Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1910
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDepchynska Ivettaen
dc.contributor.authorDepcsinszka Ivetthu
dc.contributor.authorДепчинська Іветтаuk
dc.date.accessioned2022-11-01T08:28:42Z-
dc.date.available2022-11-01T08:28:42Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationDepchynska I. A.: Literary activity of writers of Pidkarpatska Rus as a considerable factor in the development of the content of school humanitarian education and cultural development of the population at the beginning of the XX century. In «Перспективи та інновації науки». Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2022. Випуск № 7(12). с. 14-27.en
dc.identifier.issn2786-4952 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-14-27-
dc.identifier.urihttp://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1910-
dc.description.abstractAbstract. In the article the author reveals the problem of the development of literary work of writers, teachers in Pidkarpatska Rus in the period of Czechoslovakia as an important factor in the development of the content of school humanitarian education at the beginning of the XX century. The concept of humanitarian education reflects the level of social development, the system of basic humanitarian values: the value of the individual, the value of human life, moral and spiritual values, ideas about which give philosophical generalizations, psychological and pedagogical theory and practice. And as a system of knowledge, this concept reflects the totality of knowledge in the field of social sciences and related skills. In our opinion, among the disciplines of the humanities, literature is of particular importance as the art of speech, a way of forming a general human culture, its moral orientations, values, key educational competencies. In this context, the experience of building a democratic society in Transcarpathia in the interwar period (1919-1939), as well as the development of education at that time is very relevant.en
dc.description.abstractA cikkben a szerző feltárja a kárpátaljai írók, tanárok irodalmi munkásságának fejlődésének problémáját Csehszlovákia időszakában, mint az iskolai humanitárius oktatásfejlesztés fontos tényezője a XX. század elején. A humanitárius oktatás fogalma tükrözi a társadalmi fejlettség szintjét, az alapvető humanitárius értékrendet: a az egyén értéke, az emberi élet értéke, az erkölcsi és szellemi értékek, amelyekről az elképzelések filozófiai általánosításokat adnak, pszichológiai és pedagógiai elmélet és gyakorlat. Ez a fogalom pedig tudásrendszerként a teljességet tükrözi a társadalomtudományi ismeretek és a kapcsolódó készségek területén.hu
dc.description.abstractРезюме. У статті автор розкриває проблему розвитку літературної діяльності письменників Підкарпатської Русі в період Чехословаччини як важливого чинника розвитку змісту шкільної гуманітарної освіти та культурного розвитку населення на початку ХХ ст. Поняття гуманітарної освіти відображає рівень розвитку суспільства, систему основних гуманітарних цінностей: цінність особистості, людського життя, культури, морально-духовні цінності, уявлення про які дають філософські узагальнення, психолого-педагогічна теорія і практика. І як система знань це поняття відображає сукупність знань у галузі суспільних наук та пов’язаних з ними навичок.uk
dc.language.isoenen
dc.publisherГромадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»en
dc.relation.ispartofseriesСерія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»;Випуск № 7(12)-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectPidkarpatska Rusen
dc.subjecthumanitarian educationen
dc.subjectcultural developmenten
dc.subjectthe content of school humanitarian educationen
dc.subjectliteratureen
dc.titleLiterary activity of writers of Pidkarpatska Rus as a considerable factor in the development of the content of school humanitarian education and cultural development of the population at the beginning of the XX centuryen
dc.title.alternativeЛітературна діяльність письменників Підкарпатської Русі як важливий фактор розвитку шкільної гуманітарної освіти краю та культурного розвитку населення початку ХХ століттяen
dc.typedc.type.articleen
Appears in Collections:Depcsinszka Ivett

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Depcsinszka_I_Literary_activity_of_writers_of_Pidkarpatska_Rus_2022.pdfDepchynska I. A.: Literary activity of writers of Pidkarpatska Rus as a considerable factor in the development of the content of school humanitarian education and cultural development of the population at the beginning of the XX century. In «Перспективи та інновації науки». Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2022. Випуск № 7(12). с. 14-27.1.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons