Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХудавердієва Вікторіяuk
dc.contributor.authorKhudaverdiyeva Victoriaen
dc.date.accessioned2023-04-29T11:43:41Z-
dc.date.available2023-04-29T11:43:41Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 1. szám. pp. 311-324.en
dc.identifier.issn2786-6734 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6742 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-1-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-1-312-329-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2449-
dc.descriptionhttps://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/1en
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00010507en
dc.description.abstractРезюме. В статті розглянуто особливості оподаткування суб’єктів туристичної діяльності в Україні, визначено перелік нормативно-правових актів, що регулюють систему оподаткування суб’єктів підприємницької діяльності в галузі туризму. Порядок сплати податків в Україні компаніями, що надають послуги у сфері туроператорської і турагентської діяльності, визначений в Податковому кодексі (ст. 207). Особливості оподаткування даного сегменту ринку, стосуються переважно адміністрування ПДВ, зокрема впливу цього податку на діяльність суб’єктів підприємництва в туризмі при обчисленні бази оподаткування через механізм формування і погашення податкового кредиту. Проаналізовано загальну та спрощену систему оподаткування. Наведені переваги спрощеної системи оподаткування для суб’єктів туристичного бізнесу. Встановлено, що прояв регулюючої функції податків залежить від прийняття рішень щодо визначення: об’єкта оподаткування, ставок податків, термінів сплати податків, джерел сплати податків, надання пільг. Систематизовано зміни в законодавчих актах країни, внесені урядом в оподаткування туроператорської і турагентської діяльності в Україні в результаті виникнення пандемії, внаслідок поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV. В статті проведений аналіз актуальних напрямів підтримки сфери туризму в сучасних умовах в контексті світового і вітчизняного досвіду. Визначено головну відмінну особливість оподаткування туристичного продукту і можливі варіанти нарахування податкових зобов’язань за постачання кожного окремого туристичного продукту для туроператора. Розглянуто особливості визначення податкового кредиту для суб’єктів туристичного бізнесу. Проведено оцінку можливих траєкторій відновлення сфери туризму з урахуванням заходів, що вживаються, і сформованих тенденцій. У роботі досліджена специфіка вибору напрямів підтримки сфери туризму в сучасних умовах. Практична значущість роботи полягає в систематизації законодавчих змін деяких аспектів оподаткування підприємств галузі туризму, визначено необхідність стратегічного плану розвитку і реконструкції туристичної галузі на 5–10–15 років, Також вказано на необхідність вдосконалення первинних, фундаментальних законів, які регулюють правила функціонування галузі туризму в Україні.uk
dc.description.abstractA cikk megvizsgálja az ukrajnai turisztikai tevékenység alanyainak adóztatásának sajátosságait, felsorolja azokat a normatív jogi aktusokat, amelyek szabályozzák a turizmus területén a vállalkozói tevékenység alanyainak adózási rendszerét. Az Ukrajnában az utazásszervezők és utazási irodák területén szolgáltatásokat nyújtó társaságok adófizetési kötelezettségét az Adótörvénykönyv határozza meg (207. cikk). E piaci szegmens adóztatásának sajátosságai főként az ÁFA adminisztrációjával kapcsolatosak, különös tekintettel az adónak a turizmusban működő gazdasági társaságok tevékenységére gyakorolt hatására az adóalap kiszámításakor az adójóváírás kialakításának és visszafizetésének mechanizmusán keresztül. Elemezzük az általános és egyszerűsített adózási rendszert. Megadjuk az egyszerűsített adózási rendszer előnyeit a turisztikai vállalkozások számára. Megállapítást nyert, hogy az adók szabályozó funkciójának megnyilvánulása az adózás tárgya, az adókulcsok, az adófizetési feltételek, az adófizetési források, a kedvezmények meghatározásával kapcsolatos döntések meghozatalától függ. Rendszerezésre kerültek a SARS okozta akut légúti megbetegedés COVID-19 terjedése következtében a kormány által bevezetett, az utazásszervezői és utazási irodai tevékenység ukrajnai adóztatásában bevezetett törvénymódosítások. A cikk a turizmus jelenlegi támogatási területeit elemzi a jelenlegi körülmények között a globális és hazai tapasztalatok tükrében. Meg lettek határozva az idegenforgalmi termék adóztatásának fő megkülönböztető jegyei és az egyes turisztikai termékek utazásszervező részére történő értékesítés utáni adókötelezettség felszámításának lehetőségei is. Figyelembe lettek véve a turisztikai gazdálkodású szervezetek adókedvezményének sajátosságait. Megtörtént a turisztikai szektor helyreállításának lehetséges eszközeinek felmérése a megvalósult intézkedések és a kialakult tendenciák figyelembevételével. A kutatás a turisztikai ágazat támogatási területeinek kiválasztásának sajátosságait vizsgálja. A munka gyakorlati jelentősége a turisztikai vállalkozások adóztatásának egyes vonatkozásaiban bekövetkezett jogszabályi változások kiértékelése, meghatározásra került az idegenforgalmi ágazat fejlesztésének és újjászervezésének 5-10-15 évre szóló stratégiai tervének szükségessége. Ugyancsak fontos az ukrajnai turisztikai ágazat működési szabályait lefektető törvények módosítása.hu
dc.description.abstractAbstract. The article examines the peculiarities of taxation of subjects of tourism activity in Ukraine, defines a list of normative legal acts regulating the system of taxation of subjects of entrepreneurial activity in the field of tourism. The procedure for paying taxes in Ukraine by companies providing services in the field of tour operators and travel agencies is defined in the Tax Code (Article 207). The peculiarities of the taxation of this market segment relate mainly to the administration of VAT, in particular the impact of this tax on the activities of business entities in tourism when calculating the tax base through the mechanism of formation and repayment of the tax credit. The general and simplified taxation system is analyzed. The advantages of a simplified taxation system for tourism business entities are given. It was established that the manifestation of the regulatory function of taxes depends on the decision-making of the definition of: the object of taxation, tax rates, terms of tax payment, sources of tax payment, granting of benefits. Systematized changes in the country's legislative acts introduced by the government in the taxation of tour operator and travel agency activities in Ukraine as a result of the pandemic due to the spread of the acute respiratory disease COVID-19 caused by the SARS-CoV coronavirus. The article provides an analysis of current areas of support in the field of tourism in modern conditions in the context of global and domestic experience. The main distinguishing feature of the taxation of the tourist product and the possible options for charging tax liabilities for the supply of each individual tourist product for the tour operator are determined. The peculiarities of determining the tax credit for tourism business entities are considered. An assessment of the possible trajectories of the restoration of the tourism sector was carried out, taking into account the measures taken and the trends formed. The work examines the specifics of the choice of areas of support for the tourism sector in modern conditions. The practical significance of the work consists in the systematization of legislative changes in some aspects of taxation of enterprises in the tourism industry, the need for a strategic plan for the development and reconstruction of the tourism industry for 5–10–15 years has been determined. It is also pointed out the need to improve the primary, fundamental laws that regulate the rules of operation of the tourism industry in Ukraine.en
dc.language.isouken
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolaen
dc.relation.ispartofseries;1. szám-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectтуристична діяльністьuk
dc.subjectдержавна політикаuk
dc.subjectсистема оподаткуванняuk
dc.subjectподаток на додану вартістьuk
dc.subjectконкурентоспроможність галузіuk
dc.titleОсобливості оподаткування суб’єктів туристичної діяльності в Україні через COVID-19en
dc.title.alternativeTaxation peculiarities of tourism activity in Ukraine due to COVID-19en
dc.title.alternativeA turisztikai tevékenységű vállalkozások adóztatásának sajátosságai Ukrajnában a COVID-19 miatten
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khudaverdiieva_V_Osoblyvosti_opodatkuvannia_subiektiv_turystychnoi_diialnosti_2022.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 1. szám. pp. 311-324.784.42 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons