Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5588Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Потапчук Тетяна | uk |
| dc.contributor.author | Potapchuk Tetyana | en |
| dc.contributor.author | Пукас Іванна | uk |
| dc.contributor.author | Pukas Ivanna | en |
| dc.contributor.author | Ватаманюк Галина | uk |
| dc.contributor.author | Vatamanyuk Galyna | en |
| dc.date.accessioned | 2025-12-09T21:22:10Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-09T21:22:10Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 48-53. | en |
| dc.identifier.isbn | 978-617-653-092-3 | - |
| dc.identifier.issn | 2786-6912 (Print) | - |
| dc.identifier.issn | 2786-6904 (Online) | - |
| dc.identifier.other | DOI: 10.59694 | - |
| dc.identifier.other | DOI: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2025.16.048-053 | - |
| dc.identifier.uri | https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/handle/123456789/5588 | - |
| dc.description | Весь випуск: https://sites.google.com/uica.education/nayka/%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8-16?authuser=0 | en |
| dc.description.abstract | Резюме. Стаття присвячена актуальній проблемі сучасності – вихованню особистості, яке постає ключовим завданням у процесі створення нового суспільного типу людини. Автори наголошують на необхідності формування високоосвіченої, інтелігентної та національно свідомої особистості, здатної до саморозвитку, самовиховання та самореалізації. Визначено, що мета полягає в забезпеченні всебічного і гармонійного розвитку майбутніх педагогів, спираючись на загальнолюдські цінності та культурні традиції. Особливе місце у виховному процесі відведено викладачам закладів вищої освіти, які відіграють багатогранну роль та одночасно виступають педагогами, науковцями, організаторами освітнього процесу та кураторами студентських груп. | uk |
| dc.description.abstract | Abstract. The article is devoted to the urgent problem of modernity – the upbringing of the personality, which is a key task in the process of creating a new social type of person. The authors emphasize the need to form a highly educated, intelligent and nationally conscious personality, capable of selfdevelopment, self-education and self-realization. It is determined that the goal is to ensure the comprehensive and harmonious development of future teachers, based on universal human values and cultural traditions. A special place in the educational process is given to teachers of higher education institutions, who play a multifaceted role and simultaneously act as teachers, scientists, organizers of the educational process and curators of student groups. Scientists draw attention to the importance of supporting students at the initial stages of their studies, when they face the psychological challenges of adapting to a new social and academic environment. In this context, the teacher becomes the central agent of socialization, influencing the multifaceted aspects of the personal and professional development of future teachers. Cognitive activity is defined as an important element of students’ cognitive activity, which is actively manifested through interest in learning, which forms the basis for independent initiative, stimulating creative interaction between intellectual, emotional and volitional aspects of the personality. The role of the emotional component in the educational process is also emphasized, which contributes to the formation of effective cognitive activity of future teachers in the process of professional training in higher education institutions. Attention is focused on the significance of a harmonious approach to education, where the key task is the formation of a personality ready for active participation in the cultural, professional and social life of a higher education institution. | en |
| dc.language.iso | uk | en |
| dc.publisher | Видавництво «Код» | en |
| dc.relation.ispartofseries | Серія: Педагогічні науки;Випуск 16. | - |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | пізнавальна активність | uk |
| dc.subject | пізнавальна діяльність | uk |
| dc.subject | студенти | uk |
| dc.subject | майбутні педагоги | uk |
| dc.subject | викладач | uk |
| dc.subject | професійна підготовка | uk |
| dc.subject | заклад вищої освіти | uk |
| dc.title | Розвиток пізнавальної активності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки у закладах вищої освіти | en |
| dc.title.alternative | Development of cognitive activity of future teachers in the process of professional training in higher educational institutions | en |
| dc.type | dc.type.study | en |
| Appears in Collections: | Наукові записки. Серія: Педагогічні науки | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Rozvytok_piznavalnoi_aktyvnosti_maibutnikh_pedahohiv_protsesi_fakhovoi_pidhotovky_2025.pdf | In Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2025. Випуск 16. с. 48-53. | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License



