Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3923
Title: | Вагомість міжкультурної компетентності у професійній діяльності вихователів закладів дошкільної освіти в умовах сучасних викликів |
Other Titles: | The importance of intercultural competence in the professional activities of preschool educators in the conditions of modern challenges |
Authors: | Коврей Дора Kóré Dóra |
Keywords: | вихователі закладів дошкільної освіти;професійна діяльність;компетентнісний підхід;міжкультурна компетентність;полікультурна освіта;толерантність |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.conferenceAbstract |
Citation: | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 388. p. |
Abstract: | Резюме. Актуальність порушеної проблеми аргументована тим, що міжкультурна
взаємодія, толерантне співіснування великих і малих етнічних та культурних
спільнот в багатонаціональній Україні породжує потребу нової системи
професійної підготовки, яка дозволить враховувати національні (етнічні)
розбіжності й ціннісні орієнтацій, що відповідають світогляду і запитам
різних груп населення. У цих умовах актуалізується потреба у якісній
підготовці висококваліфікованих вихователів закладів дошкільної освіти, які
б ще під час навчання у закладах вищої освіти оволоділи високим рівнем
міжкультурної компетентності та змогли б налагоджувати ефективні
міжкультурні зв’язки та виховувати у своїх вихованців повагу до різних
культур. Акцентуємо увагу, що відповідно до вимог сучасної полікультурної
освіти, майбутній фахівець, який працюватиме в закладах дошкільної освіти
має мати особливий образ мислення, заснований на ідеях свободи,
справедливості, рівності, а його професійна діяльність має відповідати
інтересам і освітнім потребам усіхвихованців незалежно від расової, етнічної,
мовної, соціальної, гендерної,релігійної, культурної приналежності. Abstract. The relevance of the raised problem is justified by the fact that intercultural interaction, tolerant coexistence of large and small ethnic and cultural communities in multinational Ukraine creates the need for a new system of professional training that will allow taking into account national (ethnic) differences and value orientations that correspond to the worldview and demands of various population groups. In these conditions, the need for high-quality training of highly qualified teachers of preschool education institutions, who would master a high level of intercultural competence during their studies in higher education institutions and would be able to establish effective intercultural relations and nurture respect for different cultures in their pupils, is becoming urgent. We emphasize that, in accordance with the requirements of modern multicultural education, the future specialist who will work in preschool education institutions must have a special way of thinking, based on the ideas of freedom, justice, equality, and his professional activity must meet the interests and educational needs of all pupils, regardless of race, ethnic, linguistic, social, gender, religious, cultural affiliation. |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3923 |
ISBN: | 978-617-8143-14-5 |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kovrei_Dora_Vahomist_mizhkulturnoi_kompetentnosti_u_profesiinii_diialnost_vykhovateliv_2024.pdf | In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 388. p. | 11.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License