Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2527
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bereczky György | hu |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T06:33:01Z | - |
dc.date.available | 2023-05-11T06:33:01Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.identifier.citation | In Acta Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2009. VIII. évfolyam, 2. kötet. pp. 107-114. | en |
dc.identifier.isbn | 978-966-7966-78-2 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2527 | - |
dc.description | https://www.kmf.uz.ua/hun114/letoltes/acta/acta2009_2.pdf | en |
dc.description | https://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/92483 | en |
dc.description.abstract | Minden politikai rendszer saját ideológiával rendelkezik és igyekszik ennek hegemón szerepét biztosítani a többi, vele ellentétes szemlélettel szemben. Posztszovjet térségünkben az ideológia mint megnevezés is pejoratív értelemmel bír, pedig a demokrácia is rendelkezik vele, amely nem más, mint maga a demokrácia szükségességének és kizárólagos létjogosultságának álláspontja. Az ideológia terjesztésének számos közege létezik, és ezek között kiemelkedő helyet foglal el az oktatási rendszer, ahol a tudományos ismeretek átadása mellett fontos szerepet kap a nevelési funkció is. Jelen tanulmányban a szovjet oktatási rendszert vizsgáltuk, azon belül pedig a történelem tantárgyra fókuszálva a nemzetiségek ábrázolásának különböző megnyilvánulásait kutattuk, hogy ezáltal megragadhatóvá váljon a korabeli szovjet nemzetiségi politika összetevőinek egyik részlete. | hu |
dc.description.abstract | Резюме. Кожна політична система розпоряджається своєю ідеологією. Для розповсюдження ідеології існує безліч умов, серед яких особливе місце займає система освітою. В радянску еру ідеологічне виховання з різних предметів найдужче проявлялась у викладанні історії, а в межах цього в предметі історії Радянского Союзу, для навчання якої основою служили книги з історії Радянского Союзу та підручники 7-го, 8-го, 9-11-го та 11-го класів з Історії Радянского Союзу. В створені історії Радянского Союзу завжди діали політичні прагнення. Роль Росії до такої ступені є перепрезентованою, при якій і за наявністю ідеї союзної держави та національного рівноправя відчувається присутність русифікації та централізації. Ідеологію використовували для переформування історічної дійсності в інтересах впливу на свідомість учнів. | uk |
dc.language.iso | hu | en |
dc.publisher | PoliPrint Kft. | en |
dc.relation.ispartofseries | A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve;VIII. évfolyam, 2. kötet | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | nemzetiségek | hu |
dc.subject | szovjet iskolai történelemoktatás | hu |
dc.subject | Szovjetunió története | hu |
dc.subject | tankönyvelemzés | hu |
dc.title | A nemzetiségek helye és szerepe a szovjet iskolai történelemoktatásban a Szovjetunió története című tankönyvek alapján | en |
dc.type | dc.type.article | en |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bereczky_Gyorgy_A_nemzetisegek_helye_es_szerepe_a_szovjet_iskolai_2009.pdf | In Acta Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2009. VIII. évfolyam, 2. kötet. pp. 107-114. | 289.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License