Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/2271
Title: Формування естетичної культури підростаючого покоління
Other Titles: The Formation of Aesthetic Culture in the Younger Generation
Az esztétika kultúra kialakulása a felnövekvő generációban
Authors: Бокотей Ліанна
Bokotei Lianna
Keywords: естетична культура;художня культура;культура;естетичне виховання;художньо-творча діяльність;позаурочна діяльність
Issue Date: 2017
Publisher: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola-"RIK-U" Kft.
Type: dc.type.study
Citation: In Acta Academiae Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos folyóirata. 2017. XVI. évfolyam. pp. 154-161.
Series/Report no.: A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos folyóirata;XVI. évfolyam
Abstract: Резюме. У статті розглядаються поняття «естетична культура», «художня культура» та «культура» які відображають ту конкретну сферу культури, яка кристалізується навколо мистецтва і включає в себе всі форми діяльності людей з виробництва і споживання художніх цінностей, по їх збереженню та розповсюдженню, на їх наукове вивчення, по художній освіті і вихованню. Тільки цілеспрямоване залучення учнів у різноманітну творчу художню діяльність здатне оптимально розвинути їх природні здібності, забезпечити глибоке розуміння естетичних явищ, підняти до розуміння справжнього мистецтва і краси дійсності. Загальний характер естетичної культури дає можливість виявити естетичні аспекти різних сторін життєдіяльності особистості.
A cikkben a következő fogalmak tisztázására teszünk kísérletet: „esztétikai kultúra”, „művészi kultúra” és „kultúra”, melyek a kultúrának azt a konkrét szféráját tükrözik, mely a művészeten alapszik és magába foglal minden olyan termelési és fogyasztási tevékenységet, mely a művészi értékek megőrzésére és népszerűsítésére irányul, valamint magába foglalja művészeti értékek nevelői céllal történő felhasználását a művészet oktatásában. A diákok céltudatos bevonása a sokrétű művészi alkotó tevékenységekbe a leghatékonyabban fejleszti a saját ösztönös képességeiket, és biztosítani tudja az esztétikai jelenségek mély elsajátítását és megértését, hogy valóban megértsék és felismerjék a valódi művészetet és szépséget. Az esztétikai kultúra általános természete lehetővé teszi az esztétikai aspektusok megjelenését a személy élettevékenységének különböző oldalain.
Abstract. In this article the following concepts have been taken into consideration: 'aesthetic culture', 'artistic culture' and 'culture'. These notions reflect that particular sphere of culture which is based on art and include all production and consumption activities which concentrate on the preservation and promotion of artistic values. Furthermore, in this given sphere of culture, the artistic values are used for pedagogical and scientific purposes in the education of art. Only the deliberate involvement of students in the diverse creative artistic activities can efficiently develop their instinctive skills and provide them with the understanding and acquirement of aesthetic phenomena. This is necessary to understand and recognize the beauty of real art. The general nature of aesthetic culture enables the appearance of aesthetic aspects in the different sides of livelihood of a person.
Description: https://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2017/12/Acta2017_szines.pdf
https://opac3.brff.monguz.hu:443/hu/record/-/record/bibBRF00005708
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/2271
ISBN: 978-617-7404-64-3
ISSN: 2310-1954
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Acta Academiae Beregsasiensis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bokotei_Lianna_Formuvannia_estetychnoi_kultury_pidrostaiuchoho_pokolinnia_2017.pdfIn Acta Academiae Beregsasiensis: a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tudományos folyóirata. 2017. XVI. évfolyam. pp. 154-161.412.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons