Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3146
Title: | Research on the academic achievement of Transcarpathian mobile students |
Other Titles: | Аналіз навчальної успішності закарпатських студентів - учасників програм мобільності |
Authors: | Pallay Katalin Поллоі Каталін |
Keywords: | Transcarpathia;academic achievement;settlement |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Видавничий центр КНЛУ |
Type: | dc.type.researchStudy |
Citation: | In Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Педагогіка та Психологія. 2022. Випуск 37. c. 76-85. |
Series/Report no.: | Серія Педагогіка та Психологія;Випуск 37. |
Abstract: | Abstract. Introduction Academic achievement can be approached from several aspects. The first aspect
is the achievement of students and educational institutions based on external and internal indicators. Previous
research has shown that it is worth examining students' achievement in student mobility. Mobile students are
more likely to succeed in their studies and find jobs. Purpose. The research aims to reveal the academic
achievement of Transcarpathian students continuing their studies in Hungary. We examine where students
studying abroad settle down after graduation: they either stay in Hungary, return home to Ukraine or utilise
their knowledge in another country. We examined in which higher educations the former students continued
their studies and which faculties they preferred as well as what differences and similarities can be observed in
terms of achievement between students returning to Transcarpathia and students settling down in Hungary or
abroad. Methods. During our research, an online self-completed questionnaire was applied. We used the
snowball method to track down former students. 347 Transcarpathian mobile students filled out the questionnaire.
The obtained data were analysed by SPSS 22 Program. Descriptive statistics were used during the analyses.
Results It is most characteristic of students living in Hungary that they already wanted to acquire proper
marketable knowledge when they decided to take advantage of student mobility. As a result, they tried to find
a job in the Hungarian labour market. Their plans have not changed since university graduation. Conclusion.
Our results suggest that the choice of major significantly influences the final settlement decision. Getting a job
with a degree obtained in Hungary can face many obstacles for a well-qualified young person. This is
especially true for prominent majors. In a city, a graduate has a much higher chance of finding a position
according to his qualification. Резюме. Навчальна успішність може аналізуватися в контексті різних підходів. Так, її можна розглядати на основі зовнішніх і внутрішніх показників успішності студентів і закладу. Попередні дослідження засвідчили, що доцільно провести вивчення успішності тієї категорії студентів, які взяли участь у програмах академічної мобільності. Припускаємо, такі студенти були більш успішними у навчанні, а також під час працевлаштування. Метою дослідження було простежити навчальну успішність закарпатських студентів, які продовжили навчання в Угорщині. Вивчено, де оселяються студенти, які здобували вищу освіту за кордоном, після навчання: залишаються в Угорщині, повертаються в Україну чи шукають щастя в інших країнах. З’ясовано, в яких закладах вищої освіти навчались колишні студенти, яким спеціальностям віддавали перевагу, а також які відмінності та що спільного в контексті успішності спостерігається між студентами, які повернулися на Закарпаття, і тими, які залишилися в Угорщині чи оселилися в інших країнах за кордоном. Інструментом дослідження стало онлайн анкетне опитування, в якому взяли участь 347 закарпатських студентів – учасників програм мобільності. Зібрані дані проаналізовано з допомогою програми SPSS 22. У ході аналізу висновано статистичні дані. Для студентів, які оселилися в Угорщині, найбільш характерним є те, що, вже приймаючи рішення про участь в академічній мобільності, вони мали на меті отримати потрібні на ринку праці знання і завдяки цьому працевлаштуватися в Угорщині. З’ясовано, що їхні плани не змінилися і після завершення університету. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3146 |
ISSN: | 2412-9283 (Print) 2518-1408 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Pallay Katalin |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pallay_Katalin_Research_on_the_academic_achievement_of_Transcarpathian_mobile_students_2022.pdf | In Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Педагогіка та Психологія. 2022. Випуск 37. c. 76-85. | 608.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License