Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2876
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Силадій Іван | uk |
dc.contributor.author | Szilágyi Iván | hu |
dc.contributor.author | Маринець Надія | uk |
dc.contributor.author | Marinec Nagyija | hu |
dc.contributor.author | Nadiia Marynets | en |
dc.date.accessioned | 2023-08-03T12:35:21Z | - |
dc.date.available | 2023-08-03T12:35:21Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | In Berghauer-Olasz Emőke, Gávriljuk Ilona, Hutterer Éva és Pallay Katalin (szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2019. március 28-29. Tanulmánykötet. Ungvár, „RIK-U" Kft., 2019. pp. 401-408. | en |
dc.identifier.isbn | 978-617-7692-33-0 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2876 | - |
dc.description | https://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2019/04/Final-Pedagogical_conf_2019_03_28-29.pdf | en |
dc.description | https://opac3.brff.monguz.hu:443/en/record/-/record/bibBRF00007073 | en |
dc.description.abstract | Резюме. Основні європейські освітні системи – британські та континентальні – характеризуються високою централізацією і громіздкими структурами нагляду, контролю. Французькі принципи централізованої моделі управління державним сектором освіти знаходимо в Італії, Іспанії, Греції, Португалії, а в меншому обсязі – у державах Скандинавії та Балтії. У Великій Британії ліберальна освітня політика з боку керівників держави і покладається на місцеві громади і все населення. Управління вищою освітою в США базується на принципах демократії, соціальної детермінації, гуманізації, правової пріоритетності, науковості та компетентності, інформаційної достатності та зворотного зв’язку, вища та базова освіта знаходяться в компетенції штатів. В Німеччині: «на верхніх її щаблях знаходиться Федеральне Міністерство освіти, науки і технології Комісія, з освіти у бундестазі та Конференція ректорів і президентів. В Центральній Європі впроваджено державно-громадський тип управління освітою, зокрема у Чехії та Словаччині встановлений змішаний громадсько-державний тип управління, який обмежує національна основна програма – державний стандарт. У цьому напрямі розвивається освіта в Польщі. У Литві державну політику в сфері науки та освіти формує Сейм (Рада). Управління і реалізацію здійснюють у межах своїх компетенцій відповідно до Закону Литовської республіки (2009 р.). | uk |
dc.description.abstract | Abstract. The main European education systems the British and continental ones are characterised by a high degree of centralization, cumbersome structures of supervision and control. The French principles of a centralized public sector education management model are found in Italy, Spain, Greece, Portugal, and to a lesser extent, in the Nordic countries and the Baltic States. In the UK, however, liberal education policy is directed by the leaders of the state and relies on local communities and the entire population. Higher education management in the United States is based on the principles of democracy, social determination, humanization, legal priority, scientific knowledge and competence, information adequacy and feedback. In the US higher as well as basic education are within the competence of the states. In Germany, at its highest levels, there is the Federal Ministry of Education, Science and Technology, the Bundestag Education Commission and the Conference of Rectors and Presidents. In Central Europe, the introduction of the state-public education management type, in particular in the Czech Republic and Slovakia, has established a mixed state-public type of management that limits the national core program – the state standard. Education in Poland develops in this direction. In Lithuania, the Seimas (Council) forms the state policy in the field of science and education and management as well as implementation are carried out in accordance with the Law of the Republic of Lithuania (2009). | en |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | „RIK-U” Kft. | en |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | системи | uk |
dc.subject | централізація | uk |
dc.subject | континентальне | uk |
dc.subject | британське управління | uk |
dc.subject | ієрархія | uk |
dc.subject | ліберальна | uk |
dc.subject | демократична | uk |
dc.subject | автономія | uk |
dc.title | Основні моделі демократичного управління освітою в провідних країнах світу | en |
dc.title.alternative | Main models of democratic educational management in the leading countries of the world | en |
dc.title.alternative | A demokratikus oktatásmenedzsment modelljei a világ vezető országaiban | en |
dc.type | dc.type.article | en |
Appears in Collections: | A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében Marinec Nagyija Szilágyi Iván |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Szilagyi_I_Marinec_N_Osnovni_modeli_demokratychnoho_upravlinnia_v_osvitoiu_v_providnykh_2019.pdf | In Berghauer-Olasz Emőke, Gávriljuk Ilona, Hutterer Éva és Pallay Katalin (szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2019. március 28-29. Tanulmánykötet. Ungvár, „RIK-U" Kft., 2019. pp. 401-408. | 632.44 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License