Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/320
Title: Сучасні тенденції розвитку іншомовної педагогічної освіти в Україні
Other Titles: Current Trends in the Development of Foreign Language Teacher Education in Ukraine
Authors: Леврінц Маріанна
Lőrincz Marianna
Levrints Marianna
Keywords: тенденції розвитку;педагогічна освіта;вчитель іноземних мов;іншомовна освіта;стандарт;законодавче забезпечення;Україна
Issue Date: 2020
Publisher: Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Type: dc.type.article
Citation: In Імідж сучасного педагога. Тема: «Рівень освіченості людини – умова прогресу людства». 2020. № 2 (191). с. 45-50.
Series/Report no.: №2 (191)
Abstract: Резюме. Визначено тенденції розвитку системи підготовки вчителів іноземних мов в Україні, основними серед яких є стандартизація, запровадження компетентнісного підходу, студентоцентризм, осучаснення дидактичних підходів в іншомовній і філологічній освіті, диверсифікація практичних курсів іноземної мови, розширення змістового компонента програм підготовки вчителів-філологів, зокрема, лінгводидактичних дисциплін, відмова від методичного догматизму на підставі застосування сучасних підходів до навчання іноземних мов, а саме комунікативного, особистісно орієнтованого, компетентнісного, культурологічного, конструктивістського, навчання іноземної мови за допомогою комп’ютерних технологій. Ознаками іншомовної педагогічної освіти є багаторівневість, багатопрофільність, неперервність, диверсифікованість, автономія, академічна свобода, академічна мобільність.
Abstract. The paper highlights current trends in the development of the system of foreign language teacher education in Ukraine based on the analysis of relevant legal documents including standards of foreign language teacher preparation, as well as the identifiable steps undertaken to reform the sphere of foreign language teaching. Foreign language education is unequivocally recognized as the priority of the country’s external policy aimed at its integration into the international community. Spurred by the impact of the globalization trends, the search for adequate ways and mechanisms of integrating the Ukrainian education into the international higher education platform has begun. The major transformations permeating the Ukrainian higher education system identified in the paper are the standardization movement, the implementation of the competence-based approach, the emphasis of the student-centeredness as opposed to reproductive instructional models. The inherent features of the modern teacher education paradigm in Ukraine are its multidisciplinary approach, continuity, diversification, autonomy, academic freedom, academic mobility and some others. The group of special innovations includes modernization of didactic approaches in the field of foreign language teacher education, diversification of practical language courses, expansion of the curricula of language teacher education programmers, in particular, related to methods of foreign language teaching, and, finally, the abandonment of methodological dogmatism for the sake of principled eclecticism in language teaching, embracing such approaches as communicative, humanistic, competence-based, cultural, constructivist, computer-assisted language learning etc.
Description: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/199787
URI: http://dspace.kmf.uz.ua:8080/jspui/handle/123456789/320
ISSN: 2522-9729 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Lőrincz Marianna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Levrints_M_Suchasni_tendentsii_rozvytku_inshomovnoi_pedahohichnoi_osvity_2020.pdfIn Імідж сучасного педагога. Тема: «Рівень освіченості людини – умова прогресу людства». 2020. № 2 (191). с. 45-50.1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons