Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4670
Назва: Kárpátalja egyházi fenntartású iskoláinak virtuális nyelvi tájképe
Інші назви: Віртуальний мовний ландшафт церковних шкіл Закарпаття
The virtual linguistic landscape of ecclesiastical schools in Transcarpathia
Автори: Karmacsi Zoltán
Кормочі Золтан
Mészár Katalin
Мейсар Катерина
Ключові слова: Kárpátalja;virtuális nyelvi tájkép;vallás;egyházi fenntartású iskola;online tér;magyar nyelvű bejegyzés;kétnyelvű bejegyzés;szimbólumok
Дата публікації: 2024
Видавництво: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Вид документа: dc.type.researchStudy
Бібліографічний опис: In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 90-108.
Серія/номер: ;III. évfolyam, 2. szám
Короткий огляд (реферат): Egy olyan korban élünk, ahol bárhová nézünk, információk ezrei áramlanak felénk. Ez a tény már önmagában is rámutat arra, mekkora jelentőséggel bír a nyelvi tájkép a mindennapokban, mivel minden, ami körülvesz minket, amit érzékelünk, hatással van a gondolkodásunkra, így a nyelvhasználatunkra is. A XXI. században kiemelt figyelmet kell fordítanunk a virtuális világra, mivel a fiatal, sőt már az idősebb generációis az őket érő ingerek jelentős százalékát valamilyen elektronikai, kommunikációs eszközön, közösségi platformon keresztül kapják. Az iskoláknak különösen fontos szerepük van a nyelvi fejlődés, illetve alakulás szempontjából, mivel a fiatalok, a jövő nemzedéke itt formálódik leginkább. A tanulmányban Kárpátalja egyházi fenntartású iskoláinak (Nagydobronyi Református Líceum, Péterfalvai Református Líceum, Nagyberegi Református Líceum, Técsői Magyar Tannyelvű Református Líceum, Munkácsi Szent István Líceum, Karácsfalvai Sztojka Sándor Görögkatolikus Líceum) közösségi felületein (hivatalos honlap és Facebook) az elmúlt néhány évben megjelenő bejegyzések elemzése valósult meg. Ezen bejegyzések szöveges tartalmának statisztikai elemzése és összehasonlító vizsgálata történt meg. Ezen kívül a felületek metanyelvi információi is górcső alá kerültek. Továbbá arra is kitért a vizsgálat, milyen azadottoldal vizuális összképe, milyen képeket tesznek közzé. A kutatás abból indult ki, hogy minden vizsgált iskola hivatalos oldalán egyaránt találhatók ukrán és magyar nyelvű bejegyzések. Arra is választ kerestünk, hogy az iskolák online felületein nagyobb százalékban jelennek-e meg magyar nyelvű bejegyzések. A vizsgálat feltételezései között szerepelt, hogy az oldalakat követők nagyobb mértékben reagálnak magyar nyelvű bejegyzésekre, hirdetésekre, cikkekre. Továbbá az, hogy a honlapon, illetve Facebook-oldalon rendszeresen jelennek meg vallási tartalmú bejegyzések és szimbólumok, melyek nagyobb arányban magyar nyelvűek. Emellett az ukrán nyelvű szövegek magyar nyelvű változatuknál kisebb terjedelme is felvetődött feltételezésként. A felmérés során beigazolódott, hogy a honlapokon mind ukrán, mind magyar bejegyzések találhatók, a magyar nyelvű bejegyzések nagyobb mértékben kerülnek megosztásra. Beigazolódott az a hipotézis is, miszerint az oldalak követői inkább a magyar nyelvű bejegyzésekre reagálnak, ez abból fakad, hogy a követők többségének anyanyelve a magyar. Nem utolsó sorban pedig a kutatás során kiderült, hogy a líceumok hivatalos honlapjain, illetve Facebook-oldalain rendszeresen jelennek meg vallási tartalmú bejegyzések, szimbólumok, s hogy ezen bejegyzések nyelve többnyire a magyar.
Резюме. Ми живемо в епосі потоків інформації. Цей факт сам по собі підкреслює важливість мовного ландшафту в нашому повсякденному житті, оскільки все, що ми бачимо та сприймаємо навколо, впливає на спосіб нашого мислення, а отже, і на наше мововживання. У XXIстолітті ми повинні звернути особливу увагу на віртуальний світ, оскільки представники молодого і навіть старшого покоління отримують значний відсоток своїх стимулів через електронні засоби комунікації або соціальні платформи. Особливо важливу роль у розвитку та формуванні мовлення мають відігравати заклади освіти, оскільки саме тут найбільше формується молодь, майбутнє покоління. У дослідженні проаналізовано дописи, опубліковані за останні кілька років на соціальних платформах (офіційний сайт та Facebook) церковних шкіл Закарпаття (Великодобронський реформатський ліцей, Пийтерфолвівський ліцей з угорською мовою навчання, Великоберезький реформатський ліцей, Тячівський ліцей-інтернат з угорською мовою навчання, Мукачівський ліцей ім. Святого Іштвана, Карачинський греко-католицький ліцей імені єпископа Олександра Стойки). Проведено статистичний та порівняльний аналіз текстового наповнення цих дописів. Досліджено металінгвістичну інформацію платформ. Розглянуто загальний візуальний вигляд сайту та опублікованих зображень. Виявлено, що офіційні веб-сайти досліджених шкіл містять записи як українською, так і угорською мовами. Ми припускали, що більшість людей, які відвідують ці сайти, частіше будуть реагувати на пости, оголошення і статті угорською мовою, тексти українською мовою меншірозміром за угорськомовні. Дослідження підтвердило, що на веб-сайтах можна знайти як україномовні, так і угорськомовні записи, які поширені частіше. Підтверджено гіпотезу про те, що підписники сайтів частіше реагують на дописи угорською мовою, оскільки для більшості рідною мовою є угорська. Виявлено, що на офіційних сайтах і сторінках ліцеїв у Facebook регулярно з’являються релігійні дописи та символи, і що мова цих дописів здебільшого угорська.
Abstract. We live in an age where everywhere we look, thousands of pieces of information are streaming towards us. This fact in itself highlights the importance of the linguistic landscape in our everyday lives, as everything that surrounds us, everything we perceiveinfluences our thinking and therefore our use of language. In the 21st century, we need to pay particular attention to the virtual world, as a largepercentage of the youngerand even older generations receive a significant proportionof their stimuli through some typesof electronic communication toolsor social platforms. Schools have a particularly important role in language development and formation, as young people, the future generation, are most shapedwithin their walls. In the present study, we analysed a sample of posts published in the last few years on the social platforms (official website and Facebook) of the ecclesiastical schools of Transcarpathia. We reliedon statistical and comparative analysis of the textual content of these entries. In addition, we examinedthe meta-linguistic information of the entries. The overall visual appearance of the websitewas also taken into consideration, i.e.,the types ofimagespublishedwere also investigated. In the research, it wasassumed that all the official webpages of the schools under investigationcontain entries inboth Ukrainian and Hungarian. Wealso assessed whether a higher percentage of entries in Hungarian appeared on the schools’online interfaces. Results showedthat the number of interactions by people who followedthe sites was higher forHungarian language posts, advertisements and articles. Weassumed that religious posts and symbols regularly appearedon the websitesand Facebook pages, and that a higher percentage of these posts and symbols appearedin Hungarian. It was also hypothesizedthat the volume of texts in Ukrainian was smaller thanthe amount of textsin Hungarian. The researchhas confirmed thatboth Ukrainian and Hungarian entries are found on the websites, with a higher share of entries in Hungarian. It also confirmed ourhypothesis that followers of the websites tend to respond morefrequentlyto posts in Hungarian, due to the fact that the majority of followers useHungarian as their mother tongue. Last but not least, the research revealed that religious posts and symbols regularly appear on the official websites and Facebook pages of the lyceums, and the language of these posts is mostly Hungarian.
Опис: https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/issue/view/6/11
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4670
ISSN: 2786-6718 (Print)
2786-6726 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Розташовується у зібраннях:Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica
Karmacsi Zoltán

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Karmacsi_Zoltan_Meszar_Katalin_Virtualis_nyelvi_tajkep_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 90-108.582.07 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Ліцензія на матеріал: Ліцензія Creative Commons Creative Commons