Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4447
Назва: | Пірингове оцінювання у закладах вищої освіти |
Інші назви: | Peer evaluation in institutions of higher education |
Автори: | Рац Адальберт Rácz Béla Rats Adalbert Гуттерер Єва Hutterer Éva Сироєжко Ольга Syroiezhko Olha |
Ключові слова: | пірінгове оцінювання;пірінгове навчання;пірінгова взаємодія;студенти;заклади вищої освіти |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | Видавництво «Код» |
Вид документа: | dc.type.study |
Бібліографічний опис: | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Випуск 7. c. 112-116. |
Серія/номер: | Серія: Педагогічні науки;Випуск 7. |
Короткий огляд (реферат): | Резюме. У статті визначено особливості пірінгового оцінювання, недоліки та переваги його впровадження в
освітній процес закладів вищої освіти. Зазначено, що пірінгове навчання або навчання в умовах «peer-to-peer»
спрямоване на активне залучення усіх його учасників в освітній процес. Показано переваги пірінгового навчання. Враховано, що під час пірінгової взаємодії студент має не лише доступ до необхідних ресурсів та можливість працювати як одноосібно, так і у групі, а й має чітко усвідомлювати особливості оцінювання. До
особливостей пірінгового оцінювання можна віднести: наявність чітких формулювань критеріїв оцінювання,
організація роботи студентів в парах чи в групах для оцінювання один одного, застосування принципу подвійної анонімності: студенти не знають, кого оцінюють; студенти не знають, хто їх оцінював. Abstract. The article defines the peculiarities of peer assessment, the disadvantages and advantages of its implementation in the educational process of higher education institutions. The modular-rating system of classes is described, as such an organization of training, which provides for the study of material according to the principle of modularity with subsequent rating evaluation. It is noted that peering or peer-to-peer training is aimed at actively involving all its participants in the educational process. The basis of peering education is the equality of all, a pronounced subject-subject nature of communication, aimed at solving set tasks with the help of organizing interaction, achieving certain pedagogical goals, taking into account the influence of everyone on the network community and, conversely, the influence of the community on each of its members. Researchers consider peer assessment as an independent strategy, but more often it is considered complementary to self-assessment. But peer assessment has a slightly different focus than self-assessment and is generally recognized as an integral part of formative assessment. Scientists agree that peer evaluation involves a student’s evaluation of the results of another student’s educational activities. Peer assessment, a student’s evaluation of another student’s learning performance, has also been described as a strategy that involves students making judgments about other people’s work, which typically occurs when students work together on joint projects or learning assignments. The advantages of peering training are shown. It is taken into account that during peering interaction, the student not only has access to the necessary resources and the opportunity to work both individually and in a group, but also must be clearly aware of the features of assessment. Peer evaluation features include: clear formulation of evaluation criteria, organization of students’ work in pairs or groups to evaluate each other, application of the principle of double anonymity: students do not know whom they are evaluating; students do not know who assessed them. |
Опис: | https://opac3.brff.monguz.hu/hu/record/-/record/bibBRF00014094 https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-7 |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4447 |
ISBN: | 978-617-653-090-9 |
ISSN: | 2786-6904 (Print) 2786-6912 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Розташовується у зібраннях: | Hutterer Éva Rácz Béla Наукові записки. Серія: Педагогічні науки |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Rats_Adalbert_Pirynhove_otsiniuvannia_zakladakh_vyshchoi_osvity_2024.pdf | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Випуск 7. c. 112-116. | 365.11 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons