Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2527
Title: A nemzetiségek helye és szerepe a szovjet iskolai történelemoktatásban a Szovjetunió története című tankönyvek alapján
Authors: Bereczky György
Keywords: nemzetiségek;szovjet iskolai történelemoktatás;Szovjetunió története;tankönyvelemzés
Issue Date: 2009
Publisher: PoliPrint Kft.
Type: dc.type.article
Citation: In Acta Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2009. VIII. évfolyam, 2. kötet. pp. 107-114.
Series/Report no.: A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve;VIII. évfolyam, 2. kötet
Abstract: Minden politikai rendszer saját ideológiával rendelkezik és igyekszik ennek hegemón szerepét biztosítani a többi, vele ellentétes szemlélettel szemben. Posztszovjet térségünkben az ideológia mint megnevezés is pejoratív értelemmel bír, pedig a demokrácia is rendelkezik vele, amely nem más, mint maga a demokrácia szükségességének és kizárólagos létjogosultságának álláspontja. Az ideológia terjesztésének számos közege létezik, és ezek között kiemelkedő helyet foglal el az oktatási rendszer, ahol a tudományos ismeretek átadása mellett fontos szerepet kap a nevelési funkció is. Jelen tanulmányban a szovjet oktatási rendszert vizsgáltuk, azon belül pedig a történelem tantárgyra fókuszálva a nemzetiségek ábrázolásának különböző megnyilvánulásait kutattuk, hogy ezáltal megragadhatóvá váljon a korabeli szovjet nemzetiségi politika összetevőinek egyik részlete.
Резюме. Кожна політична система розпоряджається своєю ідеологією. Для розповсюдження ідеології існує безліч умов, серед яких особливе місце займає система освітою. В радянску еру ідеологічне виховання з різних предметів найдужче проявлялась у викладанні історії, а в межах цього в предметі історії Радянского Союзу, для навчання якої основою служили книги з історії Радянского Союзу та підручники 7-го, 8-го, 9-11-го та 11-го класів з Історії Радянского Союзу. В створені історії Радянского Союзу завжди діали політичні прагнення. Роль Росії до такої ступені є перепрезентованою, при якій і за наявністю ідеї союзної держави та національного рівноправя відчувається присутність русифікації та централізації. Ідеологію використовували для переформування історічної дійсності в інтересах впливу на свідомість учнів.
Description: https://www.kmf.uz.ua/hun114/letoltes/acta/acta2009_2.pdf
https://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/92483
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2527
ISBN: 978-966-7966-78-2
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bereczky_Gyorgy_A_nemzetisegek_helye_es_szerepe_a_szovjet_iskolai_2009.pdfIn Acta Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2009. VIII. évfolyam, 2. kötet. pp. 107-114.289.52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons