Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2474
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСочка Катеринаuk
dc.contributor.authorSochka Katerynaen
dc.date.accessioned2023-05-03T09:52:26Z-
dc.date.available2023-05-03T09:52:26Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 2. szám. pp. 172-183.en
dc.identifier.issn2786-6734 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6742 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-2-172-183-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2474-
dc.descriptionhttps://aab-economics.kmf.uz.ua/aabeen
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00010508en
dc.description.abstractРезюме. У статті досліджено тенденції та чинники динамічного зростання державного боргу України за останні роки. Державний борг формується в результаті запозичень фінансових ресурсів органами влади на внутрішньому та зовнішньому ринках з метою фінансування інноваційно-інвестиційних програм, розвитку соціальної інфраструктури, подолання наслідків військових дій, руйнувань в результаті стихійних лих, фінансування дефіциту державного бюджету. Проаналізовано окремі переваги використання державою боргового фінансування в якості інструменту регулювання економічних процесів. Вивчено окремі класифікації державного боргу, зокрема, офіційно визнаний та немонетизований (прихований), внутрішній та зовнішній державний борг. Проаналізовано певні переваги внутрішнього державного боргу для уряду з точки зору його адміністрування. Вивчено чинники збільшення державного боргу в сучасних умовах. Досліджено частку зовнішнього боргу до номінального ВВП у окремих країнах Європи, окреслено об’єктивну необхідність зростання державних видатків для послаблення негативних наслідків пандемії Ковід – 19 на економічні процеси та добробут громадян у зарубіжних країнах. Вивчено динаміку показників внутрішнього та зовнішнього державного боргу України та стрімке його зростання у період 2014 – 2021 років, що свідчить про те, що країна фактично потрапила у боргову спіраль. У такі ситуації забезпечити повноцінне обслуговування і погашення боргових зобов’язань уряду за рахунок внутрішніх ресурсів неможливо. Військові дії 2022 року суттєво погіршили якість державного боргу України, що вимагатиме використання комплексу різних інструментів для його обслуговування та погашення. Аналіз показників ВВП та зовнішнього боргу України на душу населення за період дослідження продемонстрував відносно незначне їх зростання, однак на нашу думку вивчення цих показників у динаміці є не зовсім коректним, оскільки кількість населення України за цей період скоротилася на 10%. Проаналізовано окремі практичні інструменти зменшення державного боргу та виходу із «боргової спіралі» і можливість їх реалізації в Україні. Акцентовано увагу на важливості реструктуризації державного боргу для узгодження максимально сприятливих для усіх сторін умов обслуговування заборгованості, проблематики використання методу списання боргів та анулювання боргу у випадку неможливості виконання країною своїх зобов’язань.uk
dc.description.abstractA cikk megvizsgálja Ukrajna államadósságának dinamikus növekedésének főbb trendjeit és tényezőit az elmúlt évekre vonatkozóan. Az államadósság a hazai és külföldi hatóságok által innovációs és beruházási programok finanszírozására, a társadalmi infrastruktúra fejlesztésére, a hadműveletek következményeinek leküzdésére, a természeti katasztrófák okozta pusztításra, valamint a hazai és külföldi piacokon felvett pénzügyi források eredményeként jön létre az államháztartási hiány finanszírozása. Külön elemzi az adósságfinanszírozás állami felhasználásának előnyeit a gazdasági folyamatok szabályozásának eszközeként. Az államadósság külön osztályozását tanulmányozza, különösen a hivatalosan elismert és nem monetizált (rejtett), a belső és a külső államadósságot. Elemzi a belföldi államadósság egyes előnyeit a kormány számára az államigazgatás szempontjából, valamint vizsgálja az államadósság növekedésének tényezőit modern körülmények között. A cikk bemutatja az egyes európai országokban a külső adósság nominális GDP-hez viszonyított arányát, körvonalazza az állami kiadások növelésének objektív szükségességét a Covid-19 világjárvány gazdasági folyamatokra és a külföldi polgárok jólétére gyakorolt negatív hatásainak mérséklésére. Vizsgálja, továbbá, Ukrajna belső és külső államadósságának mutatóinak dinamikáját és gyors növekedését a 2014-2021-es időszakban, ami azt jelzi, hogy