Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3867
Title: Використання інноваційних технологій на уроках я досліджую світ в НУШ
Other Titles: Using innovative technologies in lessons i explore the world at NUSH
Authors: Бурлака Лариса
Burlaka Larysa
Keywords: фіш боун;критичне мислення;інновації
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 260. p.
Abstract: Резюме. Нові завдання шкільної освіти в Україні, що спрямовані на гуманізацію та демократизацію всього освітнього процесу в школі, визначають нові пріоритети навчання і виховання, потребують формування ініціативної особистості, здатної до раціональної творчої праці. На сучасному розвитку освіти є різноманітні освітні технології, які допомагають вчителю раціонально побудувати процес навчання і досягти вищих результатів педагогічної діяльності. Школа надала вчителю можливість вибору у використанні інтерактивних технологій, спрямованих на всебічний розвиток та становлення творчої особистості учнів. Сучасний педагог у освітьому процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час.» Тому вчитель – майстер має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв’язання цього питання. Мета – обґрунтування сутності інтерактивних методів навчання та їх впровадження в освітній процес. Сучасний урок... Яким він має бути? До школи прийшла особистість? Зараз виникла нагальна потреба її помітити! Я вважаю, що сьогодні вже недостатньо навчати традиційно. Адже у центрі освітнього процесу має бути особистість не з енциклопедично розвиненою пам’яттю, а з гнучкимрозумом, зі швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками й творчими здібностями. Значною мірою цеможна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання, перетворюючи таким чином традиційний урок в інтерактивний.
Abstract. The new tasks of school education in Ukraine, which are aimed at humanizing and democratizing the entire educational process at school, determine new priorities of education and upbringing, require the formation of an initiative personality capable of rational creative work. In the modern development of education, there are various educational technologies that help the teacher to rationally build the learning process and achieve higher results of pedagogical activity. The school provided the teacher with the opportunity to choose the use of interactive technologies aimed at the comprehensive development and formation of the creative personality of students. A modern teacher in the educational process should try to improve his work, use new forms, methods, tools, techniques in lessons. Folk wisdom illustrates the idea: "Don't teach children the way we were taught. They were born in another time." Therefore, the master teacher should consider each student as a separate individual with his views, beliefs, and feelings. It is innovative technologies, in particular interactive ones, that provide a solution to this issue. The goal is to substantiate the essence of interactive learning methods and their implementation in the educational process. Modern lesson... What should it be? Did a personality come to school? Now there is an urgent need to notice her! I believe that it is no longer enough to teach traditionally. After all, at the center of the educational process should be a person not with an encyclopedically developed memory, but with a flexible mind, with a quick reaction to everything new, with full-fledged, developed needs for further knowledge and independent action, with good orientation skills and creative abilities. To a large extent, this can be achieved by using modern innovative technologies, in particular, interactive learning technologies, thus transforming a traditional lesson into an interactive one.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3867
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Burlaka_Larysa_Vykorystannia_innovatsiinykh_tekhnolohii_urokakh_doslidzhu_NUSh_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 260. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons