Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4780
Title: | Good practices of pedagogical translanguaging: A global overview of emergence, development, and classroom applications |
Other Titles: | A pedagógiai transzlingválás jó gyakorlatai. Megjelenésének, fejlődésének és tantermi alkalmazásának globális áttekintése Досвід транслінгвізму в педагогіці: етапи виникнення, розвитку та застосування в навчальному процесі |
Authors: | Annamaria Kachur Kacsur Annamária Качур Аннамаріа |
Keywords: | Transcarpathia;translanguaging;pedagogical translanguaging;multilingualism;education |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola |
Type: | dc.type.study |
Citation: | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 139-152. |
Series/Report no.: | ;III. évfolyam, 2. szám |
Abstract: | Abstract. This paper deals with the concept of translanguaging as a powerful tool for fostering
inclusive education in linguistically diverse settings. Translanguaging, unlike traditional
views of languages as separate, bounded systems, recognizes the flexible, integrated
nature of multilingual communication. It highlights how speakers draw from their entire
linguistic repertoires to construct meaning, depending on context and need.
The paper aims to provide teachers in Transcarpathia with a comprehensive
understanding of translanguaging and its pedagogical applications. It explores the historical
development of the concept, its key characteristics, and its differentiation from codeswitching. The paper also discusses the theory and practice of pedagogical translanguaging,
highlighting its benefits for both teachers and students. It presents examples from various
countries, including the United States, Italy, and South Korea, to illustrate how pedagogical
translanguaging has been implemented in different educational contexts.
One of the core principles of translanguaging is that all languages are valuable and
can be used to support learning. Teachers can create a more inclusive and equitable
classroom environment where all learners feel valued and respected via accepting this
principle. Translanguaging can also help students to develop a deeper understanding of
the world around them by allowing them to connect their experiences across different
languages and cultures.
In addition to its benefits for learners, translanguaging can also be a powerful tool for
teachers. By using translanguaging strategies, teachers can create more engaging and
interactive lessons that are relevant to their students’ everyday lives. Translanguaging
can also assist teachers to develop their own language skills and to become more
culturally sensitive.
While the implementation of translanguaging in the classroom may require some
initial training and planning, the benefits are well worth the effort. This paper provides
valuable insights and practical guidance to support teachers in harnessing the power of
translanguaging to enhance language acquisition, content comprehension, and overall
student success. Резюме. У статті розглянуто концепцію навчання за допомогою транслінгвізму як ефективного інструменту для розвитку інклюзивної освіти в різноманітних мовних середовищах. На відміну від традиційних поглядів на мови як на окремі замкнені системи, транслінгвізм визнає гнучкий, інтегрований характер багатомовної комунікації. Він підкреслює важливість використання мовцями свого мовленнєвого запасу для створення значення залежно від контексту та потреб. Метою розвідки є розкриття сутності транслінгвізму та можливостей його застосування в педагогіці. Описано основні віхи розвитку транслінгвізму, представлено його особливості, акцентовано на відмінності цього явища від перемикання кодів. Розглянуто теорію і практику педагогічного транлінгвізму, підкреслено його переваги як для педагогів, так і для учнів. Продемонстровано, як педагогічний транслінгвізм застосовують у освітніх контекстах таких країн, як: США, Італії та Південній Кореї. Один із основних принципів транслінгвізму полягає в тому, що всі мови є цінними і можуть використовуватися у процесі навчання. Згідно з цим принципом педагоги можуть створити більш сприятливе середовище в класі, коли кожен учень відчуватиме, що його цінують і поважають. Використання транслінгвізму в процесі навчання також може допомогти учням глибше зрозуміти довкілля, дозволяє пов’язати свій досвід у різних мовах і культурах. Окрім переваг для учнів, транслінгвізм у процесі навчання може бути ефективним інструментом для вчителів. Виявлено, що використовуючи стратегії транслінгвізму, вчителі можуть створювати цікаві інтерактивні уроки, які відповідають життєвим потребам учнів. Це допоможе вчителям розвинути власні мовні навички і краще зрозуміти культурне різномаїття учнів. Зазначено, що впровадження стратегії транслінгвізму у процес навчання потребує певної первинної підготовки та планування, проте отримані результати вартуватимуть докладених зусиль. У статті запропоновано цінні поради та практичні рекомендації, які допоможуть вчителям використовувати стратегії транслінгвізму з метою покращення результатів навчання мови та успішного засвоєння учнями навчальної програми. Jelen tanulmány a transzlingválás koncepciójával foglalkozik, mely a nyelvileg sokszínű környezetben az inkluzív oktatás előmozdításának hatékony eszköze. A transzlingválás, ellentétben a nyelvekről mint különálló, korlátozott rendszerekről alkotott hagyományos nézetekkel, elismeri a többnyelvű kommunikáció rugalmas, integrált jellegét. Hangsúlyozza annak fontosságát, hogy a beszélők a teljes nyelvi repertoárjukat felhasználják a jelentésalkotáshoz, a kontextustól és a szükségletektől függően. A tanulmány célja, hogy a kárpátaljai tanárok számára átfogó képet nyújtson a transzlingválásról és annak pedagógiai alkalmazásairól. Feltárja a fogalom fejlődését, főbb jellemzőit és a kódváltástól való megkülönböztetését. A tanulmány a pedagógiai transzlingválás elméletét és gyakorlatát is tárgyalja, kiemelve annak előnyeit mind a tanárok, mind a diákok számára. Különböző országokból – többek között az Egyesült Államokból, Olaszországból és Dél-Koreából – származó példákat mutat be annak illusztrálására, hogy a pedagógiai transzlingválást hogyan alkalmazták különböző oktatási kontextusokban. A transzlingválás egyik alapelve, hogy minden nyelv értékes és használható a tanulás támogatására. A tanárok ennek az elvnek az elfogadásával befogadóbb osztálytermi környezetet teremthetnek, amelyben minden diák úgy érzi, hogy értékelik és tisztelik. A transzlingválás segíthet a tanulóknak abban is, hogy mélyebben megértsék az őket körülvevő világot, mivel lehetővé teszi számukra, hogy összekapcsolják a különböző nyelveken és kultúrákban szerzett tapasztalataikat. A diákok számára nyújtott előnyei mellett a transzlingválás a tanárok számára is hatékony eszköz lehet. A transzlingválási stratégiák alkalmazásával a tanárok vonzóbb és interaktívabb órákat hozhatnak létre, amelyek relevánsak a diákok mindennapi életében. Továbbá segíthet a tanároknak abban is, hogy fejlesszék saját nyelvi készségeiket és kulturálisan érzékenyebbé váljanak. Bár a transzlingválás bevezetése az osztályteremben igényelhet némi kezdeti képzést és tervezést, az előnyök megérik az erőfeszítést. Ez a tanulmány értékes meglátásokkal és gyakorlati útmutatással segíti a tanárokat abban, hogy kihasználják a transzlingválás erejét a nyelvtanulás, valamint a tananyag megértésének és a diákok sikerességének fokozása érdekében. |
Description: | https://aab-philologica.kmf.uz.ua/aabp/issue/view/6/11 |
URI: | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/4780 |
ISSN: | 2786-6718 (Print) 2786-6726 (Online) |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kacsur_Annamaria_Pedagogical_translanguaging_2024.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis, Philologica. 2024. III. évfolyam, 2. szám. pp. 139-152. | 212.41 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License