Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2876
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСиладій Іванuk
dc.contributor.authorSzilágyi Ivánhu
dc.contributor.authorМаринець Надіяuk
dc.contributor.authorMarinec Nagyijahu
dc.contributor.authorNadiia Marynetsen
dc.date.accessioned2023-08-03T12:35:21Z-
dc.date.available2023-08-03T12:35:21Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationIn Berghauer-Olasz Emőke, Gávriljuk Ilona, Hutterer Éva és Pallay Katalin (szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2019. március 28-29. Tanulmánykötet. Ungvár, „RIK-U" Kft., 2019. pp. 401-408.en
dc.identifier.isbn978-617-7692-33-0-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2876-
dc.descriptionhttps://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2019/04/Final-Pedagogical_conf_2019_03_28-29.pdfen
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu:443/en/record/-/record/bibBRF00007073en
dc.description.abstractРезюме. Основні європейські освітні системи – британські та континентальні – характеризуються високою централізацією і громіздкими структурами нагляду, контролю. Французькі принципи централізованої моделі управління державним сектором освіти знаходимо в Італії, Іспанії, Греції, Португалії, а в меншому обсязі – у державах Скандинавії та Балтії. У Великій Британії ліберальна освітня політика з боку керівників держави і покладається на місцеві громади і все населення. Управління вищою освітою в США базується на принципах демократії, соціальної детермінації, гуманізації, правової пріоритетності, науковості та компетентності, інформаційної достатності та зворотного зв’язку, вища та базова освіта знаходяться в компетенції штатів. В Німеччині: «на верхніх її щаблях знаходиться Федеральне Міністерство освіти, науки і технології Комісія, з освіти у бундестазі та Конференція ректорів і президентів. В Центральній Європі впроваджено державно-громадський тип управління освітою, зокрема у Чехії та Словаччині встановлений змішаний громадсько-державний тип управління, який обмежує національна основна програма – державний стандарт. У цьому напрямі розвивається освіта в Польщі. У Литві державну політику в сфері науки та освіти формує Сейм (Рада). Управління і реалізацію здійснюють у межах своїх компетенцій відповідно до Закону Литовської республіки (2009 р.).uk
dc.description.abstractAbstract. The main European education systems the British and continental ones are characterised by a high degree of centralization, cumbersome structures of supervision and control. The French principles of a centralized public sector education management model are found in Italy, Spain, Greece, Portugal, and to a lesser extent, in the Nordic countries and the Baltic States. In the UK, however, liberal education policy is directed by the leaders of the state and relies on local communities and the entire population. Higher education management in the United States is based on the principles of democracy, social determination, humanization, legal priority, scientific knowledge and competence, information adequacy and feedback. In the US higher as well as basic education are within the competence of the states. In Germany, at its highest levels, there is the Federal Ministry of Education, Science and Technology, the Bundestag Education Commission and the Conference of Rectors and Presidents. In Central Europe, the introduction of the state-public education management type, in particular in the Czech Republic and Slovakia, has established a mixed state-public type of management that limits the national core program – the state standard. Education in Poland develops in this direction. In Lithuania, the Seimas (Council) forms the state policy in the field of science and education and management as well as implementation are carried out in accordance with the Law of the Republic of Lithuania (2009).en
dc.language.isouken
dc.publisher„RIK-U” Kft.en
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectсистемиuk
dc.subjectцентралізаціяuk
dc.subjectконтинентальнеuk
dc.subjectбританське управлінняuk
dc.subjectієрархіяuk
dc.subjectліберальнаuk
dc.subjectдемократичнаuk
dc.subjectавтономіяuk
dc.titleОсновні моделі демократичного управління освітою в провідних країнах світуen
dc.title.alternativeMain models of democratic educational management in the leading countries of the worlden
dc.title.alternativeA demokratikus oktatásmenedzsment modelljei a világ vezető országaibanen
dc.typedc.type.articleen
Appears in Collections:A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében
Marinec Nagyija
Szilágyi Iván

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Szilagyi_I_Marinec_N_Osnovni_modeli_demokratychnoho_upravlinnia_v_osvitoiu_v_providnykh_2019.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Gávriljuk Ilona, Hutterer Éva és Pallay Katalin (szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a XXI. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2019. március 28-29. Tanulmánykötet. Ungvár, „RIK-U" Kft., 2019. pp. 401-408.632.44 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons