Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3782
Title: Булінг в освітньому середовищі та вплив різних факторів на його розвиток
Other Titles: Bullying in the educational environment and the influence of various factors on its development
Authors: Шелельо Тетяна
Selelyo Tetjána
Tetiana Shelelo
Греба Ілдіко
Greba Ildikó
Гаврилюк Ілона
Gávriljuk Ilona
Keywords: пандемія;агресія;булінг;кібербулінг;жертва;агресор;спостерігач;насильство;безпека
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 108. p.
Abstract: Резюме. Останнім часом система освіти України зазнала низки негативних факторів та опинилася в нових реаліях функціонування. Запровадження дистанційного навчання через поширення пандемії, а згодом військова агресія рф змінила українських дітей. Агресія серед дітей та підлітків – явище не нове та набуває більш різких форм, водночас зменшується вік винуватців агресивної поведінки. Серйозним бар’єром на шляху забезпечення якості освіти є проблема тяжкого психологічного стану учасників освітнього процесу. Частішим стало поширення явища булінгу серед дітей початкових класів, а також, явище кібербулінгу за допомогою цифрових технологій в соціальних мережах. Причин булінгу багато, їх можна знайти в родині, середовищі однолітків, в засобах масової інформації, тощо. У статті представлено теоретичний огляд причин булінгу, розкривається поняття агресії, цькування, його типові ознаки та особливості. Визначаються різновиди булінгу, його виникнення, випадки й стратегії запобігання та попередження в закладах освіти.
Abstract. Recently, the education system of Ukraine has experienced a number of negative factors and found itself in new realities of functioning. The introduction of distance learning due to the spread of the pandemic, and later the aggression of the Russian Federation, changed the Ukrainian children. Aggression among children and teenagers is not a new phenomenon and is taking on more drastic forms, while the age of criminals of aggressive behavior is decreasing. A serious barrier on the way to ensuring the quality of education is the problem of the difficult psychological state of the participants in the educational process. The prevalence of bullying among primary school children has become more frequent, as well as the phenomenon of cyberbullying using digital technologies in social networks. There are many reasons for bullying, they can be found in the family, among peers, in the mass media, etc. The article presents a theoretical overview of the causes of bullying, reveals the concept of aggression, bullying, its typical signs and features. Varieties of bullying, its occurrence, cases and prevention and prevention strategies in educational institutions are defined.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3782
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Greba Ildikó
Gávriljuk Ilona
Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shelelo_Tetiana_et_al_Bulinh_osvitnomu_seredovyshchi_ta_vplyv_riznykh_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 108. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons