Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4486
Назва: | Pénzügyi tudatosság mérésének statisztikai módszertana a kárpátaljai fiatalok között végzett kutatásban |
Інші назви: | Статистична методологія вимірювання фінансової обізнаності серед молоді Закарпаття Statistical Methodology for Measuring Financial Literacy Among Youth in Zakarpattia |
Автори: | Pataki Gábor Потокі Габор Gabor Pataki Hires-László Kornélia Гіреш-Ласлов Корнелія |
Ключові слова: | kárpátaljai magyar fiatalok;KOMP;pénzügyi tudatosság;mérés;fejlesztés;OECD országok;PISA |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Вид документа: | dc.type.researchStudy |
Бібліографічний опис: | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 7. szám. pp. 225-237. |
Серія/номер: | ;7. szám |
Короткий огляд (реферат): | A nemzetközi események értelmezése szinte már lehetetlenné vált a pénzügyek és
minimális gazdasági folyamatok ismerete és nyomon követése nélkül. Látható, hogy a globális szinten tapasztalható tendenciák a gazdasági tendenciák függvénye, és ez a jelenség immár átszivárgott az
egyéni perspektívák szintjére is, a mindennapi életünk részévé vált. A pénzügyi műveltség napjaikban
mondhatni minden egyes szakmában, életformában megjelent, és ezek ismerete nélkül nehéz egyéni
életutakat, esetleg háztartások fenntartását tervezni, vagy adott esetben vállalkozásokat üzemeltetni. A
mai modern világunkban a pénzügyi műveltség a siker zálogaként jelent meg. Ezt igazolja az OECD
országokban folyamatosan végzett felmérések, melyek eleinte csak a felnőtt lakosságot célozták meg,
majd a 15 éves fiatalok körében végzett PISA kompetenciaméréséhez is hozzákapcsolták. A
tanulmányunkban áttekintettük ezen kutatások eredményeit, illetve más hasonló, a témához
kapcsolható elemzést is. Kárpátalján az érettségi előtt álló korosztálynak immár négy éve tartunk
gazdaságtudatossági tájékoztatót, és a téma aktualitása miatt ezen előadások relevanciája mindinkább
felértékelődött. Látva a fiatalok véleményét a témáról, úgy láttuk, érdemes volna megvizsgálni
tudásukat az előadásaink előtt és azt követően. 2024-ben a Magyar Tudományos Akadémia
támogatásának köszönhetően elindult a Nemzeti programon belül a Kompetencia – Oktatás – Mérleg
– Perspektíva (KOMP) alprogram, és ezen projekt részeként valósult meg mérésünk. Az eredmények
alapján azt tapasztaltuk, hogy igen fontos az ilyen tájékoztatók szervezése a fiatalok számára, mert az
előadást követően már tudatosabb döntéseket, gazdasági viselkedéseket, meglátásokat láthatunk a
fiatalok körében. Tanulmányunkban (1) az elsődleges elemzést közöljük, illetve (2) bővebben írunk a
módszerünkről és az eljárás kivitelezéséről; (3) adataink részeredményeit összehasonlítjuk az
áttekintésünkben bemutatott korábbi kutatások következtetéseivel. Ez a kutatás utáni gyorsjelentésünk
arra szolgál, hogy betekintést adjunk a kutatás menetébe és közreadjuk az elsődleges adatokat, a
további elemzésünkben folytatjuk az eredmények kiértékelését, és ok-okozati összefüggésekre keressük
a példákat illetve a válaszokat. Резюме. Розуміння міжнародних подій стало практично неможливим без знання та аналізу фінансових і ключових економічних процесів. Тенденції на глобальному рівні є функцією економіки, і останнім часом ця тенденція поширилася на індивідуальні перспективи, ставши частиною нашого повсякденного життя. Фінансова грамотність є складовою кожної професії та способу життя, і без неї важко спланувати особистий життєвий шлях, вести господарство чи, де можливо, вести бізнес. У сучасному світі фінансова грамотність стала ключем до успіху. Це додатково підтверджено опитуваннями, що проводяться в країнах ОЕСР, спочатку орієнтованими лише на доросле населення, а згодом розширеними для оцінки компетенцій 15-річних за допомогою вимірювань PISA. У цьому дослідженні розглядаються результати цих опитувань і відповідного аналізу. На Закарпатті курси з фінансової грамотності пропонують старшокласникам уже чотири роки, попит і актуальність яких зростає з кожним роком. Враховуючи важливість теми, було прийнято рішення проводити оцінювання знань студентів до та після участі в курсах. У 2024 році за підтримки Академії наук Угорщини в рамках Національної програми було започатковано підпрограму «Компетенція – Освіта – Баланс – Перспектива» (CEBP), у рамках якої проводилося оцінювання фінансової грамотності. Результати свідчать про те, що такі освітні проєкти суттєво впливають на прийняття молодими людьми рішень, економічну поведінку та сприйняття. Це дослідження (1) представляє попередній аналіз, (2) детально описує методологію та впровадження дослідження та (3) порівнює результати з попередніми дослідженнями. Остаточний звіт розглядає загальний процес дослідження та публікує первинні дані, тоді як майбутні аналізи продовжуватимуть оцінювати результати та досліджувати причинно-наслідкові зв’язки. Abstract. It has become almost impossible to understand international events without being aware of and following financial and basic economic processes. Trends on a global level are a function of the economy, and recently this tendency has extended to individual perspectives, becoming a part of our everyday lives. Financial literacy is a component of every profession and lifestyle, and without it, it is difficult to plan an individual life path, manage a household, or, where applicable, run a business. In today’s modern world, financial literacy has become a key to success. This is further proved by ongoing surveys in OECD countries, initially targeting only the adult population, and later expanding to assess competencies in 15-year-olds through PISA measurements. This study examines the findings from these surveys and related analyses. In Zakarpattia, financial literacy courses have been offered to high school students for the past four years, with demand and relevance growing annually. Given the importance of the topic, the decision was made to evaluate students' knowledge before and after participation in the courses. In 2024, with support from the Hungarian Academy of Sciences under the National Program, a sub-program titled 'Competence – Education – Balance – Perspective' (CEBP) was initiated, under which financial literacy assessments were conducted. Results indicate that such educational programs significantly affect young people's decision-making, economic behavior, and perceptions. This study (1) presents a preliminary analysis, (2) details the research methodology and implementation, and (3) compares findings with previous studies. The final report reviews the overall research process and publishes primary data, while future analyses will continue evaluating results and exploring cause-and-effect relationships. |
Опис: | Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/7 |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4486 |
ISSN: | 2786-6734 (Print) 2786-6742 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Розташовується у зібраннях: | Acta Academiae Beregsasiensis. Economics Hires-László Kornélia Pataki Gábor |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Pataki_G_Hires_Laszlo_K_Penzugyi_tudatossag_meresenek_statisztikai_modszertana_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 7. szám. pp. 225-237. | 3.72 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons