Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4333
Title: | Організація транспортування зернових культур залізничним транспортом в Канаді |
Other Titles: | Gabonanövények vasúti szállításának megszervezése Kanadában The Organization of Cereal Crops Transportation by Rail Transport in Canada |
Authors: | Грецька Наталя Grecka N. Gretska N. |
Keywords: | логістика;транспортування;зернові культури;залізниця;залізничні перевезення;регулювання;Канада;субсидія;ставка «Кроу рейт» |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 56-68. |
Series/Report no.: | ;5. szám |
Abstract: | Резюме. Канада є одним з найбільших світових виробників зернових культур, таких як
пшениця, ячмінь, кукурудза та ін. Сільському господарству Канади належить 12% світового
виробництва пшениці. Переважна більшість канадської пшениці вирощується на території
трьох провінцій: Саскачеван, Альберта та Манітоба. Канадські прерії ідеально підходять для
вирощування пшениці завдяки рівнинній місцевості, родючому ґрунту та тривалому сонячному
вегетаційному періоду. Землі цих провінцій – території так званих великих прерій. Вони
розташовуються в середні Північноамериканського континенту і не мають прямого виходу до
океанічних портів. Фермери великих прерій повністю залежать від ефективної і злагодженої
роботи залізниць. Вирощену пшеницю та інші зернові необхідно доставити в порти на
тихоокеанському та атлантичному узбережжі. У 2022 р. канадські фермери засіяли більше 10
млн. га пшениці. Пшениця є однією з найкращих сільськогосподарських культур Канади. Вона
вирощується на майже 50 тис. ферм по всій Канаді. Країна експортує пшеницю у більш ніж
70 країн світу. Загальний річний урожай пшениці в Канаді приблизно в сім разів перевищує
внутрішнє споживання. Основним засобом транспортування зернових культур в Канаді є
залізничний транспорт. Він є стратегічною галуззю економіки країни. Фермери доставляють
зернові до зернових елеваторів, де вони зберігаються, сортуються та обробляються перед
подальшим транспортуванням. Ключова роль у перевезенні зернових належить двом
залізничним компаніям Canadian Pacific Railway і Canadian National Railway. Завдяки розвитку
інфраструктури та технологій, залізниці забезпечують швидке і ефективне транспортування
зернових з ферм до місць призначення. Залізничний транспорт відіграє важливу роль у
експорті канадських зернових культур на світові ринки через морські порти на Атлантичному
і Тихоокеанському узбережжі. Метою статті є дослідження процесу транспортування
зернових культур залізничним транспортом в Канаді, а також вивчення особливостей
державного регулювання цього процесу. У статті досліджено організацію логістики зернових
культур залізничним транспортом в Канаді. Висвітлено історію надання субсидій урядом
Канади з метою зниження вартості перевезення зернових залізничними компаніями.
Проаналізовано законодавче поле Канади в царині регулювання транспортування зернових
культур. Охарактеризовано механізм регулювання федеральним урядом Канади прибутків
залізничних компаній від перевезення зернових культур. Запропоновано застосувати
канадський досвід транспортування зернових культур у практиці державного регулювання
діяльності АТ «Укрзалізниця». Kanada a világ egyik legnagyobb gabona-termelője, mint például a búza, árpa, kukorica stb. A kanadai mezőgazdaság a világ búzatermelésének 12%-át adja. A kanadai búza túlnyomó többségét három tartományban termesztik: Saskatchewan, Alberta és Manitoba. A kanadai prérik ideálisak búza termesztésére a lapos terep, a termékeny talaj és a hosszú napos tenyészidő miatt. E tartományok földjei az úgynevezett nagy prérik területei. Az észak-amerikai kontinens közepén találhatók, és nincs közvetlen hozzáférésük az óceáni kikötőkhöz. A nagy prérin gazdálkodók teljes mértékben rá vannak utalva a vasút hatékony és összehangolt működésére. A termesztett búzát és egyéb gabonákat a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán partvidékén található kikötőkbe kell szállítani. 2022-ben a kanadai gazdák több mint 10 millió hektár búzát ültettek el. A búza Kanada egyik legjobb növénye. Kanada-szerte közel 50 000 farmon termesztik. Az ország a világ több mint 70 országába exportál búzát. Kanada teljes éves búzatermése körülbelül hétszerese a hazai fogyasztásának. Kanadában a gabonanövények fő szállítási eszköze a vasúti szállítás. Az ország gazdaságának stratégiai ága. A gazdák a gabonát gabonafelvonókba szállítják, ahol tárolják, válogatják és feldolgozzák a további szállítás előtt. A gabonaszállításban két vasúttársaságé a kulcsszerep, a Canadian Pacific Railway és a Canadian National Railway. Az infrastruktúra és a technológia fejlődésének köszönhetően a vasút biztosítja a gabona gyors és hatékony szállítását a gazdaságokból a célállomásokra. A vasúti szállítás fontos szerepet játszik a kanadai gabonanövények világpiacra történő exportjában az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán partjain található tengeri kikötőkön keresztül. A cikk célja, hogy tanulmányozza a gabonanövények vasúti szállításának folyamatát Kanadában, valamint e folyamat állami szabályozásának sajátosságait. A cikk a gabonanövények logisztikájának vasúti szállítással történő megszervezését vizsgálja Kanadában. Ismerteti a kanadai kormány által a vasúttársaságok gabonaszállítási költségeinek csökkentésére nyújtott támogatások történetét. A cikk elemzi a kanadai gabonaszállítás szabályozásával kapcsolatos jogszabályi területét elemzi. Jellemzi a vasúttársaságok gabonaszállításból származó nyereségének a kanadai szövetségi kormány általi szabályozási mechanizmusát. Javasoljuk, hogy a gabonanövények szállításával kapcsolatos kanadai tapasztalatokat alkalmazzák a "Ukrán állami vasúttársaság" állami szabályozásának gyakorlatában. Abstract. Canada is one of the world's largest grain producers, such as wheat, barley, corn, etc. Canada agriculture owns 12% of world wheat production. The vast majority of Canadian wheat is grown in Saskatchewan, Alberta and Manitoba. Canadian prairies are ideal for growing wheat due to flat terrain, fertile soil and prolonged sunny vegetation period. The territories of these provinces are the territories of the so-called large prairies. They are located in the Middle North American continent and do not have a direct access to the oceanic ports. Farmers of large prairies depend entirely on the efficient and coordinated operation of the railways. Wheat grown by farmers and other grains must be delivered to ports on the Pacific and Atlantic coasts. Canadian farmers planted approximately 25 million acres of wheat in 2022. Wheat is one of Canada's best crops. It is grown on nearly 50,000 farms across Canada. Canada exports wheat to more than 70 countries. The total annual crop of wheat is about seven times the domestic consumption in Canada. The main means of transportation of grain crops in Canada is railway transport. It is a strategic branch of the country's economy. Farmers transport grain to grain elevators. They are stored, sorted and processed there before further transportation. The key role in grain transportation belongs to two railway companies Canadian Pacific Railway and Canadian National Railway. These companies play an important role in transporting grain from the Canadian prairies to ports in the east and west of the country. Railways ensure fast and efficient transportation of grain from farms to destinations, thanks to the development of infrastructure and technology. Rail transportation plays an important role in the export of Canadian grain crops to world markets through seaports on the Atlantic and Pacific coasts. The purpose of the article is to study the process of transportation of grain crops by rail transport in Canada, as well as to study the peculiarities of state regulation of this process. The author investigated the organization of the logistics of grain crops by rail transport in Canada in the article. The history of providing subsidies to agricultural producers by the Canadian government in order to reduce the cost of grain transportation by railway companies is described. The legislative field of Canada in the field of grain transportation regulation is analyzed. The mechanism of regulation by the federal government of Canada of railway companies' profits from the transportation of grain crops is characterized. It is proposed to apply the Canadian experience of transportation of grain crops in the practice of state regulation of Joint-stock company «Ukrzaliznytsia». |
Description: | Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/5 |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4333 |
ISSN: | 2786-6734 (Print) 2786-6742 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis. Economics |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hretska_N_Orhanizatsiia_transportuvannia_zernovykh_kultur_zaliznychnym_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 56-68. | 584.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License