Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/329
Title: Конструктивізм як філософсько-епістемологічне підгрунтя підготовки вчителів у США
Other Titles: Constructivism as the philosophical-epistemological orientation of teacher education in the USA
Конструктивизм как философско-эпистемологическая основа подготовки учителей в США
Authors: Леврінц Маріанна
Lőrincz Marianna
Levrints Marianna
Keywords: конструктивізм;інтерпретивізм;підготовка вчителів;філософія освіти
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Type: dc.type.article
Citation: In Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 2(45). с. 120-124.
Series/Report no.: Серія: Педагогіка. Соціальна робота;Випуск 2(45)
Abstract: Резюме. Провідним концептуальним підходом підготовки вчителів у світовій освітній спільноті й у США є теорія конструктивізму, положення якої недостатньо представлені у працях вітчизняних науковців. Метою статті є вивчення теорії конструктивізму як філософсько-епістемологічного підходу у фахової підготовки вчителів у США, із застосуванням методів аналізу, синтезу та інтерпретації, а також методу узагальнення прогресивного досвіду світового значення. Філософсько-епістемологічний фундамент американської системи підготовки педагогів становить філософія соціального конструктивізму та інтерпретивізму, ключовими категоріями якої є особистість педагога та соціокультурний контекст, в умовах якого відбувається його професійне становлення й розвиток. Виявлено різнорідні напрями у трактуванні теорії конструктивізму, а також підходів до впровадження її положень у навчальний процес. Побудова навчально-виховного процесу у вишах США на засадах конструктивізму передбачає переосмислення авторитарних моделей підготовки вчителів, зосереджених на прямому транслюванні знань. З позицій конструктивізму студент виступає в ролі суб’єкту пізнання та саморозвитку, беручи активну участь та відповідальність за особисте й професійне становлення в умовах спільноти. Властивими рисами програм підготовки вчителів на засадах конструктивізму є розвиток рефлексивного мислення, студентоцентризм, колаборативне навчання, спрямованість на постановку й пошук способів розв’язання навчально-професійних задач, екстенсивна практика у викладанні, залучення студентів до експериментального дослідження та деякі інші.
Abstract. Constructivism has emerged as a dominant conceptual orientation of teacher education systems in the USA and worldwide. Nevertheless, it is underrepresented in the research conducted in Ukraine. The present paper thus aims at carrying out multifaceted overview of the constructivist theory and interpretive paradigm as a philosophical and epistemological foundation of the American teacher education. In the study such complementary research methods are employed as analysis, synthesis, interpretation, as well as the method of generalizing effective practices of constructivist teacher education in the USA. The paper begins with the discussion of philosophical and epistemological underpinnings of the US teacher education system, in which the theory of constructivism and interpretive paradigm feature prominently. The key categories of the aforementioned philosophical-epistemological stance are the teacher’s personality and socio-cultural context predetermining their professional development and growth. A number of diverse research traditions take up the issue of constructivism and its implementation into teacher education and development. Integration of the underlying tenets of constructivism in the USA establishments of higher education has led to the abandonment of the more authoritarian traditional models built around knowledge transmission. Prompted by constructivism, prospective teachers are viewed as the subjects of knowledge construction and self-development being delegated with responsibilities and the right to take an active stance with regard to personal and professional growth within a community. Features of effective teacher education programmes incorporating constructivist ideas across the USA include the following: reflective thinking development, student centeredness, collaborative learning, problem posing and solving of profession-related tasks, extensive teaching practice, involving prospective teachers in research and some others. As shown by substantial empirical research base, the advantages of incorporating the underlying principles of constructivism into teacher education are indisputable as compared to more traditional models, in terms of development of professional awareness, overcoming stereotypical views and biases of prospective teachers.
Резюме. Ведущим концептуальным подходом подготовки учителей в мировой образовательной общественности и в США есть теория конструктивизма, положения которой недостаточно представлены в работах отечественных ученых. Целью статьи является полиаспектное изучения теории конструктивизма как философско-эпистемологического подхода в системе профессиональной подготовки учителей в США. В исследовании применен ряд комплементарных методов, а именно анализ, синтез, интерпретация, а также метод обобщения прогрессивного опыта мирового значения. Философско-эпистемологический фундамент американской системы подготовки педагогов составляет философия социального конструктивизма и интерпретивизм, ключевыми категориями которой является личность педагога и социокультурный контекст, в условиях которого происходит его профессиональное становление и развитие. Выявлено разнородные направления в трактовке теории конструктивизма, а также подходов к внедрению ее положений в учебный процесс. Построение учебно-воспитательного процесса в вузах США на основе конструктивизма предполагает переосмысление авторитарных моделей подготовки учителей, сосредоточенных на прямом транслировании знаний. С точки зрения конструктивизма студент выступает в роли субъекта познания и саморазвития, активно участвуя в личносном и профессиональном становлении в условиях сообщества. Чертами программ подготовки учителей на основе конструктивизма являются развитие рефлексивного мышления, студентоцентризм, колаборативное обучение, направленность на постановку и поиск способов решения учебно-профессиональных задач, экстенсивная практика в преподавании, привлечение студентов к экспериментальному исследованию и некоторые другие.
Description: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/24886/1/%D0%9B%D0%B5%D0%B2%D1%80%D1%96%D0%BD%D1%86%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B0%20%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0.pdf
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/329
ISSN: 2524-0609
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Lőrincz Marianna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levrints_M_Konstruktyvizm_yak_filosofsko_epistemolohichne_pidhruntia_2019.pdfIn Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Збірник наукових праць. 2019. Випуск 2(45). с. 120-124.570.9 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons