Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3904
Title: Методичні підходи до вивчення ономастичного матеріалу в початковій школі
Other Titles: Methodical approaches to the study of onomastic material in primary school
Authors: Торчинська Тамара
Tamara Torchynska
Keywords: власні назви;іменовані об’єкти;етимологія;онім;ономастичний простір;ономасти;ономастичний матеріал
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 342. p.
Abstract: Резюме. Складовою методичних підходів до вивчення ономастики в початковій школі є лінгводидактична підготовка. Важливим елементом у цьому напрямку є формування ономастичних знань майбутніх педагогів. Ономастична робота наближає педагога та учня до глибинного розуміння приналежності до рідного народу, який живе на території рідного краю, що має як історичні глибинні підвалини, так і перспективи поступального розвитку. У статті розглянуто методичні підходи до вивчення ономастичного матеріалу в початковій школі, формування ономастичних знань здобувачів вищої освіти, яке зумовлене потребою в умовах національного відродження українського суспільства підвищити ефективністьосвітнього процесу, знайти вагомі засоби педагогічного впливу на особистість учнів з метою підвищення інтересу до вивчення рідної мови.Обгрунтовано, що власні назви – це багатий матеріал, який допоможе заглибитись в історію та географію рідного краю, зміст якого сприяє формуванню ономастичних знань, є важливою складовою в контексті виховання мовної особистості, а також є одним із ефективних засобів, щомає невичерпні навчальні та виховні можливості, стимулює пізнавальну активність учнів молодшого шкільного віку.
Abstract. A component of methodical approaches to the study of onomastics in primary school is linguistic didactic training. An important element in this direction is the formation of onomastic knowledge of future teachers. Onomastic work brings the teacher and the student closer to a deep understanding of belonging to the native people who live on the territory of the native land, which has both deep historical foundations and prospects for progressive development. The article examines methodological approaches to the study of onomastic material in primary school, the formation of onomastic knowledge of students of higher education, which is determined by the need in the conditions of the national revival of Ukrainian society to increase the effectiveness of the educational process, to find effective means of pedagogical influence on the personality of students in order to increase interest in learning the native language. It is substantiated that proper names are a rich material that will help to delve into the history and geography of the native land, the content of which contributes to the formation of onomastic knowledge, is an important component in the context of the education of a linguistic personality, and is also one of the effective means that has inexhaustible educational and educational opportunities, stimulates the cognitive activity of students of primary school age.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3904
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Torchynska_Tamara_Metodychni_pidkhody_vyvchennia_onomastychnoho_materialu_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 342. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons