Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3903
Title: Підготовка вчителя початкової школи до навчання учнів складати казки за допомогою наочних моделей В. Проппа
Other Titles: Preparing elementary school teachers to teach students to make up fairy tales with the help of V. Propp models
Authors: Роєнко Людмила
Liudmyla Roienko
Keywords: молодші школярі;карти Проппа;наочне моделювання сюжету;етапи роботи за картами Проппа;методика складання казок
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 340. p.
Abstract: Резюме. Проблема підготовки вчителя початкової школи до використання наочних моделей для навчання учнів створювати власні висловлювання єактуальною у сучасній школі. Одним із прикладів візуального моделювання є «Карти Проппа». Це узагальнені комплексні казкові дії, за допомогою яких можна легко навчити учнів ділити текст на частини, переказувати зміст і створювати казки з простим сюжетом. Результати дослідження, проведеного в рамках курсів підвищення кваліфікації вчителів початкових класів, показали, що учні дуже швидко і легко запам’ятовували значення карткових функцій, впевнено розподіляли казки за функціями та складали змістовний ланцюжок карток, правильно відповідали на запитання за текстом казок, вільно переказували тексти, а власні казки ставали значно змістовнішими, значно варіювався використаний словниковий запас. Це свідчить про те, що картки Проппа дійсно ефективні для мовленнєвого розвитку молодших школярів, однак, як і будь-яка методика, використання карток вимагає поетапного введення в навчальний процес, від оглядового знайомства і навчання до навчання переказу і створення своїх, власних казок.
Abstract. The problem of preparing elementary school teacher to use visual models for teaching students to create their own statements is relevant in modern school. One of the visual modeling examples is “Propp maps”. These are generalized set fairytale activities, with the help of which you can easily teach pupils to divide the text into parts, retell the content and create fairy tales with a simple plot. The impact of Propp cards on the development of perception, reproduction and creation of own fairy tales by primary school pupils has been analyzed. The results of the study, which was conducted as part of advanced training courses for primary school teachers, showed that the pupils remembered the meaning of the cards function very quickly and easily, confidently divided fairy tales into functions and made a meaningful chain of cards, correctly answered questions based on the text of fairy tales, freely retold texts, and their own fairy tales became much more meaningful, the vocabulary used varied considerably. This shows that Propp’s cards are really effective for the speech development of younger schoolchildren, however, like any method, the cards use requires a step-by-step introduction to the educational process, from overview acquaintance and training to learning to retell and create your own fairy tales.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3903
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roienko_Liudmyla_Pidhotovka_vchytelia_pochatkovoi_shkoly_navchannia_uchniv_skladaty_kazky_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 340. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons