Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3843
Title: | Трансформація інноваційних технологій в закладах вищої освіти в період здійснення освітньої діяльності в умовах військового стану |
Other Titles: | Transformation of innovative technologies in institutions of higher education during educational activities under the conditions of the martial law |
Authors: | Дзямко Вікторія Dzуamko Viсtoria Dzámko Viktória Дзямко Віталій |
Keywords: | інноваційні технології;змішана форма навчання;військовий стан |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.conferenceAbstract |
Citation: | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 218. p. |
Abstract: | Резюме. Загальновідомо, що вища освіта весь час змінюється під впливом зовнішніх
факторів. У звичайних умовах ці зміни мало помітні, оскільки зовнішні
фактори впливу ми також, практично, не помічаємо. Все кардинально
змінюється під час пандемій, воєн, тобто певних кризових ситуацій, коли
освітня діяльність зазнає суттєвих трансформацій. Це є, певною мірою,
небезпечним явищем, оскільки її руйнування викликає трансформацію всіх
інших суспільних інститутів.
Небезпечним є те, що в кризові періоди існуючі моделі вищої освіти зазнають
таких трансформацій, що в майбутньому існує ризик не повернення до
вихідного стану.
Встановлено перехід на дистанційну та змішану форми навчання в закладах
вищої освіти в період військового стану. Показано, що в майбутньому
переважатиме самостійне оволодіння студентами навчальним матеріалом, а
викладачу буде відведена роль координатора освітнього процесу. Виявлено,
що система вищої освіти і в, першу чергу викладачі, виявилися не зовсім
готовими до здійснення освітнього процесу в умовах військового стану.
Показано відсутність у частини студентів необхідних технічних засобів
навчання, а також доступу до інтернету, що суттєво ускладнює освітній
процес. Обгрунтовано використання у період військового стану технологій
дистанційного, змішаного та ситуативного навчання. В екстремальних
ситуаціях особливого значення набуває технологія дослідницького навчання. Abstract. It is common knowledge that higher education is constantly changing under the influence of external factors. Under normal conditions, these changes are hardly noticeable, since we also practically do not notice external influencing factors. Everything radically changes during pandemics, wars, that is, certain crisis situations, when educational activity undergoes significant transformations. This is, to a certain extent, a dangerous phenomenon, since its destruction causes the transformation of all other social institutions. There is a danger that in crisis periods the existing models of higher education undergo such transformations that in the future there is a risk of not returning to the original state. A complete transition to distance and mixed forms of education was established in higher education institutions during the period of martial law. It is shown that in the future students' independent mastery of educational material will prevail, and the role of the coordinator of the educational process will be assigned to the teacher It was revealed that the system of higher education and, first of all, the teachers, were not completely ready to implement the educational process in the conditions of martial law. It is shown that part of the students lack the necessary technical means of learning, as well as access to the Internet, which significantly complicates the educational process. The use of remote, mixed and situational learning technologies during the period of martial law is substantiated. In extreme situations, the technology of research training acquires special importance. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3843 |
ISBN: | 978-617-8143-14-5 |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Dzámko Viktória Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dziamko_Viktoriia_D_Vitalii_Transformatsiia_innovatsiinykh_tekhnolohii_zakladakh_vyshchoi_osvity_2024.pdf | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 218. p. | 11.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License