Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3354
Title: Концептуалізація наставництва в готельно-ресторанному бізнесі
Other Titles: Conceptualization of teaching in the hotel and restaurant business
Authors: Охріменко Алла
Okhrimenko Alla
Бовш Людмила
Bovsh Lyudmila
Keywords: менторство;готель;ресторан;персонал;економічні результати
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Type: dc.type.study
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 1. c. 48-55.
Series/Report no.: ;№ 1.
Abstract: Резюме. Посилення кризових перетворень у готельно-ресторанному бізнесі та загострення конкуренції спонукає його до посилення репутації, формування корисних комунікацій, а також зростання професійних компетенцій персоналу. Одним із сучасних інструментів підвищення ефективності бізнесу є наставництво (менторство). Метою статті є обґрунтування концептуальних засад наставництва в готельно-ресторанному бізнесі. Розкрита необхідність та специфіка наставництва в готельно-ресторанному бізнесі, що пов’язано із потребою значного обсягу людських ресурсів, наявністю вакансій та сприйнятністю до інновацій цієї сфери. Визначено логічний взаємозв’язок між цінностями наставництва як процедури адаптації до бізнессередовища та отриманням переваг для суб’єктів готельно-ресторанного бізнесу: зменшення плинності кадрів, підвищення ефективності бізнес-процесів, покращення корпоративної культури та іміджу. При цьому акцентовано увагу на наявності можливих викликів (фінансові витрати, відсутність наставників, неусвідомлення потреби та переваг). Визначено змістові характеристики бізнес-наставництва на основі логічного взаємозв’язку: менті – наставник – наставництво – бізнес-наставництво. Проведено узагальнення видів взаємодії менті та наставника, алгоритмізацію їхньої взаємодії. Розкрито концептуальні засади наставництва у сфері готельно-ресторанного бізнесу, що стосуються методів, методик, інструментів, принципів реалізації. Запропонована модель реалізації бізнес-наставництва, що регламентує основні етапи взаємодії наставника та керівництва готелю/ресторану. Акцентовано на тому, що, незважаючи на певні витрати та необхідність організаційної роботи, бізнес-наставництво може сприяти значній ефективності діяльності готелю/ресторану. Окреслено напрями та перспективи бізнес-наставництва в готельно-ресторанному бізнесі у сучасних умовах. Зазначається, що в умовах невизначеності спочатку пандемічного середовища, а нині воєнного стану бізнес-наставництво сприяє виживанню та подальшому розвитку готельно-ресторанного бізнесу, впливу адаптивних форматів обслуговування та успіху суб’єкта бізнесу загалом.
Abstract. The strengthening of crisis transformations in the hotel and restaurant business and intensifying competition prompts it to strengthen its reputation, form useful communications, as well as increase the professional competences of the staff. One of the modern tools for improving business efficiency is mentoring. The purpose of the article is to substantiate the conceptual institutions of establishments in the hotel and restaurant business. The need and specificity of establishments in the hotel and restaurant business, which is associated with the need for a significant amount of human resources, the availability of vacancies and the perception of innovations in this area, are revealed. The logical relationship between the values of the institution as a procedure for adapting to the business environment and obtaining benefits for the subject-restaurant business is defined: reducing the productivity of personnel, increasing the efficiency of business processes, improving corporate culture and image. At the same time, attention is focused on the presence of possible challenges (financial costs, mentors’ test, lack of awareness of needs and benefits). The meaningful characteristics of business mentoring are determined based on a logical relationship: mentees – mentor – mentoring – business mentoring. Generalization of the types of interaction between the mentee and the mentor, algorithmization of their interaction was carried out. The conceptual foundations of the institution in the field of hotel and restaurant business related to methods, techniques, tools, principles of implementation are disclosed. The proposed model for the implementation of business mentoring, which regulates the main stages of interaction between the mentor and the management of the hotel/restaurant. It is emphasized that despite certain costs and the need for organizational work, business mentoring can contribute to the significant efficiency of the hotel/restaurant. The directions and prospects of business mentoring in the hotel and restaurant business in modern conditions are outlined. It is noted that in the uncertain conditions of the first pandemic environment, and currently the martial law, business mentoring promotes the survival and further development of the hotel and restaurant business, the influence of adaptive service formats and the success of the business entity as a whole.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3354
ISSN: 2786-5843 (Print)
2786-6440 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Okhrimenko_A_Bovsh_L_Kontseptualizatsiia_nastavnytstva_v_hotelno_restorannomu_biznesi_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2024. № 1. c. 48-55.345.21 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons