Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3144
Title: Study Mobility of the Former Transcarpathian Students of Balassi Institute (Hungary)
Other Titles: Навчальна мобільність колишніх Закарпатських студентів інституту Балаші (Угорщина)
Authors: Pallay Katalin
Поллоі Каталін
Molnár Ferenc
Молнар Федір
Molnar Fedir
Keywords: Balassi Institute;study mobility;Transcarpathian students;Hungary;professional career
Issue Date: 2023
Publisher: ФОП Жукова Ірина Віталіївна
Type: dc.type.researchStudy
Citation: In «Актуальні питання у сучасній науці». (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управління», Серія «Техніка», Серія «Історія та археологія»). 2023. Випуск № 6(12). c. 456-465.
Series/Report no.: Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управління», Серія «Техніка», Серія «Історія та археологія»;Випуск № 6(12)
Abstract: Abstract. The aim of the research is to explore the reasons and the academic mobility for study purposes of the Transcarpathian students graduating from the university preparatory training of the Balassi Institute (Budapest), their life path after the university years, their position in the labour market and their establishment. The Balassi Preparatory Institute occupies a special place among educational institutions of Hungary. It is not entirely a higher education institution, yet it is seen as part of higher education. The mission of the preparatory course of the Balassi Institute is to catch up with the Transcarpathian students to the standard of higher education in Hungary. Particular emphasis were placed on examining the proportion of students who have returned to their home country and the proportion they have stayed in Hungary or possibly settled in other foreign countries. The research was carried out by quantitative and qualitative methods. The qualitative study was conducted for exploratory purposes in the form of a focus group interview. The method of comprehensive research is a questionnaire survey belonging to the group of quantitative research. The questionnaire asks about the socio-economic background of the students to be examined, their study careers in secondary school, preparatory institutes and higher education, mobility for study purpose. The empirical study is also related to this: what integration and study factors played a role in the final settlement decision. This article covers the educational policy steps that envisaged the further education of the Hungarian graduates of Transcarpathia in their homeland. Empirical research results have shown that the institution became a part of the ‘brain drain’ phenomenon. The expectations that the preparatory course contributes to the reproduction of the Transcarpathian elite and the increase the number of Transcarpathian Hungarian intellectuals with a diploma have been met to a small extent. It is proved by the fact that only 16.8% of the former students returned to their homeland. Empirical research results have shown that the institution became a part of the ‘brain drain’ phenomenon. The expectations that the preparatory course contributes to the reproduction of the Transcarpathian elite and the increase the number of Transcarpathian Hungarian intellectuals with a diploma have been met to a small extent. It is proved by the fact that only 16.8% of the former students returned to their homeland.
Анотація. Метою дослідження є розкрити причини освітньої мобільності закарпатських студентів, що навчалися на підготовчих курсах в Інституті Балашші (Будапешт), їхні життєвий шлях після завершення університету, працевлаштування, вибір постійного місця проживання. Інститут Балашші посідає унікальне місце у мережі вищих навчальних закладів Угорщини. Він не є вищим навчальним закладом у класичному розумінні, проте є частиною системи вищої освіти. Першочергова мета Інституту – залучити закарпатських студентів до такого навчання, яке б підтягнуло їх до системи вимог, що функціонує в Угорщині. Окрему увагу приділено тому, яка частка студентів повернулася до рідного краю, яка залишилася в Угорщині, а яка виїхала далі за кордон. Дослідження мають квантитативний та квалітативний характер. Квалітативний аналіз відбувався з метою отримання інформації і проводився методом інтерв’ю з фокус-групою. Методом комплексного дослідження є анкетне опитування, що належить до групи квантитативних досліджень. Анкета вивчає соціально-економічний фон студентів-респондентів, освітня кар’єра в школі, на підготовчих курсах і виші, мобільність із метою навчання. Емпіричне дослідження пов'язане з описом, які інтеграційні та освітні фактори зіграли роль в остаточному виборі місця постійного проживання. У роботі, зокрема, приділено увагу тим крокам в освітній політиці, які зумовили подальше навчання закарпатських угорських випускників на батьківщині. У результаті емпіричного дослідження було доведено, що заклад став частиною явища, названого «brain drain» («відтоку мізків»). Сформовані нею очікування, які передбачали, що підготовчі курси сприятимуть відродженню закарпатської еліти та збільшенню кількості закарпатських угорських інтелектуалів з дипломом про вищу освіту реалізувалися тільки незначною мірою. Свідченням цього є те, що всього 16,8% респондентів повернулися додому.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3144
ISSN: 2786-6300 (Print)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Molnár Ferenc
Pallay Katalin

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pallay_K_Molnar_F_Study_Mobility_of_the_Former_Transcarpathian_Students_of_Balassi_Institute_2023.pdfIn «Актуальні питання у сучасній науці». (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управління», Серія «Техніка», Серія «Історія та археологія»). 2023. Випуск № 6(12). c. 456-465.1.66 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons