Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3919
Title: | Модернізація змісту педагогічної освіти в умовах надзвичайних ситуацій |
Other Titles: | Modernization of the content of teacher education in conditions of emergency situations |
Authors: | Лазаренко Наталія Natalia Lazarenko Коломієць Алла Alla Kolomiiets Жовнич Олеся Olesya Zhovnych |
Keywords: | воєнний стан;екстремальні ситуації;модернізація педагогічної освіти;надзвичайні ситуації;психологічна підготовка вчителя;психологічні функції уроку |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.conferenceAbstract |
Citation: | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 376. p. |
Abstract: | Резюме. В умовах воєнного стану суттєво змінилась психологічна функція уроку. Роль
педагога щодо організації безпечного освітнього процесу значно зросла.
Основною функцією вчителя стає виховання в учнів основ культури
безпечної поведінки та психологічного захисту учнів. У статті здійснено аналіз закордонного педагогічного досвіду країн, які зазнали терористичних атак
чи перебували в умовах воєнних конфліктів. Авторами з’ясовано, що
педагоги виявлялись неготовими до правильного реагування на надзвичайні
ситуації соціального чи воєнного характеру. Автори статті роблять висновок,
що в умовах надзвичайних ситуацій природного, техногенного, соціального
чи воєнного характеру суттєво змінюється роль педагогів в організації
безпечного освітнього процесу. Необхідною є модернізація змісту педагогічної освіти. Суттєвих трансформацій мають зазнати психологічна, педагогічна та організаційно-технологічна складові професійної підготовки майбутніх учителів. Abstract. In the conditions of martial law, the psychological function of the lesson changed significantly. The role of the teacher in organizing a safe educational process has grown significantly. The main function of the teacher is to educate students in the basics of the culture of safe behavior and psychological protection of students. The article analyzes the foreign pedagogical experience of countries that suffered terrorist attacks or were in the conditions of military conflicts. The authors found out that teachers were unprepared to properly respond to emergency situations of a social or military nature. The authors of the article conclude that in the conditions of emergency situations of a natural, man-made, social or military nature, the role of teachers in the organization of a safe educational process changes significantly. It is necessary to modernize the content of pedagogical education. The psychological, pedagogical, and organizational-technological components of the professional training of future teachers must undergo significant transformations. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3919 |
ISBN: | 978-617-8143-14-5 |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lazarenko_Nataliia_et_al_Modernizatsiia_zmistu_pedahohichnoi_osvity_umovakh_nadz_2024.pdf | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 376. p. | 11.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License