process of continuous development of linguistic personality, formation of a single educational space of the linguistic field, in which the foreign language acts as an invariant part and other subjects as a variant. The main goals of foreign language learning in Hungarian schools have been systematized: formation and development of communicative culture of students, sociocultural development of students, acquainting students with strategies of self-observation of their communicative development as they move from one level of learning a foreign language to another. It would allow them to reach their own goals in language learning, forming a respectful attitude towards other peoples and cultures, readiness for business(formal) cooperation and cooperation in general, developing problem solving skills, motivating to study a second foreign language. the development of self-educational potential of young people, given the diversity of contemporary multilingual and multicultural world, the development of intellectual and creative abilities of students in the study of languages and cultures. Also, it would contribute to the development of the younger generation’s self-educational potential, taking into account the diversity of the modern multilingual and multicultural world development of students’ intelectual and creative abilities in the process of learning languages and cultures. In conclusion, the study of a foreign language in Hungarian schools is expressed in the formation of competences as the sum of knowledge, skills and personal qualities that allow a person to perform different actions; in general competences that are not linguistic but which provide for any activity, including communication; in communicative language competences that allow one to carry out any socio-practical activities using linguistic means.
Description: https://drive.google.com/file/d/1l7OLLBQfi2DddjPOK3JYLBZJlhiaWtVi/view
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/168
ISSN: 2616-5597 (Print)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Szilágyi László

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Szilagyi_L_Inshomovna_osvita_v_zabezpechenni_komunikatyvnoi_kultury_osobystosti_2019.pdfIn Педагогічний альманах. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 43. c. 61-69.562.55 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons