Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3199
Title: | A kétnyelvűségkutatás eredményeinek megjelenése a magyarországi és a kárpátaljai magyar középiskolai oktatásban |
Other Titles: | Поява результатів дослідження двомовності в середній шкільній освіті на Закарпатті та в Угорщині The appearance of the results of bilingualism research in secondary school education in Transcarpathia and Hungary |
Authors: | Gazdag Vilmos Газдаг Вільмош |
Keywords: | kétnyelvűségkutatás;középiskola;tankönyv;tanterv;tananyagtartalom;Magyarország;Kárpátalja |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2023. II. évfolyam, 1. szám. pp. 161-181. |
Series/Report no.: | ;II. évfolyam, 1. szám |
Abstract: | Az elmúlt évtizedek során a magyarországi és a határon túli nyelvészeti kutatások terén is
komoly figyelem övezte a határon túli magyar nyelvváltozatok alakulását, illetve az azokban megmutatkozó államnyelvi hatásokat. A témakörrel kapcsolatosan megjelent
írások jelentős részében a szerzők annak a fontosságát is kiemelik, hogy a minden színtérre
kiterjedő adekvát kommunikáció elérése céljából kiemelkedő fontossága van a nyelvi és
nyelvhasználati tudatosságnak, amely kétséget kizáróan szoros összefüggést mutat az
iskolai anyanyelvoktatás milyenségével, valamint az iskolában oktató tanárok
nyelvszemléletével, nyelvi előítéleteivel is. Azzal kapcsolatosan viszont már meglehetősen
kevés kutatás foglalkozott, hogy a kétnyelvűségkutatás eredményei milyen formában és
mennyiségben jelennek meg a kárpátaljai és a magyarországi iskolai oktatásban.
Jelen írás célja tehát a fentebb említett hiányra való reakcióként a kárpátaljai és a
magyarországi tantervek és tankönyvek kétnyelvűségkutatással kapcsolatosan megjelenő
anyagainak az áttekintő elemzése, illetve a két ország tekintetében jelentkező sajátosságok
bemutatása. Az állami szabványok, tantervek és tankönyvek elemzése alapján
elmondhatjuk, hogy kétnyelvűségkutatás eredményei a magyarországi és a kárpátaljai
középiskolai oktatás a magyar nyelvi tananyagtartalmában is megjelennek. Ugyanakkor,
amíg a magyarországi Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek és a kapcsolódó tankönyvek
vonatkozásában folyamatos gazdagodás jellemzi a kétnyelvűséggel és a határon túli
nyelvváltozatokkal kapcsolatosan megjelenő anyagokat, addig a kárpátaljai magyar
anyanyelvi oktatásban egyfajta visszalépést figyelhetünk meg. Резюме. Протягом останніх десятиліть розвиток різновидів угорської мови за межами Угорщини та впливи державної мови, що проявляються в них, привертають значну увагу в лінгвістичних дослідженнях в Угорщині та за її межами. У значній частині літератури на цю тему автори також підкреслюють важливість усвідомлення мови та використання мови для досягнення адекватної комунікації в усіх контекстах, що, безсумнівно, тісно пов'язано з якістю викладання рідної мови в школах, а також з мовними установками та лінгвістичними упередженнями вчителів. Однак досліджень щодо форми та кількості результатів вивчення двомовності у шкільній освіті на Закарпатті та в Угорщині було відносно мало. Тому метою цієї статті, у відповідь на вищезгадану прогалину, є огляд матеріалів, опублікованих у закарпатських та угорських навчальних програмах і підручниках з вивчення білінгвізму, а також представлення специфіки цих двох країн. На основі аналізу державних стандартів, навчальних програм і підручників можна стверджувати, що результати досліджень білінгвізму відображені в угорськомовних навчальних програмах середньої освіти в Угорщині та Закарпатті. Водночас, якщо Національний навчальний план Угорщини, рамкові навчальні програми та відповідні підручники характеризуються постійним збагаченням матеріалами, пов'язаними з білінгвізмом та мовними різновидами з-за кордону, то в освіті носіїв угорської мови на Закарпатті можна спостерігати певний регрес. Abstract. Over the past decades, the development of Hungarian language varieties beyond the borders of Hungary and the state language influences that have been manifested in them have attracted considerable attention in linguistic research in Hungary and beyond. In a large part of the literature on the subject, the authors also emphasise the importance of language and language use awareness for achieving adequate communication in all contexts, which is undoubtedly closely linked to the quality of mother tongue teaching in schools and to the language attitudes and linguistic biases of teachers. However, there has been relatively little research on the form and quantity of the results of bilingualism research in school education in Transcarpathia and Hungary. The aim of this paper, therefore, in response to the above-mentioned gap, is to provide an overview of the materials published in Transcarpathian and Hungarian curricula and textbooks on bilingualism research and to present the specificities of the two countries. Based on the analysis of state standards, curricula and textbooks, it can be said that the results of bilingualism research are reflected in the Hungarian language curricula of secondary education in Hungary and Transcarpathia. At the same time, while the Hungarian National Curriculum, the framework curricula and the related textbooks are characterised by a continuous enrichment of the materials related to bilingualism and language varieties from across the border, a certain regression can be observed in the education of native Hungarian speakers in Transcarpathia. |
Description: | https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3199 |
ISSN: | 2786-6726 (Online) 2786-6718 (Print) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica Gazdag Vilmos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gazdag_Vilmos_A_ketnyelvusegkutatas_eredmenyeinek_megjelenese_a_magyarorszagi_2023.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2023. II. évfolyam, 1. szám. pp. 161-181. | 484.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License