Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/280
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Леврінц Маріанна | uk |
dc.contributor.author | Lőrincz Marianna | hu |
dc.contributor.author | Levrints Marianna | en |
dc.date.accessioned | 2020-11-04T10:02:47Z | - |
dc.date.available | 2020-11-04T10:02:47Z | - |
dc.date.issued | 2019-12 | - |
dc.identifier.citation | In Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. № 4(67). с. 100-106. | en |
dc.identifier.issn | 2518-7813 | - |
dc.identifier.other | DOI: 10.33310/2518-7813-2019-67-4-100-106 | - |
dc.identifier.other | DOI: 10.33310/2518-7813 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/280 | - |
dc.description | http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-67-2019-20.pdf | en |
dc.description.abstract | Резюме. У статті на підставі аналізу джерельної бази розкриваються онтологічні аспекти проблеми фахової компетентності вчителів іноземних мов у США, сутність і чинники окресленої проблеми в науковоосвітньому дискурсі. З’ясовано, що у США зацікавлення проблемами компетентності професійної діяльності вчителя-філолога зумовлене особливостями демографічного складу населення, нестачею педагогічних кадрів та національною кампанією, спрямованою на популяризацію вивчення іноземних мов. Розгляд означеної проблеми започатковано у працях американських науковців у першій половині ХХ ст., внаслідок реалізації компетентнісно-базованої освіти, яка набула рис систематичності у 1960-х роках. Натепер концептуальні орієнтири проблеми компетентності педагогічної діяльності оформлюються у цілісному підході, потрактовуючись у процесуально-розвивальній парадигмі, що протиставляється її розумінню як певного способу виконання професійних завдань. У галузі педагогічної освіти США поняття компетентності розглядається як діалектична єдність професійних знань, умінь і диспозицій, що є першоосновою якісної професійної діяльності. | uk |
dc.description.abstract | Abstract. The present paper expands on the ontological aspects and conceptual orientations in the study of competency of prospective foreign language teachers in the USA. Among the factors spurring interest in the study of the aforementioned problem are the demographic diversity of the country’s population with a vast majority of English language learners, who are non-native speakers of English, considerable teacher shortages and a national campaign aimed at popularizing foreign language learning. Early deliberation of the question of teaching competency was initiated in the studies of the American researchers of the first half of the XXth century with laying down the foundation of competency based education. Systematic attempts at transforming teacher preparation programs into a competency based model took place in the 1960s. However, lack of empirical evidence supporting relationship between teaching competency and students’ academic gains, technicist approach focusing on developing teaching skills in the traditionsbehaviorism, disregard for professionally relevant knowledge, and fragmentation in the evaluation of teaching competency led to reasonable doubts as to its effectiveness. At present conceptualization of teaching competency is grounded in the holistic approach and developmental paradigm, as opposed to the formerly widespread visualization of teaching in terms of dissected skills application and behaviours in the professional activity. In the sphere of educational research the concept of competency is understood as a dialectical unity of professional knowledge, skills, and dispositions, enabling effective teaching and learning. | en |
dc.description.abstract | Резюме. В статье раскрываются онтологические аспекты проблемы профессиональной компетентности учителей иностранных языков в США, а также сущность концепта и факторов обозначенной проблемы в научно-образовательном дискурсе. Выяснено, что в США интерес к изучению проблемы компетентности профессиональной деятельности учителя-филолога обусловлен особенностями демографического состава населения, нехваткой педагогических кадров и национальной кампанией, направленной на популяризацию изучения иностранных языков. Рассмотрение этой проблемы берет начало в трудах американских ученых первой половины ХХ века в результате реализации компетентносно-основанного образования, которое приобрело черты систематичности в 1960-х годах. На данный момент концептуальные ориентиры проблемы компетентности педагогической деятельности оформляются в целостном подходе, а также процессуально-развивающей парадигме, которым противопоставляется понимание концепта как определенного способа выполнения профессиональных задач. В области педагогического образования США понятие компетентности рассматривается как диалектическое единство профессиональных знаний, умений и диспозиций, которое является первоосновой качественной профессиональной деятельности. | ru |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського | en |
dc.relation.ispartofseries | Педагогічні науки;№ 4(67) | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | фахова компетентність | uk |
dc.subject | онтологія | uk |
dc.subject | педагогічна освіта | uk |
dc.subject | компетентнісно-базована освіта | uk |
dc.subject | учитель-філолог | uk |
dc.subject | іноземна мова | uk |
dc.subject | США | uk |
dc.title | Онтологія проблеми фахової компетентності майбутніх учителів іноземних мов у США | en |
dc.title.alternative | Ontology of professional competency of prospective foreign language teachers in the USA | en |
dc.title.alternative | Онтология проблемы профессиональной компетентности будущих учителей иностранных языков в США | en |
dc.type | dc.type.article | en |
Appears in Collections: | Lőrincz Marianna |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Levrints_M_Ontolohiia_problemy_fakhovoi_kompetentnosti_maibutnikh_uchyteliv_2019.pdf | In Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. № 4(67). с. 100-106. | 334.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License