Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4695
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKecskés Judithu
dc.contributor.authorКечкеш Юдітuk
dc.date.accessioned2025-02-06T10:26:03Z-
dc.date.available2025-02-06T10:26:03Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationIn Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 9-29.en
dc.identifier.issn2786-6718 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6726 (Online)-
dc.identifier.otherDOI (folyóirat): 10.58423/2786-6726-
dc.identifier.otherDOI (szám): 10.58423/2786-6726/2024-2-
dc.identifier.otherDOI: 10.58423/2786-6726/2024-2-9-29-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4695-
dc.descriptionhttps://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/issue/view/6/11en
dc.description.abstractA tanulmány célja kettős, egyfelől az Abaúji kistérség három kutatópontján, Baktakéken, Forrón és Krasznokvajdán vizsgálja az 5–8. évfolyamos tanulók keresztneveiben a globalizációs trend és a helyiidentitás kifejeződését. Másfelől bemutatja a települések általános iskoláiban Nevedben a sorsodfőcímmel megszervezett rendhagyó magyar nyelv tanórát, amelynek célja a helyi értékekre épített oktatástámogatás, a névtani ismeretterjesztés, s ezen belül a névnek mint etnikai-felekezeti identitást kifejező eszköznek a tudatosítása. A tanulmány első része a Nevedben a sorsodcímválasztást indokolja, második része összefoglalja a tanóra keretét adó Creative Region projektek céljait, majd bemutatja a kiválasztott települések etnikai és felekezeti összetettségét. E településeken a népszámlálási adatok szerint 37–39%-os a kettős identitás, így vált célkitűzéssé az oktatáson keresztül a helyi identitás támogatása. A harmadik rész 121 diák keresztneveit elemzi, majd a negyedik rész bemutatja a rendhagyó tanórákat. Végül a tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a tanulók keresztnevei főként a globalizációs trendet tükrözik, s a névhasználók a helyi identitás kifejezőeszközeként kevésbé tekintenek a tulajdonnevekre. A hazai és nemzetközi celebek erős hatással vannak a névválasztásra, különösen ebben a kistérségben, ahol a társadalmi kiemelkedés bizonytalanságával szemben a ritka, különleges nevek egyediséget nyújtanak. A tanórák rámutattak arra is, hogy a diákok a név eredetét általában az „ikonikus” névviselő származásával azonosítják, amely szintén a nemzetközi nevek választásának irányába tereli a névkincset, hiszen e névviselők magas presztízsértéket képviselnek a névválasztók számára. A média által közvetített idegen eredetű nevek közt megtalálhatók a közösség felekezeti preferenciájú nevei is (pl. Anasztázia, Heléna), de a modern névviselők, akik nincsenek tisztában ezzel, nem a felekezeti identitás kifejeződését látják benne. A magyaros nevek használatában sem csupán a magyar identitástástudat kifejezése jelenik meg, mivel az ide tartozó nevek egy része öröklődő, más részük gyakori név vagy divatnév is egyben. A felekezeti identitás kiteljesedését hátráltatja, hogy a kistelepülések templomaiban nincs állandó szolgálat, a vizsgált iskolák tankerületi fenntartásúak, így egyre távolabb kerül a tanulóktól a liturgia által közvetített névkincs. A rendhagyó tanórák tapasztalata így az, hogy a felekezeti preferenciájú neveket a diákok nem tudták beazonosítani. A tanulók a különleges nevekre való nyitottságuk vagy a hagyományőrzés miatt szívesen újra használatba vennék a helyi identitást kifejező neveket, különösen, ha magas presztízsértékű helyi történelmi személyek voltak egykori névhordozóik.hu
dc.description.abstractРезюме. Мета статті є подвійною: з одного боку –дослідження вираження тенденції глобалізації та локальної ідентичності в іменах учнів 5–8 класів у трьох досліджуваних населених пунктах Абауйського субрегіону –Бактакек, Форро та Красноквайдан. З іншого боку, вона представляє неординарний урок угорської мови в загальноосвітніх школах цих населених пунктів, організований під загальною назвою «Nevedben a sorsod» («В імені твоєму –доля твоя»), метою якого є підтримка освіти, поширення знань про ономатологію і підвищення обізнаності про ім’я як засіб вираження етнічної ідентичності та конфесійної належності. У першій частині статті обґрунтовано вибір назви («В імені твоєму –доля твоя»), у другій –узагальнено мету проєктів «Creative Region», які дають основу для проведення уроку, далі описано етнічний і конфесійний склад обраних населених пунктів. За даними перепису населення рівень подвійної ідентичності становить 37–39%. У третій частині проаналізовано ім’я 121 учня, а в четвертій –представлені неординарні уроки. Виявлено, що імена учнів в основному відображають тенденцію глобалізації, і що носії все менше розглядаютьімена як засіб вираження місцевої ідентичності. Вітчизняні та міжнародні знаменитості мають сильний вплив на вибір імені. Заняття також показали, що учні схильні ототожнювати походження імені з походженням «культового» носія імені, що також впливає на вибір міжнародних імен, оскільки вони мають високий престиж серед тих, хто обирає ім’я. Посеред імен іноземного походження, що транслюються ЗМІ, можемо знайти імена, які мають конфесійну перевагу в громаді (наприклад, Анастасія, Гелена), але сучасні носії імен, не знаючи про це, не сприймають їх як вираження релігійної ідентичності. Використання угорських імен є не лише вираженням угорської ідентичності, оскільки деякі з них є успадкованими, тоді як інші модними. Розвитку конфесійної ідентичності перешкоджає той факт, що в церквах малих сіл немає постійної служби, а досліджувані школи утримуються шкільним округом, що віддаляє учнів від скарбу імен, які передає літургія. Досвід неординарних уроків показав, що учні не змогли ідентифікувати імена з релігійними уподобаннями. Через свою відкритість до конкретних імен або до збереження традицій, учні хотіли би знову використовувати імена, які виражають місцеву ідентичність, особливо якщо колишні носії імен були видатними історичними постатями регіону.uk
dc.description.abstractAbstract. The purpose of the study is twofold: on the one hand, it examines the expression of trends in globalisation and local identity in the Christian names of grade 5–8pupilsat three research points in the Abaúj micro-region: Baktakék, Forró and Krasznokvajda. On the other hand, it presents a special Hungarian lesson organised in the primary schools of the settlements entitledYour destiny is in your name,in order to support educationbased on local values, to promote knowledge on onomastics, and to raise awareness of names as tools expressing ethnic and religious identity. The first part of the study explains the choice of the title Your destiny is in your name, while the second part summarises the objectives of theCreative Region Projects, which provide the framework for the lessons; it then presents the ethnic and religious diversity of the selected settlements. According to census data, these settlements have a dual identity rate of 37–39%, making the support of local identity through education a key objective. The third part analyses the Christiannames of 121 pupils, followed by the fourth part, which presents the special lessons. Finally, the study concludes that the pupils’Christiannames mainly reflect globalisation trendsinstead of viewing their names as a wayof expressing local identity.National and international celebrities have a strong influence on the choice of names, especially in this region, where rare, special names offer uniqueness against the uncertainty of social prominence. The lessons also pointed out that pupilsgenerally associate the origin of a name with the background of its ‘iconic’name-bearerwhich further directs the name stock in the direction of choosing international names, as these name-bearers represent high prestige. Among the names of foreign origin conveyed by the media, there are also names preferred by the community’sreligious affiliation (e.g., Anastasia, Helena), but the modern name-bearersdo not see them as expressions of religious identity. The use of Hungarian names is not only an expression of the sense of Hungarian identity either, since some of these names are hereditary in the families, while others are also common or popularnames. The development of religious identity is hindered by the fact that the churches of the small settlements lackpermanent service, and the schools in the study are maintained by the school district authorities, thus the names conveyed by the liturgy arebecoming increasingly distant from the pupils. The experience from the special lessons indicates that pupilswere unable to identify names preferred by religious affiliation. Due to their openness to unique names or a commitment to tradition, the pupilswould be willing to reintroduce names that express local identity especially if those names belonged to historically significant figures with high prestige.en
dc.language.isohuen
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolaen
dc.relation.ispartofseries;III. évfolyam, 2. szám-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectnévadáshu
dc.subjectkeresztnévhu
dc.subjectglobalizációhu
dc.subjecthelyi identitáshu
dc.subjectfelekezeti névhu
dc.subjectanyanyelv-pedagógiahu
dc.titleNevedben a sorsod – globalizációs trend és helyi identitás tükröződése az Abaúji kistérség általános iskolásainak keresztneveibenen
dc.title.alternative«В імені твоєму – доля твоя» – відображення тенденцій глобалізації та місцевої ідентичності в іменах учнів загальноосвітніх шкіл субрегіону Абауйen
dc.title.alternativeYour destiny is in your name – reflection of trends in globalisation and local identity in the Christian names of primary school pupils in the Abaúj micro-regionen
dc.typedc.type.researchStudyen
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kecskes_Judit_Nevedben_a_sorsod_2024.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 9-29.375.83 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons