Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3781
Title: Основи розвитку інклюзивної освіти та класифікація дітей з особливими освітніми потребами
Other Titles: Basic development of inclusive education and classification of students with special educational needs
Authors: Михайлович Кристина
Krystyna Mykhailovych
Mihajlovics Krisztina
Keywords: інклюзія;розвиток та філософія інклюзивної освіти;відмінності у категоризації осіб з ООП
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 106. p.
Abstract: Резюме. На сучасному етапі освітнього процесу велика увага приділяється на інклюзивне навчання. Не лише в міжнародній літературі приділяється увага, але і в міжнародних організаціях також займає пріоритетне місце в освітньому політиці країни ЄС. Варто зазначити, що важливі зміни у шкільній освіті відбуваються не тільки в нашій державі, але й в інших європейських країнах. Для того, щоб освіту нашого краю змогли покращити, дуже важливо поглянути на міжнародний досвід, яка вже з давна приділяє велику увагу інклюзивного навчання. Аналізуючи особливості ключових термінів на міжнародному фоні та хронологію періодизації інклюзивної освіти дозволить нам визначити їх рівень ефективності та скоригувати шляхи модернізації інклюзивну освіту в Україні. У статті теоретично проаналізовано розвиток інклюзивної освіти, зокрема інклюзивної освіти Угорщини. Було детально описано інтерпретація поняття особливі освітні потреби (ООП). Також було проведено аналіз, яким чином відрізняється категоризація осіб з ООП у світі, та класифікація осіб з ООП за дослідженнями ISCED.
Abstract. At the current stage of the educational process, much attention is paid to inclusive education. Inclusive education is focused by international organizations, and it also occupies a priority place in the educational policy of EU countries. It is worth to note that important changes in school education are taking place not only in our country, but also in other European countries. In order to be able to improve the education in our region, it is very important to look after international experience, which has payed great attention to inclusive education. Analyzing the features of key terms and the chronology of the periodization of inclusive education will allow us to determine their level of effectiveness and adjust ways of modernizing inclusive education in Ukraine. The article theoretically analyzes the development of inclusive education, in particular inclusive education in Hungary. The interpretation of the concept of special educational needs (SEN) and its development in international regions was described in detail. An analysis was also carried out of how the categorization of people with SEN differs in the world and classification of individuals with SEN according to ISCED studies.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3781
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mykhailovych_Krystyna_Osnovy_rozvytku_inkliuzyvnoi_osvity_ta_klasyfikatsiia_ditei_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 106. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons