Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4490
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVenger Vitaliien
dc.contributor.authorВенгер Віталійuk
dc.contributor.authorRomanovska Nataliiaen
dc.contributor.authorРомановська Наталіяuk
dc.contributor.authorRomanovszka N.hu
dc.contributor.authorRamskyi Andriien
dc.contributor.authorРамський Андрійuk
dc.contributor.authorRamszkij Sz.hu
dc.contributor.authorSheiko Oleksandren
dc.contributor.authorШейко Олександрuk
dc.contributor.authorSejkó O.hu
dc.date.accessioned2024-11-24T20:49:35Z-
dc.date.available2024-11-24T20:49:35Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 7. szám. pp. 275-287.en
dc.identifier.issn2786-6734 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6742 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-7-
dc.identifier.otherDOI: 10.58423/2786-6742/2024-7-275-294-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4490-
dc.descriptionРедакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeamen
dc.descriptionЗміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/7en
dc.description.abstractAbstract. The Polish confectionery market is considered to be one of the most developed and dynamic markets in the world. But in recent years, the Polish food industry has faced a sharp increase in production and marketing costs, disruptions in the supply chains of raw materials, consumables and packaging, as well as the loss of traditional sales markets due to the war in Ukraine. The study of the peculiarities of the Polish confectionery market made it possible to assess the main indicators of the Polish market of confectionery goods of all categories, as well as its volume and trends. The article analyzes the situation on the Polish confectionery market, including production, export, import, consumption, geographic location of the market, levels of competition and development of the market's production and transport infrastructure. It was concluded that during 2022 there was a 12% increase in the volume of production of confectionery goods of all categories. At the same time the manufacture of Polish flour confectionery products increased by 19.3%. The growth rates of production of cocoa– rich and sugar sweets were 3.8% and 6.8%, respectively. About 50–70% of manufactured products are exported by Polish manufacturers. It is necessary to mention that during 2022 a record number of products were exported from Poland, exceeding the similar figures of the previous year by 13.8%. Meanwhile, despite the presence of developed domestic production of confectionery goods in Poland, the volume of imported supplies traditionally remains high and increased by 7.8% in 2022. At the same time, the level of competition in the Polish domestic market for flour, cocoa–rich/chocolate and sugar confectionery products is estimated as high. The level of the market's production and transport infrastructure is rated as developed.en
dc.description.abstractРезюме. Польський ринок кондитерських виробів відноситься до одного з найрозвиненіших та динамічних ринків в світі. Протягом останніх років польська харчова промисловість зіткнулася з різким зростанням витрат на виробництво та реалізацію продукції, порушення ланцюгів поставок сировини, витратних матеріалів та упаковки, а також втратою традиційних ринків збуту через війну в Україні. Дослідження особливості польського ринку кондитерських виробів дозволило оцінити основні індикатори польського ринку кондитерських виробів всіх категорій, а також його обсяги та тенденції. У статті проаналізовано ситуацію на польському ринку кондитерських виробів, зокрема виробництво, експорт, імпорт, споживання, географічне розташування ринку, рівень конкуренції, рівень розвитку виробничої й транспортної інфраструктури ринку. Зроблено висновки, що протягом 2022 року відбулось зростання на 12% обсягів виробництва кондитерської продукції всіх категорій, а також виробництво польських борошняних кондитерських виробів також зросло на 19,3%. В той же час темпи зростання виготовлення какао-містких та цукристих солодощів становили відповідно 3,8% та 6,8%. Польськими виробниками близько 50-70% виготовленої продукції експортується, а протягом 2022 року з Польщі було експортовано рекордну кількість продукції, що перевищило аналогічний показних попереднього року на 13,8%. Водночас, незважаючи на наявність розвиненого внутрішнього виробництва кондитерської продукції в Польщі, обсяги імпортних постачань традиційно залишаються високими й у 2022 році зріс на 7,8%. Водночас рівень конкуренції на польському внутрішньому ринку борошняних, какао-містких/шоколадних та цукристих кондитерських виробів оцінено як високий. Рівень виробничої інфраструктури ринку та транспортна інфраструктура, оцінено як розвинена.uk
dc.description.abstractA lengyel édesipari piac a világ egyik legfejlettebb és legdinamikusabb piaca. Az elmúlt években a lengyel élelmiszeripar a termelési és marketing költségek meredek növekedésével, az alapanyagok, fogyóeszközök és csomagolások ellátási láncának zavaraival, valamint a hagyományos értékesítési piacok elvesztésével szembesült az ukrajnai háború miatt. A lengyel édesipari piac sajátosságainak vizsgálata lehetővé tette a lengyel édesipari piac valamennyi főbb mutatóinak és trendjeinek értékelését. A cikk elemzi a lengyel édesipari piac helyzetét, különös tekintettel a termelésre, exportra, importra, fogyasztásra, a piac földrajzi elhelyezkedésére, a verseny szintjére, a piac termelési és szállítási infrastruktúrájának fejlettségére. Megállapították, hogy 2022-ben 12%-kal nőtt az összes kategória édesipari termékeinek gyártási volumene, valamint a lengyel lisztből készült édesipari termékek gyártása is 19,3%-kal nőtt. A kakaóban gazdag és cukros édességek termelésének növekedési üteme ugyanakkor 3,8%, illetve 6,8% volt. Az előállított termékek mintegy 50-70%-át lengyel gyártók exportálják, 2022 folyamán pedig rekordszámú terméket exportáltak Lengyelországból, ami 13,8%-kal haladta meg az előző évi hasonló adatokat. Ugyanakkor annak ellenére, hogy Lengyelországban fejlett hazai édesipari termékek gyártása van jelen, az importált termékek mennyisége hagyományosan magas marad, és 2022-ben 7,8%-kal fog növekedni. Ugyanakkor a liszt-, kakaóban gazdag/csokoládé- és cukrászati édesipari termékek lengyel belföldi piacán magas verseny jellemző. A piac termelési infrastruktúrája és közlekedési infrastruktúrája fejlettnek mondható.hu
dc.language.isoenen
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolaen
dc.relation.ispartofseries;7. szám-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectconfectionery marketen
dc.subjectmarket conditionsen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjectstatusen
dc.subjectinfrastructureen
dc.subjectconsumptionen
dc.subjectexportsen
dc.subjectimportsen
dc.titleMarket Evolution and Consumer Trends in Poland's Confectionery Industryen
dc.title.alternativeРозвиток ринку та споживчі тенденції в кондитерській промисловості Польщіen
dc.title.alternativePiaci alakulás és fogyasztási trendek Lengyelország édesiparábanen
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis. Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Venger_V_Romanovska_N_Market_Evolution_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024. 7. szám. pp. 275-287.476.92 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons