Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3916
Title: Психопедагогічні особливості навчання українських школярів за кордоном та в Україні у період війни
Other Titles: Psychopedagogical features of education of Ukrainian schoolchildren abroad and in Ukraine during the war
Authors: Осадченко Інна
Inna Osadchenko
Keywords: психопедагогічні особливості;навчання за кордоном;українські школярі за кордоном;навчання під час війни
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 368. p.
Abstract: Резюме. З перших днів нинішньої війни наші діти разом із батьками потрапили до різних країн світу, у яких українські діти стали навчатися у місцевих школах, водночас продовжуючи онлайн-відвідувати українську школу. Багатьом українським сім’ям вдалося адаптуватися та самореалізуватися.Однак, попри призначення опікунів-учителів у зарубіжних школах для кожної дитини з України, попри створення щонайсприятливіших,максимально комфортних та наскільки можна домашніх умов, українські діти далеко не усі, як і їхні батьки, адаптувалися у іншій країні. Це зумовлено багатьма економічносоціальними, культурно-побутовими та психопедагогічними обставинами, переважно, ускладненими, а не спричиненими лише війною. Зазначене підтверджується результатами проведеного нами дослідження щодо аналізу та характеристики психоемоційних станів українців протягом війни. Аналіз емпіричного матеріалу також дозволив визначити причини ускладненої адаптації українських дітей, які під час війни навчаються у зарубіжних школах. Визначено три ключових психопедагогічних завдання роботи з дітьми, які під час війни навчаються у зарубіжних та вітчизняних школах (зазначимо, що ці завдання дотичні до роботи з будь-якою категорією українців під час і після війни). У результаті проведеного науковопрактичного дослідження виокремлено та запропоновано деякі із психопедагогічних рекомендацій для адаптації українських дітей, які під час війни навчаються у зарубіжних та вітчизняних школах.
Abstract. From the first days of the current war, our children, together with their parents, went to different countries of the world, in which Ukrainian children began to study in local schools, while continuing to attend the Ukrainian school online. Many Ukrainian families managed to adapt and realize themselves. However, despite the appointment of guardians-teachers in foreign schools for every child from Ukraine, despite the creation of the most favorable, as comfortable as possible and home conditions, not all Ukrainian children, like their parents, have adapted in another country. This is due to many economic-social, cultural- household and psychopedagogical circumstances, mostly complicated and not caused only by the war. This is confirmed by the results of our research on the analysis and characteristics of the psycho-emotional states of Ukrainians during the war. The analysis of the empirical material also made it possible to determine the reasons for the difficult adaptation of Ukrainian children studying in foreign schools during the war. Three key psycho-pedagogical tasks of working with children studying in foreign and domestic schools during the war have been identified (note that these tasks are relevant to work with any category of Ukrainians during and after the war). As a result of the conducted scientific and practical research, some of the psychopedagogical recommendations for the adaptation of Ukrainian children studying in foreign and domestic schools during the war have been identified and proposed.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3916
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Osadchenko_Inna_Psykhopedahohichni_osoblyvosti_navchannia_ukrainskykh_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 368. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons