Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3738
Title: Інноваційний проект «Європейська модель школи з угорською мовою навчання»
Other Titles: Innovative project «European model of school with hungarian language instruction»
Authors: Пушкарьова Тамара
Tamara Pushkarova
Keywords: модернізації змісту освіти;українська школа;інноваційний проект
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 24. p.
Abstract: Резюме. Проаналізовано інноваційний проект «Європейська модель школи з угорською мовою навчання» спрямований на створення ефективної інтегративної моделі навчання, комфортної для здобувачів освіти, з метою забезпечення її якості для представників угорської національної меншини у процесі реформування української школи. Проектом передбачено підвищити рівень якості навчання української мови, математики, інших предметів з широким використанням цифрових технологій і діджиталізації освітнього середовища. З урахуванням цих реалій буде розроблено й обґрунтовано науково-методичне забезпечення реалізації освітньої інтегративної моделі в закладах з угорською мовою навчання й експериментально перевірено його доцільність, ефективність, результативність в освітньому процесі. Проєктом передбачається широке громадське обговорення проміжних і кінцевих результатів роботи, дидактичної доцільності, компетентнісного потенціалу, соціальної та педагогічної значущості його проміжних та кінцевих результатів, визначення умов ефективності його впровадження з урахуванням особливостей закладів загальної середньої освіти з угорською мовою навчання.
Abstract. The innovative project "European model of school with Hungarian language instruction" has been analyzed with the aim of creating an effective integrative learning model that is comfortable for learners and ensuring its quality for representatives of the Hungarian national minority in the process of reforming Ukrainian schools. The project envisages raising the level of quality of education in the Ukrainian language, mathematics, and other subjects through the wide use of digital technologies and digitization of the educational environment. Taking into account these realities, scientific and methodological support for the implementation of the educational integrative model in institutions with Hungarian language instruction will be developed and justified, and its appropriateness, effectiveness, and results will be experimentally verified in the educational process. The project involves broad public discussion of the intermediate and final results of the work, didactic expediency, competency potential, social and pedagogical significance of its intermediate and final results, and determination of the conditions for its effectiveness in implementation, taking into account the peculiarities of institutions of general secondary education with Hungarian language instruction.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3738
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pushkarova_Tamara_Innovatsiinyi_proekt_Yevropeiska_model_shkoly_uhorskoiu_movoiu_navchannia_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 24. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons