Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3561
Title: Рівень фінансової децентралізації місцевих бюджетів в Україні
Other Titles: A helyi költségvetések pénzügyi decentralizációjának szintje Ukrajnában
The level of local budgets financial decentralization in Ukraine
Authors: Наталя Ярошевич
Keywords: фінансова децентралізація;місцеві бюджети;міжбюджетні трансферти;податок на доходи фізичних осіб;акцизний податок
Issue Date: 2023
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.study
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2023. 4. szám. pp. 321-333.
Series/Report no.: ;4. szám
Abstract: Резюме. Стаття присвячена оцінці рівня децентралізації місцевих бюджетів в Україні та дослідженню тенденції його зміни, що відбувається під впливом багатьох факторів різновекторного спрямування. Встановлено що, в Україні немає чіткого обґрунтування економічного змісту критеріїв та показників рівня фінансової децентралізації місцевих бюджетів. Проведено оцінку рівня фіскальної децентралізації місцевих бюджетів в Україні за період з 2015 по 2022 роки за показниками, що відповідають критеріям (1) децентралізації видатків; (2) децентралізації доходів; (3) залежності місцевих бюджетів від міжбюджетних трансфертів, а саме: (1) показник питомої ваги загального обсягу видатків місцевих бюджетів у публічних видатках; (2) співвідношення загального обсягу видатків місцевих бюджетів до ВВП; (3) питома вага власних доходів у структурі доходів місцевих бюджетів; (4) питома вага базової дотації в структурі доходів місцевих бюджетів; (5) співвідношення обсягу власних доходів місцевих бюджетів до ВВП (6) відповідність рівня децентралізації цілям Стратегії сталого розвитку України (запропонований показник). Виявлено, що лише протягом перших трьох років реформи (з 2015 по 2017 роки) Україна рухалася в напрямку збільшення фінансової децентралізації місцевих бюджетів, а протягом останніх п’яти років тенденція змінилася на протилежну і сьогодні рівень фінансової децентралізації в Україні є низьким. Зниження рівня фінансової децентралізації спричинене (1) постійне збільшенням обсягів делегованих центральною владою повноважень, без належного їх фінансового забезпечення; (2) здійсненням центральною владою перерозподілу доходних повноважень місцевих бюджетів на користь державного бюджету; (3) зміною структури та обсягів міжбюджетних трансфертів з зв’язку з проведенням інших реформ (освітня реформа, медична реформа, зміна механізму соціального захисту тощо). Подальше зниження власної доходної бази бюджетів місцевого самоврядування у вигляді вилучення надходження ПДФО до державного бюджету в частині ПДФО з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу, істотно знизить доходну базу місцевого самоврядування і створить загрозу рецентралізації – процесу зворотного до децентралізації.
A cikk felméri a helyi költségvetések decentralizációjának mértékét Ukrajnában és megvizsgálja annak változásának tendenciáját, amely számos különböző tényező hatása alatt áll. Megállapítást nyert, hogy Ukrajnában nincs egyértelmű álláspont a helyi költségvetések pénzügyi decentralizációjának szintjére vonatkozó kritériumok és mutatók gazdasági tartalmára vonatkozóan. A tanulmány az ukrajnai helyi költségvetések fiskális decentralizációjának szintjét értékelte 2015–2022. közötti időszakban az alábbi kritériumoknak megfelelő mutatók szerint: (1) a kiadások decentralizálása; (2) a jövedelem decentralizálása; (3) a helyi költségvetések költségvetésközi transzferektől való függése, nevezetesen: (a) a helyi költségvetési kiadások összvolumenének fajlagos súlyának mutatója az állami kiadásokban; (b) a helyi költségvetések összkiadásainak GDP-hez viszonyított aránya; (c) a saját bevételek fajlagos súlya a helyi költségvetések bevételeinek szerkezetében; (d) az alaptámogatás fajlagos súlya a helyi költségvetés bevételeinek szerkezetében; (e) a helyi költségvetések saját bevételeinek GDP-hez viszonyított aránya (f) Ukrajna Fenntartható Fejlődési Stratégiájában szereplő decentralizációs szintnek való megfelelés (ajánlott mutató). Ukrajna csak a reform első három évében (2015-től 2017-ig) mozdult el a helyi költségvetések növekvő pénzügyi decentralizációjának irányába, valamint az elmúlt öt évben ez a tendencia az ellenkezőjére változott és jelenleg a pénzügyi decentralizáció szintje Ukrajnában alacsony. A pénzügyi decentralizáció mértékének csökkenését a következők okozzák: (1) a központi kormányzat által átruházott hatáskörök folyamatos növekedése megfelelő pénzügyi támogatás nélkül; (2) a helyi költségvetések bevételeiből a hatáskörök állami költségvetés javára történő újraelosztásának a központi kormány általi végrehajtása; (3) az egyéb reformok (oktatási, egészségügyi reformok, a szociális védelem mechanizmusának változásai stb.) végrehajtásához kapcsolódó költségvetési transzferek szerkezetének és volumenének változásai. A helyi önkormányzati költségvetések saját bevételi alapjának további csökkenése a személyi jövedelemadóból származó bevétel állami költségvetésbe történő átáramoltatása mely a katonai állomány ill. rendfokozatú személyek által kapott pénzbeli támogatását, pénzjutalmát és egyéb befizetéseit érinti – jelentősen csökkenti a helyi önkormányzat jövedelemalapját, valamint a recesszió veszélyét okozza – ami keresztülhuzza decentralizáció erdményeit.
Abstract. The article focuses on the assessment of the level of local budgets decentralization in Ukraine and the study of the tendency of its change, which occurs under the influence of many factors of different directions. It is established that in Ukraine there is no clear substantiation of the economic content of the criteria and indicators of the local budgets’ financial decentralization level. The level of local budgets fiscal decentralization in Ukraine for the period from 2015 to 2022 is assessed by indicators that meet the criteria of (1) decentralization of expenditures; (2) decentralization of revenues; (3) dependence of local budgets on intergovernmental transfers, namely: (1) the share of total local budget expenditures in public expenditures; (2) the ratio of total local budget expenditures to GDP; (3) the share of own revenues in the structure of local budget revenues; (4) the share of basic subsidies in the structure of local budget revenues; (5) the ratio of own revenues of local budgets to GDP; (6) the compliance of the decentralization level with the goals of the Strategy for Sustainable Development of Ukraine (proposed indicator). It is found that only during the first three years of the reform (from 2015 to 2017) Ukraine was moving towards increasing the financial decentralization of local budgets, and over the past five years the trend has reversed and today the level of financial decentralization in Ukraine is low. The decline in the level of financial decentralization is caused by (1) a steady increase in the scope of powers delegated by the central government without adequate financial support; (2) the central government redistributing the revenue powers of local budgets in favor of the state budget; (3) changes in the structure and volume of intergovernmental transfers due to other reforms (education reform, healthcare reform, changes in the social protection mechanism, etc.). Further reduction of the own revenue base of local self-government budgets in the form of withdrawal of PIT revenues to the state budget in the part of PIT on salaries, remuneration and other payments received by military personnel and persons holding the rank of private or commander will significantly reduce the revenue base of local self-government and pose a threat of recentralization, a process that is the opposite of decentralization.
Description: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/4
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3561
ISSN: 2786-6734 (Print)
2786-6742 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yaroshevych_N_Riven_finansovoi_detsentralizatsii_mistsevykh_biudzhetiv_Ukraini_2023.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2023. 4. szám. pp. 321-333.1.14 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons