Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4380
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСочка Катеринаuk
dc.contributor.authorSzocska Katalinhu
dc.contributor.authorSochka Katerynaen
dc.contributor.authorПерчі Оксанаuk
dc.contributor.authorOksana Perchien
dc.contributor.authorPércsi Oxánahu
dc.date.accessioned2024-10-25T06:10:37Z-
dc.date.available2024-10-25T06:10:37Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 451-464.en
dc.identifier.issn2786-6734 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6742 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: 10.58423/2786-6742/2024-5-451-464-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4380-
dc.descriptionРедакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeamen
dc.descriptionЗміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/5en
dc.description.abstractРезюме. У статті досліджено необхідність та передумови здійснення фінансової децентралізації в Україні, як процесу делегування повноважень з національного рівня на місцевий або регіональний рівень влади у царині формування та використання фінансових ресурсів місцевого самоврядування. Децентралізація здійснюється з метою посилення фінансової спроможності місцевої влади для покращення потенціалу розвитку громад у різних напрямах (економічному, соціальному, інноваційному, підприємницькому тощо), підвищення якості надання послуг мешканцям, формування привабливого підприємницького середовища та залучення інвестицій у громади, можливості всебічної реалізації соціального та економічного потенціалу громади. Метою даного дослідження є аналіз окремих результатів фінансової децентралізації, практики формування місцевих бюджетів та вироблення пропозицій щодо посилення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування в умовах військових дій. У статті вивчено проблемні аспекти практичної реалізації децентралізаційних процесів у зарубіжних країнах та Україні. Проаналізовано окремі етапи фінансової децентралізації в напрямку посилення дохідної бази місцевого самоврядування. Вивчено динаміку доходів зведеного бюджету України у розрізі показників державного та місцевих бюджетів, оцінено співвідношення цих показників з точки зору результатів процесів децентралізації. Досліджено динаміку складу та структури доходів місцевих бюджетів, стан їх виконання в умовах воєнних дій, ідентифіковано найбільш важливі джерела податкових доходів місцевих бюджетів та запропоновано окремі заходи щодо їх збільшення. Серед чинників, що знаходяться у компетенції місцевої влади, акцентовано увагу на необхідності максимального сприяння ділової активності бізнесу, формування системи його підтримки та залучення додаткових інвестицій для підсилення довгострокової фінансової спроможності громад.uk
dc.description.abstractA cikk megvizsgálja a pénzügyi decentralizáció végrehajtásának szükségességét és előfeltételeit Ukrajnában, mint a nemzeti szintről a helyi vagy regionális szintű hatóságokra történő hatáskör-átruházási folyamatot a helyi önkormányzatok pénzügyi forrásainak kialakítása és felhasználása terén. A decentralizációt azzal a céllal hajtják végre, hogy megerősítsék a helyi önkormányzatok pénzügyi kapacitását a közösségek fejlődési potenciáljának különböző (gazdasági, társadalmi, innovatív, vállalkozói stb.) irányban történő javítása, a lakosoknak nyújtott szolgáltatások minőségének, kedvező vállalkozás létrehozása, környezetvédelem és befektetések vonzása a közösségekben, valamint a társadalmi és gazdasági közösségi potenciál átfogó megvalósítása érdekében. Jelen tanulmány célja a pénzügyi decentralizáció konkrét eredményeinek elemzése, a helyi költségvetés kialakításának gyakorlata, valamint javaslatok kidolgozása a helyi önkormányzatok pénzügyi kapacitásának erősítésére a jelenlegi katonai műveletek keretében. A cikk a decentralizációs folyamatok gyakorlati megvalósításának problematikus aspektusait vizsgálja külföldön és Ukrajnában. Elemzésre kerülnek a pénzügyi decentralizáció egyes szakaszait a helyi önkormányzatok bevételi bázisának erősítése irányába. A cikk megvizsgálja Ukrajna összevont költségvetésének bevételeinek dinamikáját az állami és a helyi költségvetés mutatóiban, és értékeli ezen mutatók arányát a decentralizációs folyamat eredményeinek szempontjából. A tanulmány meghatározza a helyi költségvetések bevételeinek összetételének és szerkezetének dinamikáját, végrehajtásuk helyzetét a hadműveletek körülményei között, a helyi költségvetések adóbevételeinek legfontosabb forrásait, valamint javaslatokat tesz azok növelésére. Az önkormányzatoknak hatáskörükön belül figyelmet kell fordítaniuk a vállalkozási tevékenység maximális ösztönzésére, támogatási rendszerének kialakítására, valamint a közösségek hosszú távú pénzügyi kapacitásának erősítése érdekében további befektetések vonzására.hu
dc.description.abstractAbstract. The scientific paper examines the need and prerequisites for implementing financial decentralization in Ukraine, as a process of delegation of powers from the national level to the local or regional level of authorities in the area of formation and use of local self-government financial resources. Decentralization is carried out with the aim of strengthening the financial capacity of local authorities to improve the communities development potential in various directions (economic, social, innovative, entrepreneurial, etc.), improve the quality of services to residents, create an favorable business environment and attract investments to communities, comprehensive implementation of social and economic community potential. The purpose of this study is to analyze specific results of financial decentralization, the practice of forming local budgets, and working out proposals for strengthening the financial capacity of local self-governments in the context of current military operations. The scientific paper examines problematic aspects of the practical implementation of decentralization processes in foreign countries and Ukraine. Certain stages of financial decentralization in the direction of strengthening the revenue base of local self-government are analyzed. The dynamics of revenues of the consolidated budget of Ukraine in terms of indicators of the state and local budgets were studied, the ratio of these indicators was evaluated from the point of view of the results of the decentralization process. The dynamics of the composition and structure of revenues of local budgets, the state of their implementation in the conditions of military operations, the most important sources of tax revenues of local budgets were identified, and some suggestions of their increase were proposed. Local authorities within the framework of their competence have to pay attention on the maximum promotion of business activity, the formation of a system of its support and the attraction of additional investments to strengthen the long-term financial capacity of communities.en
dc.language.isouken
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolaen
dc.relation.ispartofseries;5. szám-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectдоходи місцевих бюджетівuk
dc.subjectміжбюджетні трансфертиuk
dc.subjectоргани місцевого самоврядуванняuk
dc.subjectпідприємництвоuk
dc.subjectфінансова децентралізаціяuk
dc.titleФінансова децентралізація в Україні: попередні результати та перспективиen
dc.title.alternativePénzügyi decentralizáció Ukrajnában: előzetes eredmények és kilátásoken
dc.title.alternativeFinancial decentralization in Ukraine: preliminary results and prospectsen
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics
Szocska Katalin

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sochka_Perchi_O_Finansova_detsentralizatsiia_Ukraini_poperedni_rezultaty_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 5. szám. pp. 451-464.602.95 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons