Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4350
Title: Основні напрями консалтингової діяльності в сільському туризмі
Other Titles: A tanácsadási tevékenység fő területei a vidéki turizmusban
Key Directions of Consulting Activities in Rural Tourism
Authors: Щука Галина
Scsuka Halina
Shchuka Halyna
Венгерська Наталя
Natalia Venherska
Vengerszka N.
Лариса Безкоровайна
Larysa Bezkorovaina
Bezkorovajna L.
Keywords: туризм;сільський туризм;консалтингова діяльність;туристичні ресурси;професійна підготовка
Issue Date: 2024
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Type: dc.type.study
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 202-213.
Series/Report no.: ;5. szám
Abstract: Резюме. Актуальність роботи базується на тому, що питання професійної підготовки кадрів для сільського туризму є важливим на сьогодні та періодично висвітлюються дослідниками в наукових працях, обговорюються під час проведення науково-методичних семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій. Метою статті є теоретичне дослідження та наукове обґрунтування основних напрямів консалтингової діяльності Академії сільського розвитку ГО «Спілка СЗТ України». Визначено, що консалтинг − це надання спеціалізованих консультаційних послуг згідно з певною галуззю господарювання. Існує значна кількість різновидів консалтингу та спроб їхньої систематизації за різними ознаками. З’ясовано, що найбільш поширеною є класифікація, за якою виокремлюють види консалтингу (управлінський, інвестиційний, фінансовий, інжиніринговий, інформаційний, маркетинговий, кадровий) та три основні методи надання консалтингових послуг (процесне, експертне та навчальне консультування). Підкреслено, що консалтинг є разовою послугою та тривалою, з певною періодичністю. Зазначено, що консалтинг є одним із напрямів діяльності Академії сільського розвитку, котра створена при ГО «Спілка сприяння розвитку сільського зеленого туризму» з метою забезпечення доступу учасників ринку до якісної сучасної освіти в сільському туризмі. Встановлено, що основними споживачами консалтингових послуг є представники бізнесу (власники агросадиб, діючі та потенційні), територіальні громади, тренери Академії, викладачі ЗВО та здобувачі, проєкти-партнери та науковці з сільського розвитку. Проаналізовано потреби кожного із сегментів зазначеної цільової аудиторії, визначено спільне, відмінне та індивідуальне в їх інтересах, що уможливило формування основних напрямів консалтингової діяльності на сьогодні з урахуванням тенденцій розвитку.
A tanulmány aktualitását az alapozza meg, hogy a vidéki turizmus szakmai képzésének kérdése napjainkban fontos, és a kutatók rendszeresen foglalkoznak vele tudományos publikációkban, tudományos és módszertani szemináriumokon, kerekasztal-beszélgetéseken, tudományos és gyakorlati konferenciákon vitatják meg. A cikk célja a „Union of NWT of Ukraine” Vidékfejlesztési Akadémiája tanácsadói tevékenységének fő irányainak elméleti tanulmányozása és tudományos megalapozása. Meghatározásra került, hogy a tanácsadás egy adott ágazatnak megfelelő, speciális tanácsadói szolgáltatások nyújtása. A tanácsadásnak jelentős számú fajtája létezik, és különböző indokok alapján próbálják rendszerezni őket. Megállapítottuk, hogy a legelterjedtebb osztályozás az, amely megkülönbözteti a tanácsadás típusait (vezetési, befektetési, pénzügyi, mérnöki, információs, marketing, személyzeti) és a tanácsadási szolgáltatások nyújtásának három fő módszerét (folyamat-, szakértői és képzési tanácsadás). Hangsúlyozható, hogy a tanácsadás egyszeri szolgáltatás és hosszú távú szolgáltatás, bizonyos rendszerességgel. Megjegyzendő, hogy a tanácsadás a Vidékfejlesztési Akadémia egyik tevékenysége, amelyet az „Unió a vidéki zöld turizmus előmozdításáért” civil szervezetnél hoztak létre, hogy biztosítsa a piaci szereplők számára a vidéki turizmus magas színvonalú, modern oktatásához való hozzáférést. Megállapítást nyert, hogy a tanácsadási szolgáltatások fő fogyasztói a vállalkozások képviselői (a gazdaságok jelenlegi és potenciális tulajdonosai), a területi közösségek, az Akadémia oktatói, az egyetemi oktatók és a pályázók, a partnerprojektek és a vidékfejlesztési tudósok. E célközönség minden egyes szegmensének igényeit elemezve, közös, megkülönböztető és egyéni érdekeket azonosítárra kerültek, ami lehetővé tette a tanácsadási tevékenység fő irányainak megfogalmazását napjainkban, figyelembe véve a fejlődési tendenciákat.
Abstract. The relevance of the work is based on the fact that the issue of professional training of personnel for rural tourism is important today and is periodically covered by researchers in scientific works, discussed during scientific and methodological seminars, round tables, scientific and practical conferences. The purpose of the article is theoretical research and scientific substantiation of the main areas of consulting activity of the Academy of Rural Development of the NGO «Union of Northwest Ukraine». It was determined that consulting is the provision of specialized consulting services according to a certain branch of business. There is a significant number of varieties of consulting and attempts to systematize them according to various characteristics. It was found that the most widespread is the classification, which distinguishes types of consulting (management, investment, financial, engineering, information, marketing, personnel) and three main methods of providing consulting services (process, expert and educational consulting). It is emphasized that consulting is a one-time service and long-term, with a certain periodicity. It is noted that consulting is one of the areas of activity of the Academy of Rural Development, which was created under the NGO «Association for the Promotion of the Development of Rural Green Tourism» in order to ensure the access of market participants to high-quality modern education in rural tourism. It has been established that the main consumers of consulting services are business representatives (owners of agricultural estates, active and potential), territorial communities, Academy trainers, teachers of higher education institutions and applicants, project partners and rural development scientists. The needs of each of the segments of the specified target audience were analyzed, common, different and individual interests were determined, which made it possible to form the main areas of consulting activity today, taking into account development trends.
Description: Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam
Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/5
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4350
ISSN: 2786-6734 (Print)
2786-6742 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics
Scsuka Halina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shchuka_H_Osnovni_napriamy_konsaltynhovoi_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 202-213.615.76 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons