Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3352
Title: | Екологічна відповідальність як чинник конкурентоспроможності послуг у туризмі та у сфері гостинності |
Other Titles: | Environmental responsibility as a factor of the competitiveness for tourism and hospitality services |
Authors: | Зеленко Олена Zelenko Olena Козодуб Ганна Kozodub Hanna |
Keywords: | екологічна відповідальність;туризм;гостинність;послуги;конкурентоспроможність |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 1. c. 22-31. |
Series/Report no.: | ;№ 1. |
Abstract: | Резюме. У статті досліджено явище екологічної відповідальності та особливості його прояву в сфері туризму та
гостинності. Мета дослідження: обґрунтування доцільності впровадження інструментів екологічної відповідальності у діяльність підприємств сфери гостинності та туризму як важливого чиннику формування конкурентоспроможності суб’єктів господарювання в сучасних умовах життєдіяльності вітчизняної туристичної індустрії. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння та узагальнення, індукція та дедукція,
історико-ретроспективний аналіз. Гіпотеза дослідження: припущено, що в основі впровадження складових
екологічної відповідальності підприємств вітчизняної індустрії туризму та гостинності має бути покладено сукупність теоретичних засад, історичних, природно-географічних та соціально-економічних передумов
і сучасних обставин функціонування даної сфери діяльності в України в умовах воєнного стану. В результаті аналізу ідентифіковано, що поняття екологічної відповідальності є багатоаспектним, розглядається як
умовне та безумовне явище та в індустрії туризмі і гостинності проявляється через організацію екологічнобезпечних видів туризму, впровадження «зелених» технологій під час організації та обслуговування туристів, екологічно-свідому поведінку всіх учасників процесу туристичного обслуговування. Підкреслено, що саме
заклади розміщення, де турист перебуває найбільше, а, відповідно, прискіпливіше ставиться до пропонованих умов, є первинною ланкою, яка запускає процес екологізації діяльності суб’єктів господарювання в галузі.
Наголошено, що не менш важливими є організація курсів підвищення кваліфікації працівників туристичної
всієї індустрії та просвітницька робота в сфері екологічної безпеки. Припущено, що найближчі декілька
років для туристичної галузі в Україні буде також в пріоритеті волонтерство та солідарний туризм (як
прояв екологічної відповідальності всіх учасників туристичного ринку), покликані відновити зруйновані екосистеми та інфраструктурні об’єкти на постраждалих від війни туристичних дестинаціях. Abstract. The article investigates the phenomenon of environmental responsibility and the peculiarities of its manifestation in tourism and hospitality sphere. The purpose of the research: substantiation of the feasibility of implementing environmental responsibility tools in the activities of hospitality and tourism enterprises as an important factor in the formation of the business entities competitiveness in the modern conditions of life in the domestic tourism industry. Research methods: analysis, synthesis, comparison and generalization, induction and deduction, historical and retrospective analysis. Research hypothesis: it is assumed that the implementation of the components of environmental responsibility of enterprises of the domestic tourism and hospitality industry should be based on a set of theoretical foundations, historical, natural-geographical and socio-economic prerequisites and modern circumstances of the functioning in this activity sphere of Ukraine under martial law. As a result of the analysis, it was identified that the concept of environmental responsibility is multifaceted, it is considered as a conditional and unconditional phenomenon and in the tourism and hospitality industry it is manifested through the organization of environmentally safe types of tourism, the introduction of ‘green’ technologies during the organization and service of tourists, the environmentally conscious behavior of all participants in the tourist service process. It is emphasized that the accommodation establishments, where the tourist stays the most, and, accordingly, is more scrupulous about the offered conditions, are the primary link that starts the process of greening the activities of business entities in the industry. It was emphasized that the organization of training courses for employees of the entire tourism industry and educational work in the field of environmental safety are no less important. It is assumed that the next few years for the tourism industry in Ukraine will also prioritize volunteering and solidarity tourism (as a manifestation of the environmental responsibility of all participants in the tourism market), designed to restore destroyed ecosystems and infrastructure facilities in tourist destinations affected by the war. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3352 |
ISSN: | 2786-5843 (Print) 2786-6440 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zelenko_O_Kozodub_H_Ekolohichna_vidpovidalnist_yak_chynnyk_konkurentospromozhnosti_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 1. c. 22-31. | 314.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License