Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5124
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Гик Василь | uk |
dc.contributor.author | Hik V. | hu |
dc.contributor.author | Hyk V. | en |
dc.date.accessioned | 2025-07-28T11:50:40Z | - |
dc.date.available | 2025-07-28T11:50:40Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-25 | - |
dc.identifier.citation | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 159-174. | en |
dc.identifier.issn | 2786-6734 (Print) | - |
dc.identifier.issn | 2786-6742 (Online) | - |
dc.identifier.other | DOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9 | - |
dc.identifier.other | DOI: 10.58423/2786-6742/2025-9-159-174 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5124 | - |
dc.description | Редакційна колегія: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/about/editorialTeam | en |
dc.description | Зміст: https://aab-economics.kmf.uz.ua/aabe/issue/view/9 | en |
dc.description.abstract | Резюме. Успішне функціонування сучасних кластерних утворень потребує удосконалення інформаційно-аналітичної системи та комплексу управлінських важелів, а також створення адекватної нормативно-правової бази, яка чітко регламентувала б правила гри (норми поведінки) та відповідальність за їх невиконання, ефективно врегульовувала договірні відносини та визначала порядок контролю. На сьогодні ще не сформовано якісного та системного підходу до обліково-інформаційного забезпечення процесу фінансування діяльності кластерів, яке дало б змогу інтенсифікувати темпи їх створення й розвитку та паралельно сприяло б мінімізації відповідних витрат всередині цих об’єднань. Метою статті є формування рекомендацій з обліку цільового фінансування кластерів для ефективного управління. У роботі визначено, що в Україні спостерігається самостійна модель формування фінансового капіталу кластерів із переважанням в структурі власних джерел (кошти його учасників) та частковим залученням коштів від різних фізичних та юридичних осіб. Однак, для забезпечення розширеного відтворення та ефективного функціонування необхідно диверсифікувати джерела фінансування, які можуть здійснюватися за рахунок залучення як бюджетних, так і позабюджетних коштів. Розглянуто сучасний стан і актуальні питання обліку фінансового забезпечення кластерів та окреслено напрями їх вирішення. Встановлено можливі джерела та форми фінансування кластерів та систему відображення інформації на субрахунках бухгалтерського обліку. Визначено, що для системи бухгалтерського обліку кластерів принциповим є поділ інших коштів цільового фінансування за призначенням. З цією метою запропоновано власний обліковий підхід, який передбачає попереднє створення додаткових аналітичних розрізів за рахунками, на яких ведеться облік інших коштів цільового фінансування: 4841 “Цільове фінансування діяльності кластера” та 4842 “Цільове фінансування проектів і програм кластера”. У свою чергу у межах цільового фінансування діяльності кластера запропоновано використовувати субрахунки третього порядку: 48411 “Членські внески”, на якому здійснювати облік регулярних внесків від учасників кластера та 48412 “Інші внески”, на якому здійснювати облік додаткових внесків, інших коштів фізичних і юридичних осіб. | uk |
dc.description.abstract | A modern klaszterek sikeres működéséhez szükséges az információs és elemző rendszer, valamint az irányítási eszközök fejlesztése, továbbá olyan megfelelő jogi és szabályozási keret létrehozása, amely egyértelműen szabályozná a játékszabályokat (magatartási normákat) és a szabályok be nem tartásának felelősségét, hatékonyan szabályozná a szerződéses kapcsolatokat és meghatározna az ellenőrzés rendjét. Jelenleg még nem alakult ki minőségi és szisztematikus megközelítés a klaszterek tevékenységének finanszírozási folyamatának számviteli és információs biztosításához, amely lehetővé tenné a klaszterek létrehozásának és fejlődésének felgyorsítását, és ezzel párhuzamosan elősegítené a megfelelő költségek minimalizálását ezeken a szervezeteken belül. A cikk célja, hogy ajánlásokat fogalmazzon meg a klaszterek célzott finanszírozásának számviteli elszámolására az eredményes irányítás érdekében. A munkában megállapítást nyert, hogy Ukrajnában önálló modellje van a klaszterek pénzügyi tőkéjének képződésének, amelyben a saját források (a résztvevők pénzeszközei) dominálnak, és részben különböző természetes és jogi személyektől származó pénzeszközök is bevonásra kerülnek. Azonban a kiterjedt újratermelés és a hatékony működés biztosítása érdekében szükséges a finanszírozási források diverzifikálása, amely mind költségvetési, mind költségvetésen kívüli források bevonásával megvalósítható. Megvizsgálták a klaszterek pénzügyi biztosításának számviteli jelenlegi állapotát és aktuális kérdéseit, és felvázolták azok megoldásának irányait. Megállapították a klaszterek lehetséges finanszírozási forrásait és formáit, valamint az információk számviteli alszámlákon történő megjelenítésének rendszerét. Megállapítást nyert, hogy a klaszterek számviteli rendszerében alapvető fontosságú a célfinanszírozás egyéb forrásainak rendeltetés szerinti felosztása. E célból saját számviteli megközelítést javasoltak, amely előzetesen kiegészítő analitikai bontást ír elő azoknak a számláknak, amelyeken a célfinanszírozás egyéb forrásait könyvelik: 4841 „A klaszter tevékenységének célfinanszírozása” és 4842 „A klaszter projektjeinek és programjainak célfinanszírozása”. A klaszter tevékenységének célzott finanszírozása keretében pedig javasolták a harmadik rendű alszámlák használatát: 48411 „Tagsági hozzájárulások”, amelyen a klaszter résztvevőinek rendszeres hozzájárulásait kell elszámolni, és 48412 „Egyéb hozzájárulások”, amelyen a további hozzájárulásokat, valamint a természetes és jogi személyek egyéb forrásait kell elszámolni. | hu |
dc.description.abstract | Abstract. The successful functioning of modern cluster formations requires improving the information and analytical system, refining the set of management tools, and creating an adequate regulatory framework that clearly defines the rules of conduct and responsibility for non-compliance, effectively regulates contractual relations, and sets out control procedures. To date, a high-quality and systematic approach to accounting and information support for financing cluster activities has not yet been developed. Such an approach would help accelerate the creation and development of clusters and simulteneusly contribute to minimizing the corresponding costs within these associations. The purpose of the article is to formulate recommendations for accounting for targeted financing of clusters for effective management. The work determines that in Ukraine there is an independent model of formation of financial capital of clusters with a predominance in the structure of own sources (funds of its participants) and partial attraction of funds from various individuals and legal entities. However, to ensure expanded reproduction and effective functioning, it is necessary to diversify sources of financing, which can be carried out by attracting both budgetary and extra-budgetary funds. The current state and current issues of accounting for the financial support of clusters are considered and directions for their solution are outlined. Possible sources and forms of financing for clusters and a system for displaying information on accounting sub-accounts are established. It is determined that for the accounting system of clusters, the division of other funds of target financing by purpose is of fundamental importance. For this purpose, an own accounting approach is proposed, which involves the preliminary creation of additional analytical sections for accounts on which other funds of target financing are recorded: 4841 “Target financing of cluster activities” and 4842 “Target financing of cluster projects and programs”. In turn, within the framework of targeted financing of the cluster's activities, it is proposed to use third-order subaccounts: 48411 “Membership contributions”, which will record regular contributions from cluster participants, and 48412 “Other contributions”, which will record additional contributions and other funds from individuals and legal entities. | en |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola | en |
dc.relation.ispartofseries | ;9. szám | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | облік | uk |
dc.subject | фінансування | uk |
dc.subject | кластер | uk |
dc.subject | інтегровані структури | uk |
dc.subject | мережі | uk |
dc.subject | міжорганізаційні відносини | uk |
dc.title | Особливості обліку фінансування діяльності кластерних утворень | en |
dc.title.alternative | A klaszterformációk tevékenységének finanszírozásának számviteli sajátosságai | en |
dc.title.alternative | Features of Accounting for the Financing of Cluster Entities | en |
dc.type | dc.type.study | en |
Appears in Collections: | Acta Academiae Beregsasiensis. Economics |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hyk_V_Osoblyvosti_obliku_finansuvannia_diialnosti_klasternykh_utvoren_2025.pdf | In Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2025. 9. szám. pp. 159-174. | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License