Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3920
Title: | Економічне виховання учнів початкових класів в умовах сьогодення |
Other Titles: | Economic education of primary school pupils in today’s conditions |
Authors: | Чучаліна Юлія Yuliia Chuchalina |
Keywords: | економічна культура;економічна грамотність;початкова школа;учні початкових класів;економічна освіта |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.conferenceAbstract |
Citation: | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 380. p. |
Abstract: | Резюме. Проаналізовано специфіку економічного виховання учнів початковихкласів з
урахуванням нинішньої ситуації в країні. Соціальні катастрофи, яких зазнали
і зазнають Україна і світ в останнє десятиліття, перевели освітній процес на
дистанційну форму, яка не може повною мірою охопити всі аспекти навчання
та виховання особи, особливо коли йдеться про учнів початкових класів.
Задекларована в Державному стандарті початкової освіти компетентнісна
парадигма передбачає і формування такої економічної компетентності, як
підприємливість та фінансова грамотність. Акцентовано, що економічне
виховання як педагогічний процес, який формує економічні якості та риси
особистості, в умовах дистанційного навчання вимагає докорінного переформатування, оскільки нині ціннісні орієнтації економічного виховання є
ключовими для теоретичної основи соціокультурного розвитку молоді.
Соціально-економічна ситуація в країні вимагає від особи серйозної ерудованості, володіння мінімальними економічними знаннями та поняттями. Вирішення цієї проблеми пов’язане з необхідністю формування в учнів, починаючи з початкової ланки, нового типу поведінки в економічній системі, що
базується на особистій відповідальності за свій успіх. Abstract. The present study analyzes the specifics of economic education in primary school in today’s conditions in Ukraine. The social catastrophes, which Ukraine and the rest of the world have been experiencing for the last decade, have made the educational process more remote. Unfortunately, such a form of learning fails to fully cover all aspects of educational activities, especially when it comes to primary school pupils. The competency-based paradigm declared in the State Standard for Primary Education involves developing entrepreneurship and financial literacy. Much emphasis is placed on the fact that economic education, being a pedagogical process that helps nurture economic qualities and personality traits in the conditions of distance learning, requires to be fundamentally reformatted. After all, axiological orientations of economic education are key to the theoretical basis for socio-cultural development of young people. The socio-economic situation in the country urges one to show one’s erudition and have minimal economic knowledge to operate with relevant economic concepts. The solution to this particular problem lies in the need to encourage a new type of behaviour in the economic system, based on personal responsibility for one’s success, in a school environment and, especially, primary school. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3920 |
ISBN: | 978-617-8143-14-5 |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chuchalina_Yuliia_Ekonomichne_vykhovannia_uchniv_pochatkovykh_klasiv_umovakh_2024.pdf | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 380. p. | 11.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License