az ország ténylegesen egy adósságspirálba került. Ilyen helyzetben lehetetlen teljes körű szolgáltatást nyújtani és az állam adósságkötelezettségeinek visszafizetését belső erőforrások terhére teljesíteni. A 2022-es katonai cselekmények jelentősen rontották Ukrajna államadósságának minőségét, amelynek kiszolgálásához különféle eszközök komplexumát kell alkalmazni. Ukrajna egy főre jutó GDP-jének és külső adósságának mutatóinak elemzése a vizsgált időszakban viszonylag jelentéktelen növekedést mutatott, azonban, véleményem szerint, ezeknek a mutatóknak a dinamikában való összehasonlítása nem teljesen helyes, mivel Ukrajna lakossága 10 %-al csökkent ez alatt az időszak alatt. Elemeznek néhány gyakorlati eszközt az államadósság csökkentésére és az „adósságspirálból” való kilábalásra, illetve ezek ukrajnai megvalósításának lehetőségét. Felhívták a figyelmet az államadósság átstrukturálásának fontosságára annak érdekében, hogy minden fél számára a legkedvezőbb adósságszolgálati feltételeket, az adósságleírás és az adósságtörlés lehetőségét alkalmazzák abban az esetben, ha az ország nem tud teljesíti kötelezettségeit.hu
dc.description.abstractAbstract. The trends and factors of dynamic growth of the state debt of Ukraine in recent years are studied in given scientific paper. Public debt is formed as a result of borrowing financial resources by authorities on domestic and foreign markets with the purpose to finance innovation and investment programs, development of social infrastructure, overcoming the consequences of military operations, destructions in a result of natural disasters, and financing the state budget deficit. Certain advantages of the debt financing usage by the state as a tool for regulating economic processes are analyzed. Some classifications of public debt are studied, in particular, officially recognized and nonmonetized (hidden), internal and external public debt. Certain advantages for government of administration of domestic public debt are analyzed. The factors of the increase of the state debt in modern conditions have been studied. The share of external debt to nominal GDP in selected European countries was studied and the necessity of increasing public spending to mitigate the negative effects of the Covid-19 pandemic on economic processes and the well-being of citizens in foreign countries was outlined. The dynamics of the internal and external public debt indicators in Ukraine and its rapid growth in the period 2014-2021 have been studied. This situation indicates that the country has actually fallen into a debt spiral. In such a situation, it is impossible to provide full service and repayment of the government's debt obligations at the expense of internal resources. The military actions of 2022 significantly worsened the quality of Ukraine's public debt, which will require the use of a complex of various instruments for its servicing. The analysis of the indicators of GDP and external debt of Ukraine per capita showed a relatively insignificant increase during the study period, however, in our opinion, the comparison of these indicators in dynamics is not entirely correct, since the population of Ukraine decreased by 10% during this period. Some practical tools for reducing the state debt and getting out of the "debt spiral" and the possibility of their implementation in Ukraine are analyzed. Attention was focused on the importance of restructuring the state debt in order to agree on the most favorable terms for debt service for all parties, the possibility to use the method of debt write-off and debt cancellation in the case when the country is unable to fulfill its obligations.en
dc.language.isouken
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolaen
dc.relation.ispartofseries;2. szám-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectдержавний боргuk
dc.subjectзовнішній боргuk
dc.subjectборгова спіральuk
dc.subjectуправління державним боргомuk
dc.subjectреструктуризаціяuk
dc.titleДержавний борг України: поточні реалії та проблемиen
dc.title.alternativeUkrajna államadóssága: jelenlegi helyzetе és problémáien
dc.title.alternativeState debt of Ukraine: current realities and problemsen
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sochka_K_Derzhavnyi_borh_Ukrainy_potochni_realii_i_problemy_2022.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2022. 2. szám. pp. 172-183.858.1 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons