Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/280
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛеврінц Маріаннаuk
dc.contributor.authorLőrincz Mariannahu
dc.contributor.authorLevrints Mariannaen
dc.date.accessioned2020-11-04T10:02:47Z-
dc.date.available2020-11-04T10:02:47Z-
dc.date.issued2019-12-
dc.identifier.citationIn Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. № 4(67). с. 100-106.en
dc.identifier.issn2518-7813-
dc.identifier.otherDOI: 10.33310/2518-7813-2019-67-4-100-106-
dc.identifier.otherDOI: 10.33310/2518-7813-
dc.identifier.urihttp://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/280-
dc.descriptionhttp://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/ped-visnik-67-2019-20.pdfen
dc.description.abstractРезюме. У статті на підставі аналізу джерельної бази розкриваються онтологічні аспекти проблеми фахової компетентності вчителів іноземних мов у США, сутність і чинники окресленої проблеми в науковоосвітньому дискурсі. З’ясовано, що у США зацікавлення проблемами компетентності професійної діяльності вчителя-філолога зумовлене особливостями демографічного складу населення, нестачею педагогічних кадрів та національною кампанією, спрямованою на популяризацію вивчення іноземних мов. Розгляд означеної проблеми започатковано у працях американських науковців у першій половині ХХ ст., внаслідок реалізації компетентнісно-базованої освіти, яка набула рис систематичності у 1960-х роках. Натепер концептуальні орієнтири проблеми компетентності педагогічної діяльності оформлюються у цілісному підході, потрактовуючись у процесуально-розвивальній парадигмі, що протиставляється її розумінню як певного способу виконання професійних завдань. У галузі педагогічної освіти США поняття компетентності розглядається як діалектична єдність професійних знань, умінь і диспозицій, що є першоосновою якісної професійної діяльності.uk
dc.description.abstractAbstract. The present paper expands on the ontological aspects and conceptual orientations in the study of competency of prospective foreign language teachers in the USA. Among the factors spurring interest in the study of the aforementioned problem are the demographic diversity of the country’s population with a vast majority of English language learners, who are non-native speakers of English, considerable teacher shortages and a national campaign aimed at popularizing foreign language learning. Early deliberation of the question of teaching competency was initiated in the studies of the American researchers of the first half of the XXth century with laying down the foundation of competency based education. Systematic attempts at transforming teacher preparation programs into a competency based model took place in the 1960s. However, lack of empirical evidence supporting relationship between teaching competency and students’ academic gains, technicist approach focusing on developing teaching skills in the traditionsbehaviorism, disregard for professionally relevant knowledge, and fragmentation in the evaluation of teaching competency led to reasonable doubts as to its effectiveness. At present conceptualization of teaching competency is grounded in the holistic approach and developmental paradigm, as opposed to the formerly widespread visualization of teaching in terms of dissected skills application and behaviours in the professional activity. In the sphere of educational research the concept of competency is understood as a dialectical unity of professional knowledge, skills, and dispositions, enabling effective teaching and learning.en
dc.description.abstractРезюме. В статье раскрываются онтологические аспекты проблемы профессиональной компетентности учителей иностранных языков в США, а также сущность концепта и факторов обозначенной проблемы в научно-образовательном дискурсе. Выяснено, что в США интерес к изучению проблемы компетентности профессиональной деятельности учителя-филолога обусловлен особенностями демографического состава населения, нехваткой педагогических кадров и национальной кампанией, направленной на популяризацию изучения иностранных языков. Рассмотрение этой проблемы берет начало в трудах американских ученых первой половины ХХ века в результате реализации компетентносно-основанного образования, которое приобрело черты систематичности в 1960-х годах. На данный момент концептуальные ориентиры проблемы компетентности педагогической деятельности оформляются в целостном подходе, а также процессуально-развивающей парадигме, которым противопоставляется понимание концепта как определенного способа выполнения профессиональных задач. В области педагогического образования США понятие компетентности рассматривается как диалектическое единство профессиональных знаний, умений и диспозиций, которое является первоосновой качественной профессиональной деятельности.ru
dc.language.isouken
dc.publisherМиколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинськогоen
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні науки;№ 4(67)-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectфахова компетентністьuk
dc.subjectонтологіяuk
dc.subjectпедагогічна освітаuk
dc.subjectкомпетентнісно-базована освітаuk
dc.subjectучитель-філологuk
dc.subjectіноземна моваuk
dc.subjectСШАuk
dc.titleОнтологія проблеми фахової компетентності майбутніх учителів іноземних мов у СШАen
dc.title.alternativeOntology of professional competency of prospective foreign language teachers in the USAen
dc.title.alternativeОнтология проблемы профессиональной компетентности будущих учителей иностранных языков в СШАen
dc.typedc.type.articleen
Appears in Collections:Lőrincz Marianna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levrints_M_Ontolohiia_problemy_fakhovoi_kompetentnosti_maibutnikh_uchyteliv_2019.pdfIn Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2019. № 4(67). с. 100-106.334.01 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons