Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/1995
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHanga Andráshu
dc.date.accessioned2023-02-07T13:28:07Z-
dc.date.available2023-02-07T13:28:07Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationIn Limes: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2020. VII. évfolyam, 2. kötet. pp. 15-26.en
dc.identifier.issn2411-4081-
dc.identifier.urihttp://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/1995-
dc.descriptionhttps://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2021/10/limes-2020-issue-vii_volume-2.pdfen
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00008907en
dc.description.abstractAbstract. A museum as a scientific and informative institution should have numberless motives so that it is not only a shallow foundation: collection, categorization, restoration, knowledge-transmission, remembrance, research, emotion and intentionless analysis, publicity, conferences, publications, explanatory texts, multilingual tags, museum pedagogy, etc. Can the Trianon Museum be considered as a museum or is it something else? Exhibition, place of pilgrimage, shrine? Is it the field of a posttraumatic self-therapy? Or the tool of historicizing a nation's (re)building? Or is it a mixture of the above? Why was it only presented in the radical angled media organs and hardly ever appeared in the mainstream media? In this work we make an attempt – in the light of the evolving political intention – to give multiple answers to the questions raised by the reception of the Trianon-discourse which is shown in the museum.en
dc.description.abstractEgy múzeumnak, mint tudományos és tudományos ismeretterjesztő intézménynek számos dologgal kell rendelkeznie, hogy ne csak a megnevezésében legyen múzeum: gyűjtés, kategorizálás, restaurálás, tudásközvetítés, emlékezés, kutatás, érzelem és intenciómentes elemzés, nyilvánosság, publikálás, konferenciák, kiadványok, értelmező szövegek, többnyelvű feliratok, múzeumpedagógia és így tovább. Vajon a Trianon Múzeum tekinthető-e egyáltalán múzeumnak, vagy az valami más? Zarándokhely, kegyhely, kiállítás? Netán poszttraumás önterápia helyszíne? Talán a historizáló nemzet(újjá)építés eszköze? Vagy a fentiek keveréke? Médiamegjelenését vizsgálva felvetődik a kérdés, hogy miért csak a radikális beállítottságú lapokban jelent meg, a mainstream médiában alig? Az elemzésben kísérletet teszek arra – a kibontakozó politikai szándék fényében –, hogy a múzeumban láthatóvá tett Trianondiskurzus recepciója által a fent felvetett kérdésekre értelmezéssel választ adjak.hu
dc.description.abstractРезюме. Музей як наукова і науково-популярна установа повинен діяти у різних сферах, аби бути музейною установою не тільки у назві: збір, категоризація, реставрація, поширення наукових знань, згадування, дослідження, беземоційний та безпристрасний аналіз, публічність, публікації, конференції, видання, тлумачення текстів, багатомовні написи, музейна педагогіка і так далі. Цікаво, чи можна Тріанонський музей вважати музеєм чи це щось інше? Місце прощі, святиня чи виставка? Можливо місце посттравматичної самотерапії? А може засіб історичної (від)будови нації? Чи можливо це суміш усього перерахованого? Якщо проаналізувати відгуки у ЗМІ, то постає питання: чому інформація з’явилася тільки у пресі радикального спрямування, а в популярних видання – ні? У статті зроблено спробу – у світлі сучасних політичних намірів – дати відповідь на озвучені питання крізь призму рецепції представленого в музеї дискурсу Тріанону.uk
dc.description.sponsorshipThe present publication is the outcome of the project „From Talent to Young Researcher project aimed at activities supporting the research career model in higher education”, identifier EFOP3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 co-supported by the European Union, Hungary and the European Social Fund.en
dc.language.isoenen
dc.publisherII. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola-"RIK-U" Kft.en
dc.relation.ispartofseriesA II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve;VII. évfolyam, 2. kötet-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectCompetitive identity and remembrance politicsen
dc.subjectTrianonen
dc.subjectmuseumen
dc.subjectTrianon-discourseen
dc.titleA Dangerous Dream in (Re)building the Hungarian Nationen
dc.title.alternativeA magyar nemzet(újjá)építés kényes ábrándjaen
dc.title.alternativeДелікатна мрія (від)будови угорської націїen
dc.typedc.type.researchArticleen
Appears in Collections:Limes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hanga_A_Dangerous_Dream_in_Rebuilding_the_Hungarian_Nation_2020.pdfIn Limes: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos évkönyve. 2020. VII. évfolyam, 2. kötet. pp. 15-26.525.17 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons