Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3427
Title: Ставлення студентів до вивчення іноземних мов під час війни в Україні
Other Titles: Student Attitudes Toward Foreign Language Learning During Wartime in Ukraine
Authors: Барань Адальберт
Bárány Béla
Baran Adalbert
Барань Єлизавета
Bárány Erzsébet
Baran Ielyzaveta
Густі Ілона
Huszti Ilona
Лехнер Ілона
Lechner Ilona
Ilona Lekhner
Фабіян Марта
Fábián Márta
Keywords: вивчення англійської мови;вища освіта;іноземна мова;воєнний стан в Україні;ставлення студентів
Issue Date: 2023
Type: dc.type.researchArticle
Citation: In Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Педагогіка та психологія. 2023. Випуск 39. с. 59-65.
Series/Report no.: Серія Педагогіка та психологія;Випуск 39.
Abstract: Резюме. Війна, яка триває в Україні більше півтора року, фізично та морально вплинула на студентів Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ. Висунуто гіпотезу про те, що війна негативно вплинула на навчання студентів. Щоб краще зрозуміти, що переживають студенти в умовах воєнного стану, як вони ставляться до вивчення мови загалом, анонімно у форматі онлайн опитано студентів за допомогою спеціально розробленої анкети. Загалом було заповнено 194 анкети. Студенти переважно оптимістичні: 75 % думають позитивно й упевнені, що незабаром будуть ухвалені оптимальні рішення щодо якнайшвидшого завершення війни. Студенти наголосили, що їм поталанило, незважаючи на складні обставини, пов’язані з безпекою, мати офлайн-заняття, оскільки вивчення мови ефективніше, якщо є прямий контакт із викладачем та однокурсниками (79 %).
Abstract. The war that has raged in Ukraine for over a year and a half has profoundly affected our students at the Ferenc Rákóczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education, both physically and mentally. It was hypothesized that the war had a negative impact on students’ learning; learning a foreign language was challenging due to numerous distracting factors. Consequently, students’ attitudes toward language learning were adversely affected. Purpose. The purpose of this study is to gain a better understanding of what students experienced during martial law, their overall feelings about language learning, how this challenging period influenced their attitudes toward language learning, and the specific challenges they encountered. To achieve this, a survey was designed. Methods. An anonymous online questionnaire was developed to gain insights into the research questions. It consisted of three blocks of Likert-scale statements. Students had to rate the extent to which these statements were true for them on a scale from 1 to 5, where 1 meant ‘not at all true,’ and 5 meant ‘totally true.’ In total, 194 questionnaires were completed. Results. The results have revealed intriguing findings. A significant majority of students (75%) expressed optimism, believing that wise decisions would soon be made to end the war as soon as possible. Additionally, students expressed high levels of satisfaction with the Google Classrooms assigned to every discipline at the college (77%) since they greatly facilitated the monitoring of their studies. Conclusion. Students highlighted their appreciation for the opportunity to have offline classes despite the challenging circumstances. They emphasized that language learning was significantly more effective when there was direct contact with teachers and fellow students (79%).
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3427
ISSN: 2412-9283 (Print)
2518-1408 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Bárány Béla
Bárány Erzsébet
Fábián Márta
Huszti Ilona
Lechner Ilona

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barany_A_et_al_Stavlennia_studentiv_do_vyvchennia_inozemnykh_2023.pdfIn Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Педагогіка та психологія. 2023. Випуск 39. с. 59-65.197.52 kBAdobe PDFView/Open
Huszti_College_students_attitudes_2024.pdfIn Roxanna M. Senyshyn, Andrea E. Lypka (eds.): Voices of Courage and Vulnerability. Teaching English in a Society at War (Ukraine 2022-2023). Tampa, Sunshine TESOL Press, 2024. pp. 58-66.1.37 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons