Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5505
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧопак Єваuk
dc.contributor.authorCsopák Évahu
dc.contributor.authorChopak Yevaen
dc.date.accessioned2025-10-29T16:47:51Z-
dc.date.available2025-10-29T16:47:51Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 11. с. 157-161.en
dc.identifier.isbn978-617-653-092-3-
dc.identifier.issn2786-6912 (Print)-
dc.identifier.issn2786-6904 (Online)-
dc.identifier.otherDOI: 10.59694-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2025.11.157-
dc.identifier.urihttps://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5505-
dc.descriptionhttps://opac3.brff.monguz.hu/hu/record/-/record/bibBRF00015728 Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-11en
dc.description.abstractРезюме. У статті розглядаються особливості полікультурного виховання дітей молодшого шкільного віку в умовах сучасного освітнього середовища. Автор акцентує увагу на важливості формування в учнів полікультурної компетентності як основи для толерантної взаємодії у багатокультурному суспільстві. Проаналізовано психологічні та педагогічні аспекти розвитку дітей 6–10 років, зокрема еволюцію когнітивних процесів, естетичних переживань та готовності до міжкультурного спілкування.uk
dc.description.abstractAbstract. This article examines the peculiarities of multicultural education for children in primary school age within the context of the modern educational environment. The author emphasizes the importance of developing multicultural competence in students as the foundation for tolerant interaction in a multicultural society. Psychological and pedagogical aspects of the development of children aged 6-10 years are analyzed, including the evolution of cognitive processes, aesthetic experiences, and readiness for intercultural communication. The main tasks of multicultural education are defined, which involve enriching knowledge about the culture of one’s own nation, fostering interest in world cultures, and promoting tolerance in relationships with others. Pedagogical conditions for the effective implementation of multicultural education in the educational process are outlined, including the integration of elements of various cultures into the curriculum, cooperation with the community, and creating an atmosphere of mutual respect in the school environment. In particular, the pedagogical conditions of interaction in a multicultural environment are highlighted: humanization of relations between members of the school team, which is based on the pedagogy of partnership and interaction on the principle of «subject-subject»; pedagogy of the socio-cultural space of the school through increased cooperation with parents, graduates and community representatives; continuity of education and upbringing, which ensures the gradual and holistic formation of the student’s personality. Particular attention is paid to the methods of multicultural education that contribute to the development of multicultural competencies in all participants of the educational process — students, teachers, parents, and members of the local community. The conclusion is made that multicultural education is a key factor in preparing children in primary school age for life in a globalized world.en
dc.language.isouken
dc.publisherВидавництво «Код»en
dc.relation.ispartofseriesСерія: Педагогічні науки;Випуск 11.-
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectполікультурне вихованняuk
dc.subjectмолодший шкільний вікuk
dc.subjectтолерантністьuk
dc.subjectміжкультурне спілкуванняuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.titleКультурне різноманіття як ресурс для розвитку мовленнєвих навичок особистостіen
dc.title.alternativeCultural diversity as a resource for the development of personal speech skillsen
dc.typedc.type.studyen
Appears in Collections:Csopák Éva
Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kulturne_riznomanittia_resurs_dlia_rozvytku_movlennievykh_2025.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 11. с. 157-161.1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons