Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5540
Title: Ігрові методи у фізичному вихованні дітей дошкільного віку
Other Titles: Game methods in physical education of preschool children
Authors: Білан Валентина
Bilan Valentyna
Бевзюк Марина
Bevziuk Maryna
Keywords: діти дошкільного віку;фізичне виховання;ігрові методи;рухові навички;розвиток фізичних якостей;активність дітей
Issue Date: 2025
Publisher: Видавництво «Код»
Type: dc.type.researchStudy
Citation: In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 68-73.
Series/Report no.: Серія: Педагогічні науки;Випуск 15.
Abstract: Резюме. У статті детально досліджуються ігрові методи як ефективний засіб фізичного виховання дітей дошкільного віку. Основна мета роботи полягає у комплексному аналізі ролі ігор у формуванні рухових умінь, розвитку фізичних якостей, стимулюванні активності та формуванні здорового способу життя дітей. Проведено системний огляд сучасних підходів до організації фізкультурних занять у дошкільних закладах, зокрема розглянуто інтеграцію сюжетно-рольових, дидактичних, рухливих та спортивних ігор у навчально-виховний процес. Особлива увага приділена психолого-педагогічним аспектам застосування ігрових методів, що дозволяє оптимально поєднувати фізичний розвиток дітей із розвитком їхньої мотивації та емоційної сфери.
Abstract. The article examines in detail game methods as an effective means of physical education for preschool children. The main objective of the work is to comprehensively analyze the role of games in the formation of motor skills, the development of physical qualities, the stimulation of activity, and the formation of a healthy lifestyle for children. A systematic review of modern approaches to the organization of physical education classes in preschool institutions is conducted, in particular, the integration of role-playing, didactic, movement, and sports games into the educational process is considered. Particular attention is paid to the psychological and pedagogical aspects of the use of game methods, which allows for the optimal combination of children’s physical development with the development of their motivation and emotional sphere. The study is based on methods of observation, questioning, analysis of pedagogical literature, and experimental activities in a preschool setting. It has been established that the systematic use of game methods contributes to improved coordination of movements, development of strength, endurance, flexibility, motor control, and spatial orientation. In addition, game-based activities foster positive motivation for physical activity, increase social competence, develop communication skills, and support the emotional and psychological well-being of children. Therefore, game methods are an effective means of physical education of preschool children, as they combine the development of motor skills, physical qualities and the formation of social and communicative skills in a form that is interesting for the child. Involving children in outdoor games forms in them a positive motivation for physical activity, the development of strong-willed qualities, social interaction, the ability to adapt and independently solve problems.
Description: Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-15
URI: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5540
ISBN: 978-617-653-092-3
ISSN: 2786-6912 (Print)
2786-6904 (Online)
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
Appears in Collections:Наукові записки. Серія: Педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ihrovi_metody_fizychnomu_vykhovanni_ditei_doshkilnoho_viku_2025.pdfIn Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 15. с. 68-73.1.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons