Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1612
Title: Методика обліку та аналіз витрат на збут підприємства
Other Titles: A számvitel módszertana és a vállalkozás értékesítési költségeinek elemzése
Authors: Рошинець Віктор
Rosinec Viktor
Keywords: методика обліку;аналіз витрат;számvitel módszertana;költségek elemzése
Issue Date: 2021
Publisher: Számvitel és Auditálás Tanszék
Type: dc.type.bachelor
Citation: Рошинець Віктор: Методика обліку та аналіз витрат на збут підприємства. Számvitel és Auditálás Tanszék, Beregszász, 2021. 94 р.
Abstract: Сучасні умови розвитку економіки як України так і світу вимагають від суб’єктів господарювання уміле використання всіх своїх навичок. До цих навичок відноситься те, як ефективно розподіляє свої витрати підприємство. Від цього залежить їхня конкурентоспроможність на ринку. За допомогою оптимізації витрат підприємство може отримати більший прибуток, цим самим отримати більш стійке місце на ринку. Багато підприємств нехтують методом і цим самим ринок витісняє їх. Зазвичай більшість підприємств обліковують витрати на збут і витрати на маркетинг як одне ціле. Вважаємо, що чим детальніше розглянемо витрати, тим більше інформації отримаємо і тим самим зможемо заощадити на “непотрібних” витратах на збут. Методикою обліку та аналізом витрат на збут підприємства займалися такі провідні науковці: Амасова В.В., Мицкевич А., Бутинець Ф.Ф., Скляренко В.К., Сливка Я.В.,Долюк А.В, Гавришко Н.В., Майбогіна Н.В, Дубівка Д.В., Балабанова Л.В., Подмешальська Ю.В., Столяр Л.Г., Братчук Л.М., Крупака Я.Д., Мулик Т.О., Андросенко О.О., Парахоменко В.М. та інші. На сьогоднішній день, вчені ще все не дійшли до єдиного визначення «витрат», «затрат», «реалізація», «продаж» та «збут». Також немає єдиної думки на рахунок витрат, які слід відносити на збут. На практиці також виникає питання щодо облікового відображення маркетингових витрат та витрат на збут, а також їх аналіз. Саме це підкеслює актуальність теми та необхідність більш детального дослідження в цьому напрямку. Мета кваліфікаційної роботи полягає в обґрунтуванні теоретичних та методичних положень з обліку та аналіз витрат на збут підприємства. Для досягнення поставленої мети, нами було виокремлено наступні завдання: 1) дослідити теоретичні основи поняття обліку витрат на збут; 2) розглянути склад та характеристику витрат на збут; 3) порівняти НП(С)БО та МСФЗ, які регламентують облік витрат; 4) охарактеризувати організаційну та економічну діяльність ТОВ «Астра-Діа Плюс»; 5) визначити організацію обліку витрат на збут на ТОВ «Астра-Діа Плюс»; 6) вивчити методику бухгалтерського обліку витрат на збут у діяльності підприємства; 7) розглянути облік на ТОВ «Астра-Діа Плюс» через призму податкового законодавства; 8) вивчити організацію економічного аналізу витрат на збут підприємства; 9) вивчити методику економічного аналізу витрати на збут ТОВ «Астра-Діа Плюс». Об’єктом дослідження виступає система бухгалтерського обліку та аналізу витрат на збут на ТОВ «Астра-Діа Плюс». Предметом дослідження є сукупність теоретичних і практичних питань щодо функціонування системи бухгалтерського обліку та аналізу витрат на збут. Методи дослідження. Під час написання кваліфікаційної роботи нами було використано наступні методи пізнання: індукція та дедукція. За допомогою індукції нами було проаналізовано різноманітні факти, які ми склали в єдину думку. Дедукція ж в свою чергу надала нам можливість проаналізувати поняття більш детально. Відповідно до цих методів ми дізналися загальні тлумачення слів: «витрат», «збут», «маркетинг» та змогли дослідити їх в бухгалтерському обліку. Також, нами було використано наступні методи: зіставлення, спостереження, описовий, аналіз та узагальнення. Ці методи надали нам можливість провести повноціне дослідження та аналіз підприємства, також розробити висновки стосовно дослідження підприємства. Отримані результати допоможуть нам більш чітко розмежовувати значення слів: «витрати», «збут» та «реалізація». Також, це надасть нам змогу визначати, які витрати відносять на збут. За допомогою аналізу витрат на збут, ми дізнаємося яке місце в житті підприємства відіграють ці витрати. Практичне значення одержаних результатів роботи. За результатами дослідження сформовані напрямки вдосконалення методики та аналізу обліку витрат на збут. Рекомендації та пропозиції, які наявні в кваліфікаційній роботі спрямовані на суб’єктів господарювання для використання їх на практиці. Інформаційною базою даного дослідження виступають наукові праці вітчизняних і зарубіжних вчених з проблем бухгалтерського обліку, аналізу та оподаткування витрат на збут, матеріали науково-практичних конференцій і семінарів, довідково-інформаційні видання, опубліковані статистичні дані, інструктивно-методичні матеріали, документи та фінансові звіти ТОВ «Астра-Діа Плюс», законодавчі та нормативні документи України, зокрема Закон України «Про затвердження Національного Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати»», Постанова «Про затвердження порядку формування ціни на продукцію, роботи, послуги оборотного призначення, коли відбір виконавців з постачання…», Податковий кодекс, наукові статті, «Велика економічна енциклопедія», книги з економіки та онлайн джерел. Структура кваліфікаційної роботи. Кваліфікаційна робота складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі розкрито теоретичні основи поняття обліку витрат на збут, їх склад, характеристика та місце в системі управління підприємством. Також, розглянуто порівняльну характеристику НП(С)БО та МСФЗ, які регулюють облік витрат. У другому розділі вивчено організаційно-методичні аспекти обліку витрат на збут, а саме: охарактеризовано діяльність підприємства, організацію обліку витрат на збут, методику обліку витрат на збут та податковий облік витрат на збут ТОВ «Астра-Діа Плюс». У третьому розділі вивчено організацію та методику економічного аналізу витрат на збут ТОВ«Астра-Діа Плюс».
Ukrajna és a világ gazdasági fejlődésének mai feltételei megkövetelik, hogy a gazdálkodó egységek minden képességüket jól kihasználják. Ezek a képességek magukban foglalják azt, hogy a vállalat hogyan osztja el hatékonyan a költségeit. A piaci versenyképességük is ettől függ. A költségek optimalizálásával a vállalat több profitra tehet szert, ezáltal stabilabb helyet szerezhet a piacon. Sok társaság elhanyagolja ezt a módszert, így a piac kiszorítja őket. Általában a legtöbb vállalkozás az értékesítési és a marketing költségeket egy egészként számolja el. Úgy gondoljuk, hogy minél részletesebben vizsgáljuk a költségeket, annál több információt kapunk, és így képesek vagyunk megtakarítani a „felesleges” költségeken. A következő tudósok foglalkoztak a vállalkozás számviteli és értékesítési költségeinek elemzésével: Amaszova V.V., Mickevics A., Butinec F.F., Szkljarenko V.K., Szlivka J.V., Doljuk A.V., Havrisko N.V., Majbohina N.V., Dubivka D.V., Balabanova L.V., Podmesaljszka J.V., Sztoljar L.H., Bratcsuk L.M., Krupaka J.D., Mulik T.O., Androszenko O.O., Parahomenko V.M. és mások. A tudósok a mai napig nem jutottak el a „költségek”, a „kiadások”, az „értékesítés” és az „eladás” egyetlen meghatározásához. Szintén nincs egyetértés az értékesítésnek tulajdonítható költségek tekintetében sem. A gyakorlatban felmerül a marketing költségek és az értékesítési költségek elszámolásának kérdése, valamint azok elemzése is. Ez hangsúlyozza a téma aktualitását és a részletesebb kutatás szükségességét ebben az irányban. A szakdolgozat célja a számviteli és a vállalkozás értékesítési költségeinek elemzésével kapcsolatos elméleti és módszertani rendelkezések megalapozása. E cél elérése érdekében a következő feladatokat határoztuk meg: 1) az értékesítési költségek elszámolásának elméleti alapjainak feltárása; 2) mérlegelni a marketing költségek összetételét és jellemzőit; 3) összehasonlítani a költségelszámolást szabályozó nemzeti számviteli standardot és az IFRS-t; 4) jellemezni az Astra-Dia Plus Kft. szervezeti és gazdasági tevékenységét; 5) meghatározni az Astra-Dia Plus Kft. értékesítési költségeinek elszámolásának szervezését; 6) tanulmányozni az értékesítési költségek elszámolásának módszerét a vállalkozásnál; 7) betekintést nyerni az Astra-Dia Plus Kft. adózási számvitelébe; 8) tanulmányozni a vállalkozás értékesítési költségeinek gazdasági elemzésének megszervezését; 9) tanulmányozni az Astra-Dia Plus Kft. értékesítési költségeinek gazdasági elemzésének módszerét. A kutatás objektumát képzi az Astra-Dia Plus Kft. számviteli és költségelemzési rendszere. A tanulmány tárgya a számviteli és a költségelemzési rendszer működésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati kérdések összessége. Kutatási módszerek. A szakdolgozat megírása során a következő megismerési módszereket alkalmaztuk: indukció és dedukció. Az indukció segítségével különféle tényeket elemeztünk, amelyeket egy egésszé raktunk össze. A dedukció pedig lehetőséget adott számunkra a koncepció részletesebb elemzésére. Ezeknek a módszereknek megfelelően megtudtuk a „költségek”, az „értékesítés”, a „marketing” szavak általános értelmezését, és feltárhattuk azokat a könyvelésben. Ezenkívül a következő módszereket használtuk még: összehasonlítás, megfigyelés, leíró, elemzés és általánosítás. Ezek a módszerek lehetővé tették a vállalkozás teljes vizsgálatának és elemzésének elvégzését, valamint következtetések kidolgozását a vállalkozás tanulmányozásával kapcsolatban. A kutatás eredmények segítenek abban, hogy egyértelműbben megkülönböztessük a „költségek” és az „értékesítés” szavak jelentését. Ez lehetővé teszi számunkra annak meghatározását is, hogy milyen költségeket tulajdonítanak az értékesítéshez. Az értékesítési költségek elemzésével megtudhatjuk, hogy a vállalkozás életében milyet szerepet töltenek be ezek a költségek. A tudományos eredmények gyakorlati jelentősége. A kutatás eredményei szerint kialakultak az értékesítési költségek elszámolásának módszertanának és elemzésének fejlesztési irányai. A szakdolgozatban elérhető ajánlások és javaslatok célja a vállalkozások számára a gyakorlati felhasználás. A munka információs bázisát képezik a hazai és külföldi tudósok tudományos munkái a számvitelről, az értékesítési költségek elemzéséről és adóztatásáról, tudományos és gyakorlati konferenciák és szemináriumok anyagai, hivatkozó-tájékoztató kiadványok, közzétett statisztikák, oktatóanyagok, az Astra-Dia Plus Kft. dokumentumai és pénzügyi beszámolói, Ukrajna jogalkotási és normatív dokumentumai, különösen Ukrajna „A 16-os „Költségek” számviteli nemzeti szabvány (standard) jóváhagyásáról” törvénye, „A jelenlegi használatra szánt termékek, építési beruházások, szolgáltatások árának meghatározására szolgáló eljárás jóváhagyásáról…” szóló határozat, Adókódex, tudományos cikkek, „Nagy gazdasági enciklopédia”, gazdasági könyvek és online források. A szakdolgozat felépítése. A szakdolgozat egy bevezetésből, három fejezetből, következtetésekből, felhasznált forrásokból és a mellékletek listájából áll. Az első fejezet feltárja az értékesítési költségek elszámolásának elméleti alapjait, azok összetételét, jellemzőit és helyét a vállalkozás irányítási rendszerében. Ezenkívül figyelembe lettek véve a nemzeti számviteli szabvány (standard) és az IFRS összehasonlító jellemzői, amelyek szabályozzák a költségelszámolást. A második fejezet az értékesítési költségek elszámolásának szervezeti és módszertani szempontjait vizsgálja, nevezetesen: leírja az Astra-Dia Plus Kft. tevékenységét, az értékesítési költségek elszámolásának megszervezését, az értékesítési költségek elszámolásának módszereit és az értékesítési költségek adóelszámolását. A harmadik fejezetben az Astra-Dia Plus Kft. értékesítési költségeinek gazdasági elemzésének szervezése és módszertana került tanulmányozásra.
Description: A diplomamunka néhány fejezete olyan tényadatot tartalmaz, amelyeket nem lehet publikussá tenni, ezért azokat az intézmény kézirattárában lehet külön engedéllyel megtekinteni.
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1612
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Számvitel és auditálás tanszék

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rosinec V.pdfРошинець Віктор: Методика обліку та аналіз витрат на збут підприємства. Számvitel és Auditálás Tanszék, Beregszász, 2021. 94 р.664.64 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons