Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1879
Title: Развитие отечественного туризма в контексте формирования маркетинга впечатлений
Other Titles: Development of domestic tourism in the context of formation of impression marketing
Authors: Щука Галина
Shchuka Halyna
Scsuka Halina
Keywords: маркетинг впечатлений;туризм;впечатление;покупательский опыт;кастомизация;experiential marketing;tourism;impression;customer experience;customization
Issue Date: 2020
Publisher: Видавничий дім "Інтернаука"
Type: dc.type.researchStudy
Citation: In Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2020. № 4 (36), 1 том. с. 100-104.
Series/Report no.: Серія: «Економічні науки»;№ 4 (36), 1 том
Abstract: Резюме. Статья посвящена исследованию проблем внедрения маркетинга впечатлений в сферу туризма, как наиболее эффективного инструмента обеспечения конкурентоспособности предприятия в условиях гиперконкуренции и унификации товаров и услуг. Целью исследования было установить условия и предложить технологию внедрения маркетинга впечатлений в деятельность предприятий отрасли туризма. Это предполагало уточнение и упорядочение содержания ключевых понятий исследования. Исследование проводилось на основе системного подхода с использованием терминологического метода (опре- деление ключевых понятий исследования), дедукции, восхождения от абстрактного к конкретному (проектирование общих положений концепции маркетинга впечатлений на деятельность туристических предприятий), аналогии, моде- лирования, анализа и синтеза (разработка технологии использования маркетинга впечатлений в туризме), системати- зации и обобщения (написание выводов и рекомендаций). В результате исследования установлено, что маркетинг впечатлений находится на этапе своего формирования и рассматривается учеными как концепция, внедрение которой позволяет обеспечить рыночную конкурентоспособность и прибыльность предприятий за счет управления впечатлениями потребителей. Подчеркивается, что усиленное внима- ние к гедонистической (впечатления и опыт) составляющей ценности продукта, не предполагает пренебрежение к его второй составляющей: унитарной (качество и функциональность). Определены факторы, которые необходимо учитывать в процессе внедрения маркетинга впечатлений в сферу ту- ризма: учет сегмента потребителей, вид деятельности, имеющиеся ресурсы, тренды туристического рынка и т. д.. Про- цесс внедрения предусматривает шесть этапов: определение цели новаций; проведение «массовой персонализации»; установление впечатления, с которым будет ассоциироваться предприятие или его услуга; проектирование процесса взаимодействия с клиентом; определение способов этого взаимодействия; рефлексия.
Abstract. The article is devoted to the research of the impression marketing implementation challenges in the tourism sector, as the most effective tool for ensuring the competitiveness of enterprises in the context of hyper-competition and unification of goods and services. The goal of the research was to establish the conditions and offer a technology for introducing impression marketing into the activities of tourism enterprises. It intended the more precise definition and streamlining of the content and key concepts of the research. The research was conducted on the basis of a systematic approach using the terminological method (determination of key research concepts), deduction, rising from the abstract to the concrete (projecting of the general provisions for the marketing impressions concept on the activities of tourism enterprises), analogy, modelling, analysis and synthesis (development of technology for using impression marketing in tourism), systematization and generalization (writing conclusions and recommendations). As a result of the research, it was found that impression marketing is at the stage of its formation and is considered by scientists as a concept, the introduction of which allows ensuring market competitiveness and profitability of enterprises by applying the management of consumer impressions. It is emphasized that the increased attention to the hedonistic (impressions and experience) component of product value does not imply neglect of its second component: unitary (quality and functionality). The factors that must be taken into account in the process of implementing impression marketing in the tourism sector are identified: making allowance of the consumer segment, type of activity, available resources, trends in the tourism market, etc. The implementation process involves six stages: determining the goal of innovation; conducting «mass personalization»; establishing the impression with which the company or its service will be associated; designing the process of interaction with the client; determination of the ways of this interaction; reflection.
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1879
ISSN: 2520-2294 (Print)
2709-5444 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Scsuka Halina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shchuka_H_Razvitie_otechestvennogo_turizma_v_kontekste_formirovanija_marketinga_vpechatlenij_2020.pdfIn Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2020. № 4 (36), 1 том. с. 100-104.2.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons