Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3931
Title: Досвід фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи в Норвегії
Other Titles: Experience of professional training of future primary school teachers in Norway
Authors: Золотаренко Тетяна
Tetiana Zolotarenko
Keywords: фахова підготовка;майбутній учитель;початкова школа;Норвегія
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.conferenceAbstract
Citation: In Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 399. p.
Abstract: Резюме. Механізми забезпечення якості освіти напряму залежать від адаптивності системи навчання. Важливим компонентом при цьому виступає саме реформаційна діяльність, яка базується на вивченні досвіду освітніх систем та використанні тих її форм, засобів та методів, які би сприяли покращенню якості навчання. Разом з тим, необхідно зауважити, що реформування системи освіти потребує змін на усіх її ланках, включаючи і підготовку кваліфікованих педагогічних працівників. У контексті цього, цінним є досвід Скандинавських країн, зокрема Норвегії. У цій країні фахова підготовка майбутніх учителів початкової школи відбувається на базі університетів упродовж 3–5 років. Визначальним компонентом підготовки є діяльнісний підхід. Він спрямований на формування компетентностей та наскрізних умінь, використання теоретичних відомостей на практиці, розвиток умінь до самоосвіти, роботи у команді та ін. Необхідною частиною професійного генезису майбутніх учителі початкової школи у Норвегії є педагогічна практика, яка сприяє отриманню практичного професійного досвіду.
Abstract. The mechanisms for ensuring the quality of education directly depend on the adaptability of the education system. An important component is the reformation activity, which is based on the study of the experience of educational systems and the use of those forms, means and methods that would contribute to the improvement of the quality of education. At the same time, it should be noted that reforming the education system requires changes at all its levels, including the training of qualified teaching staff. In this context, the experience of the Scandinavian countries, particularly Norway, is valuable. In this country, professional training of future primary school teachers takes place on the basis of universities for 3–5 years. A decisive component of training is an activity approach. It is aimed at the formation of competences and end-to-end skills, the use of theoretical knowledge in practice, the development of skills for self-education, teamwork, etc. A necessary part of the professional genesis of future primary school teachers in Norway is pedagogical practice, which contributes to the acquisition of practical professional experience.
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/3931
ISBN: 978-617-8143-14-5
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Absztraktkötet

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zolotarenko_Tetiana_Dosvid_fakhovoi_pidhotovky_maibutnikh_uchyteliv_pochatkovoi_shkoly_2024.pdfIn Berghauer-Olasz Emőke, Csopák Éva, Greba Ildikó és Lizák Katalin (szerk.): Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30–31. Absztraktkötet. Beregszász, II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, 2024. 399. p.11.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons